عصر خودرو

در حاشیه نمایشگاه انرژی کیش مطرح شد:

بزرگترین فروشگاه صنعتی کالاهای پتروشیمی ایران راه‌اندازی می‌شود

عصر بازار- مدیرعامل شرکت کالای پتروشیمی ایران در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه انرژی کیش از راه‌اندازی بزرگترین فروشگاه صنعتی کالاهای پتروشیمی ایران با تکیه بر توان داخلی در ماهشهر خبر داد.

بزرگترین فروشگاه صنعتی کالاهای پتروشیمی ایران راه‌اندازی می‌شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلناٰ، مظاهری، مدیر عامل شرکت کالای پتروشیمی با اشاره به امضای توافقنامه میان این شرکت و انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران(استصنا)، گفت: شرکت کالای پتروشیمی با انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت(استصنا) توافقنامه‌ای را امضا کردند که بر اساس آن، شرکت کالای پتروشیمی مسئولیت ساخت داخلی اقلام و تجهیزات وارداتی مجتمع‌های پتروشیمی  و تامین آنها را در کوتاه‌ترین زمان ممکن برعهده دارد.

    وی افزود: به عبارت دیگر بحث تامین کالاهای صنعتی مورد نیاز (استاک) از طریق فروشگاه‌‌های صنعتی(استاکیس) در این تفاهم‌نامه مطرح شده است. فروشگاه‌های صنعتی به انبارهای کالایی گفته می‌شود که تمامی نیازهای شرکت‌های تولیدی پتروشیمی را تامین و در کمترین زمان ممکن، محصول را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند.

    مظاهری با بیان اینکه فروشگاه صنعتی در منطقه ماهشهر راه‌اندازی می‌شود، بیان کرد: منطقه ماهشهر دارای موقعیت استراتژیک است و به عنوان قلب پتروشیمی‌ ایران شناخته می‌شود؛ به همین دلیل، فروشگاه صنعتی نیز در این منطقه راه‌اندازی می‌شود.

    وی افزود: پیش از این، بیشتر محصولاتی که در فروشگاه‌های صنعتی فروخته می‌شدند، وارداتی بودند. این در حالی است که پس از انعقاد تفاهم‌نامه با استصنا، قرار بر این شد که از ظرفیت‌های داخلی در تامین کالاهای صنعتی استفاده شود و کالاهای تولید داخل به عنوان کالاهای انبار شده در  ماهشهر به فروش برسد.

    مظاهری در خصوص زمان اجرایی شدن این پروژه، بیان کرد: تاکنون قدم‌های مناسبی در خصوص اجرایی شدن پروژه برداشته شده که می‌توان به امکانات انبارداری و حمل‌ونقل اشاره کرد؛ با این حال، باید به عنوان بزرگترین محل فروش کالاهای انبار شده، با تولیدکننده‌ها تعاملات موثری برقرار شود.

    مدیرعامل شرکت کالای پتروشیمی در مورد نوع محصولات موجود در این فروشگاه‌ صنعتی، اظهار کرد:

    شرکت کالای پتروشیمی همواره منابع مورد نیاز تولیدکنندگان پتروشیمی را تامین کرده است و از‌این‌رو، این شرکت توانسته پرمصرف‌ترین اقلام مورد نیاز پتروشیمی‌ها را شناسایی کند و در لیست کالاهای انبار شده در منطقه قرار دهد.

    این فعال حوزه پتروشیمی ادامه داد: تاکنون حدود 30 درصد از پروژه انجام شده و در حال تکمیل است؛ به این ترتیب امیدواریم تا یک سال آینده حدود 80 محصول اصلی در انبارهای استاک موجود باشد.

    مظاهری با اشاره به تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در خصوص هدف از تاسیس ایت فروشگاه‌ صنعتی، گفت: پتروشیمی‌ها، اغلب مواد اولیه خود را از خارج کشور تامین می‌کنند؛ این در حالی است که به دلیل اعمال تحریم‌ها و مشکلات بین المللی، اکنون تهیه قطعات از خارج با چالش و محدودیت‌های زیادی همراه شده و به همین دلیل باید بازارهای داخلی و محصولات تولیدی را به پتروشیمی‌ها معرفی کرد تا به تامین نیازهای خود از بازارهای داخلی ترغیب شوند.

    وی افزود: شرکت کالای پتروشیمی پیش از تحریم‌ها، یکی از واردکنندگان بزرگ قطعات یدکی از شرکت‌های اروپایی به حساب می‌آمد و این در حالی است که ظرفیت تولید این قطعات در داخل کشور از طریق مهندسی معکوس وجود دارد.

    مظاهری اضافه کرد: پتروشیمی‌ها از این طرح استقبال بسیار خوبی کردند چون تمایل دارند که قطعات مورد نیاز خود را در کمترین زمان ممکن تامین کنند.

    وی یکی دیگر از مزایای تامین کالا از فروشگاه صنعتی را گردش نقدینگی پتروشیمی‌ها دانست و اعلام کرد: خرید از فروشگاه‌های صنعتی در گردش نقدینگی پتروشیمی‌ها تاثیر به سزایی دارد؛ برای مثال شرکت‌های پتروشیمی برای رفع نگرانی از کمبود کالا، محصولات مورد نیاز خود را در حجم بالا خریداری و در انبارها نگهداری می‌کنند. این در حالی است که فروشگاه صنعتی همواره تمامی کالاها را موجود دارد و پتروشیمی‌ها نیازی به خرید مازاد و نگهداری کالا در انبارها ندارند و می‌توانند با اطمینان خاطر مواد اولیه و قطعات را در کوتاه‌ترین زمان ممکن تهیه کنند.

    مدیرعامل شرکت کالای پتروشیمی تفاهم‌نامه دوم با استصنا را مربوط به پروژه گروه سرمایه‌گذاری انتخاب اعلام و افزود:  یکی دیگر از پروژه‌هایی که به عنوان ساخت داخلی شناخته می‌شود، پروژه پنتان هگزان است که از اولویت بالایی در مجموعه هلدینگ نفت و گاز انتخاب برخوردار است.

    وی افزود: قرار است که از منابع ارزی برای این پروژه استفاده نشود. این پروژه نیز تاکنون مراحل طراحی اولیه و مخازن خود را پشت سر گذاشته و در مرحله اجرای آن است.

    مدیرعامل شرکت کالای پتروشیمی ادامه داد: پروژه پنتان هگزان به عنوان یک پروژه پایلوت در سطح ملی برای تولیدات داخلی در نظر گرفته شده است و برای رسیدن به این مهم، تاکنون با 20 شرکت داخلی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، مشاوره شده است.

    وی در پایان با اشاره به اینکه 95 درصد پروژه "پنتان هگزان" با استفاده از ظرفیت‌های داخلی تامین شده است، گفت: پتروشیمی‌ها به طور 70 درصد از فعالیت‌های خود را از داخل تامین می‌کنند و این در حالی است که 97 درصد تامین نیاز پروژه "پنتان هگزان" از طریق محصولات داخلی است.

    برچسب ها