عصر خودرو

رفع ابهام درباره واریز سود اوراق بحث‌‌برانگیز در بازار

عصر بازار- مدیر ابزارهای نوین مالی فرابورس گفت: از ابتدای امسال تاکنون، ۷ نوع اوراق مختلف با ارزش بیش از ۱۳ هزار میلیارد ریال سررسید شده و اصل مبلغ اسمی و سود این اوراق به حساب آخرین دارندگان آنها واریز شده است.

رفع ابهام درباره واریز سود اوراق بحث‌‌برانگیز در بازار
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از فارس، علیرضا توکلی مدیر ابزارهای نوین مالی فرابورس  با اشاره به وقوع برخی رخداد ها در بازار اوراق بدهی و تامین مالی گفت:  با توجه به اتفاقاتی که در خصوص نکول ( عدم ایفای بموقع تعهدات) ناشر و ضامن یکی از اوراق مشارکت‌ها رخ داده بود، در چند هفته اخیر تلاطم هایی در بازار اوراق تامین مالی فرابورس رخ داده بود.

    وی افزود: سود و اصل مبلغ اوراق اجاره جوپار متعلق به شرکت قطارهای مسافری و باری جوپار به میزان بیش از 43 میلیارد تومان، دیروز پنجشنبه 17 دی ماه  به حساب آخرین دارندگان این اوراق و یک روز قبل از سررسید اوراق به حساب دارندگان آن واریز شد.

    توکلی با بیان اینکه اوراق اجاره جوپار با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر شده است با ارایه اطلاعاتی از این اوراق گفت: این اوراق در تاریخ 18 دی ماه 1390 تا مبلغ 41 میلیارد و 500 هزار تومان منتشر و از طریق فرابورس پذیره نویسی شد.

    بر اساس اطلاعات موجود تاریخ سررسید این اوراق 18 دی ماه 94 بوده و نرخ سود اوراق اجاره جوپار به میزان 20 درصد و پرداخت سود به صورت هر سه ماه یکبار بوده است.

    وی در ادامه با بیان اینکه ضامن اوراق اجاره جوپار بانک آینده می باشد،عنوان کرد:  این اوراق به منظور تامین مالی شرکت قطارهای مسافری و باری جوپار برای خرید 261 واگن باری، 30 واگن مسافری و 2 واگن رستوران بوده است. این اوراق در دی ماه سال 1390 در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران پذیرش شد و پس از انجام کامل پذیره نویسی ظرف یک روز، وجوه مربوطه در اختیار شرکت جوپار قرار گرفت.

    توکلی تصریح کرد: این شرکت طی چهار سال بیش از 332 میلیارد ریال سود به خریداران و دارندگان این اوراق پرداخت کرد بطوریکه بازده این اوراق طی چهار سال بیش از 80درصد برای دارندگان آن بوده است.

    مدیر ابزارهای نوین مالی فرابورس از حجم و ارزش گردش معاملات اوراق جوپار در چهار سال گذشته سخن گفت و افزود: مجموع معاملات انجام شده بر روی این اوراق طی مدت انتشار، بیش از 6134 میلیارد ریال بوده است، بنابراین این اوراق طی چهار سال 7/14  ( چهارده و هفت دهم ) دفعه گردش داشته و این به معنای گردش متوسط سالانه 7/3  ( سه و هفت دهم) دفعه بوده است که نشان دهنده نقدشونده بودن این اوراق طی چهار سال گذشته است.

    این مقام مسئول با یادآور شدن آخرین وضعیت انواع اوراق بهادار و بدهی موجود در فرابورس ،گفت:  در حال حاضر بیش از 66 هزار میلیارد ریال انواع اوراق بهادار بادرآمد ثابت و با سود تضمین شده شامل اوراق مشارکت، اجاره، مرابحه و اسناد خزانه اسلامی متعلق به دولت، شهرداری‌ها و شرکت‌های خصوصی در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران وجود دارد که بصورت روزانه توسط مردم مورد معامله و نقل و انتقال قرار می‌گیرد.

    مهم ترین خصوصیت اوراق موجود در فرابورس عدم جریمه‌ یا نرخ شکستی بابت فروش قبل از سررسید است و مردم حتی در بازه های زمانی کوتاه مدت ( حتی 10روزه)  هم می توانند وجوه و پس انداز خود را در این بازار  صرف خرید انواع اوراق نمایند و از سود روزشمار آن بهره‌ مند گردند.

    عدم نیاز به مراجعه حضوری برای دریافت سود یا اصل مبلغ اوراق

    به گفته توکلی سودهای دوره‌ای در مقاطع سه ماهه یا ماهانه ( بر اساس نوع اوراق) به صورت خودکار توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی به حساب دارندگان این اوراق واریز می‌شود،بنابراین مردم و دارندگان این اوراق هیچ نیازی به مراجعه حضوری برای دریافت سود خود را ندارند زیرا  سود و حتی اصل مبلغ اوراق در سررسید به صورت خودکار به حساب ایشان واریز می شود.

    وی در خاتمه عنوان کرد: متولیان شرکت مدیریت دارایی مرکزی و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در چند روز اخیر بطور ویژه تلاش کردند تا مبالغ تامین شده توسط بانی و ناشر با کمترین فاصله زمانی به حساب مردم و دارندگان این اوراق واریز شود و نهایتاً با حضور در محل کار حتی در روزهای تعطیل کاری پایان هفته، سود را یک روز قبل از سررسید به حساب مردم واریز کردند.

    از ابتدای سال جاری تاکنون، 7 اوراق مختلف با ارزش بیش از 13 هزار میلیارد ریال سررسید شده و اصل مبلغ اسمی و سود این اوراق به حساب آخرین دارندگان آنها واریز شده است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها