عصر خودرو

کاهش صادرات قیر ارتباطی با بورس ندارد

عصر بازار- در شرایطی دیروز خبر ارسال نامه وزیر کار به وزیر نفت مبنی بر تعلیق الزام عرضه محصولات قیر در بورس کالا منتشر شد که رییس اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی می‌گوید مخالف خروج معاملات قیر از بورس است و کاهش صادرات قیر هیچ ارتباطی با این بورس ندارد.

کاهش صادرات قیر ارتباطی با بورس ندارد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل  از تسنیم، عباسعلی اسلامی گفت: بورس کالا به شفافیت معاملات محصولات و فرآورده‌های تولیدی در صنعت فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی کمک شایانی می کند. همچنین هیات مدیره اتحادیه هم با یکدیگر اتفاق نظر دارند و معتقدند محصولات تولیدی صنعت باید در بورس کالا عرضه شود.

    رییس اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی افزود: اگر بورس کالا با داشتن اختیارات لازم و بر اساس رسالت خود و البته بدون دخالت برخی نهادها، کشف قیمت کالاها را انجام دهد، شفافیت قیمتی و فضای رقابتی در معاملات به حداکثر می‌رسد که این اتفاق به صلاح اقتصاد بوده و همه اطلاعات به صورتی شفاف در اختیار مردم قرار می‌ گیرد.

    وی با تاکید بر اینکه معاملات در بورس با ساختار مبتنی بر عرضه و تقاضا موجب جلوگیری از بروز رفتارهای دلالی و سفته‌بازی می‌شود، گفت: مسلم به نظر می‌ رسد که عرضه محصولات تولیدی در بورس کالا در جلوگیری از دلال‌بازی کمک بسیار زیادی می کند تا حدی که می‌توانیم ادعا کنیم که دلالی را در اقتصاد کشور از بین می‌برد و مصرف‌کننده این امکان را دارد که به صورت مستقیم از تولید کننده خرید کند.

    به گفته رییس اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی، نمی‌توان منکر ارزشمند بودن بورس کالا در ایجاد شفافیت در اقتصاد کشور شد.

    اسلامی ادامه داد: بایستی محصولات تولیدی به صورت شفاف در بورس عرضه شود و فروشنده محصول خود را فروخته و خریدار هم کالای موردنظر خود را از بورس خریداری کند که البته با نظارت بورس و تضمین خرید به فروشنده و تضمین فروش به خریدار، دو طرف معامله از انجام معامله و دریافت پول و کالای موردنظر خود اطمینان دارند.

    وی در خصوص عدم تمایل برخی تولیدکنندگان در مقابل عرضه محصولات در بورس کالا به بهانه کاهش صادرات گفت: جلوگیری از صادرات یا پایین آمدن رقم صادرات قیر مربوط به بورس نیست؛ بلکه علت های دیگری دارد که باید بررسی کرد.

    وی در خصوص مطرح شدن موضوع مخالفت برخی صادرکنندگان با بازگشت ارز به سامانه نیما و مشکل ساز شدن شفافیت بورس کالا در این زمینه، گفت: با توجه به اینکه اطلاعات صادرات در گمرک به مراتب وسیع تر از بورس کالا است، این موضوع نیز نمی تواند خیلی مورد بحث باشد. به هر حال مقصر جلوه دادن بورس کالا در زمینه کاهش صادرات قیر منطقی نیست و باید عوامل اصلی آن بررسی شود.

    برچسب ها