عصر خودرو

مدیرعامل بورس تهران به تشریح عملکرد بازار سرمایه پرداخت؛

رتبه نخست بورس ایران در مقایسه با بورس های جهانی

عصر بازار- علی صحرایی در نخستین نشست خبری که پس از انتساب به عنوان مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران برگزار شد؛ به تشریح عملکرد بازار سرمایه در ۱۰ ماهه گذشته پرداخت.

رتبه نخست بورس ایران در مقایسه با بورس های جهانی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، صحرایی در ابتدای این نشست با اشاره به اجرایی شدن برنامه های خود در دوره 10 ماهه گذشته بیان کرد: در نگاه نخست، عمیق شدن و افزایش ظرفیت بازار سرمایه در دستور کار قرار گرفت و برنامه‌هایی برای افزایش ورود شرکت‌ها به بورس عملیاتی شد.
    صحرایی با تاکید بر افزایش بی‌سابقه نقدینگی در اقتصاد اظهار کرد: بازار سرمایه به عنوان یک بازار مولد، میتواند میزبان مناسبی برای نقدینگی سرگردان اقتصاد باشد.
    مدیرعامل بورس تهران افزایش قدرت نقدشوندگی را دیگر برنامه خود در این جایگاه دانست و اظهار کرد:  با اجرایی شدن اصلاح ساختارهای بازار، میزان  توقف نمادها کاهش قابل توجهی پیدا کرد؛ پیش از این میانگین توقف هر نماد در بازار سرمایه 36 روز بود که پس از اجرایی شدن قوانین جدید، میانگین توقف نمادها به یک روز رسیده است.
    صحرایی ضمن تاکید بر اهمیت آموزش و فرهنگ سرمایه‌گذاری در جامعه گفت: تمایل به سرمایه گذاری مستقلانه همواره وجود داشته، این در حالی است که با توجه به تخصصی بودن این بازار باید زمینه‌هایی فراهم شود تا ضمن فرهنگ‌سازی و آموزش مدل‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌داران را به سمت سرمایه گذاری از طریق ابزارهای غیرمستقیم هدایت کنیم.
    مدیرعامل بورس تهران با اشاره به گذشت 11 سال از آعاز به کار سامانه معاملاتی گفن: بهبود زیرساخت‌های معاملاتی  یکی دیگر از برنامه‌هایی است که بورس تهران آن را دنبال می‌کند.
    وی افزود: افزایش ابزارهای جدید معاملاتی با توجه به نیاز بازار نیز در دستور کار قرار گرفت و با تشکیل کمیته توسعه، محصول جدیدی به نام آتی سبد سهام به بازار معرفی شد که در این 26 روز کاری توانسته کارنامه خوبی از خود نشان دهد و حدود 2 هزار و 138 قرارداد معاملاتی را ثبت کند.
    صحرایی در ادامه گزارش عملکرد 10 ماهه بورس را با استناد به آمارهای موجود اعلام و بیان کرد: در این مدت شاخص کل بورس تهران رشد 70 درصدی و شاخص هم‌وزن افزایش 68 درصدی داشته‌اند. بر این اساس طبق مقایسه‌های انجام شده، بورس و فرابورس تهران توانسته‌اند از نظر رشد شاخص، رتبه نخست را بین بورس های جهانی به دست آورده‌اند.
    صحرایی با اشاره به رشد 62 درصدی ارزش کل بازار و رشد 8 درصدی ارزش اسمی آن گفت: این رشد نشان از ورود شرکت‌های جدید به بورس و افزتیش سرمایه شرکت های موجود دارد. در این دوره 3 شرکت و امروز هم یک شرکت دیگر با شفافیت کامل اطلاعات در بورس پذیرفته شده‌اند که ارزش بازار آنها( 3 شرکت پذیرفته شده) حدود 155 هزار میلیارد ریال بوده است.
    وی افزود: از سوی دیگر در این دوره 10 ماهه، 6 شرکت با توجه به مصوبه ناظران بورس تهران از این بازار خارج و به فرابورس منتقل شدند.
    مدیرعامل بورس تهران رشد ارزش کل معاملات را در این دوره، 169 درصد اعلام و بیان کرد: حجم معاملات در بازار سرمایه نسبت به سال گذشته رشد 122 درصدی را تجربه کرده است.
    وی همچنین ضمن اشاره به ورود یک صندوق قابل معامله به بازار سرمایه گفت: ارزش معاملات در صندوق‌های قابل معامله نیز در این مدت رشد 265 درصدی داشته است.

    Gelareh Kahali, [23.01.19 13:04]
    صحرایی  در خصوص عملکرد 10 ماهه صندوق‌های سرمایه گذاری بیان کرد: اکنون 164 صندوق سرمایه گذاری وجود دارد که 73 صندوق در زمینه درآمد ثابت، 7 صندوق در حوزه بازار سهام و  20 صندوق به صورت مختلط اداره میشوند.
    مدیرعامل بورس تهران با اشاره به بحران های اقتصادی در ماه های اخیر گفت: آمارها نشان میدهد که صدور صندوق ها به خصوص پس از اینکه بانک مرکزی سود سپرده های روزشمار را حذف کرد، رشد قابل توجهی پیدا کرده است. بنابراین امیدواریم این روند ادامه دار باشد و صندوق های سرمایه گذاری به عنوان یکی از انتخاب های اصلی افراد جامعه برای سرمایه گذاری به شمار رود. 
    صحرایی همچنین درمورد تعداد تالارهای اختصاصی بازار سرمایه در سراسر کشور اظهار کرد: اکنون 244 تالار اختصاصی در سراسر کشور وجود دارد که 92 تالار در تهران فعالیت میکنند. نظارت بر این روند کاری این تالارها در حوزه فعالیت بورس تهران است، از این رو تا به امروز 362 مرتبه بازرسی از این تالارها انجام شده است.
    صحرایی که پیش از این به تمایل سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری مستقل اشاره کرده بود، رشد 2.4 درصدی ارزش معاملات بر خط را دلیل دیگری بر اثبات ادعای خود دانست و گفت: هیجانات و نوسانات این روزهای شاخص بازار رسرمایه نیز میتواند نشان از حضور نوسهامداران در بورس دارد. از سوی دیگر صدور کد بورسی در این دوره 10 ماهه افزایش 62 درصدی داشته که میتواند نوید حضور سرمایه جدید در بورس را بدهد. همچنین بررسی  دفعات معاملات از ابتدای سال تا کنون نشان میدهد که 26 میلیون مرتبه معامله در بازار سرمایه انجام شده که این میزان نسبت به سال گذشته رشد 108 درصدی را تجربه کرده است.
    در ادامه این نشست علی صحرایی به سوالات برخی از اصحاب رسانه پاسخ داد.
    مدیرعامل جدید شرکت بورس تهران در پاسخ به سوالی در خصوص dual listing گفت: ‌بدلیل مشکلات بوجود آمده در کشورو تحریم ها  پذیرش مقابل بین بورس تهران با بورس های دیگر در حال حاضر وجود ندارد اما همکاران ما در شرکت بورس تهران  این کار را متوقف نمی کنند و به ناشران اعلام کرده ایم که صورت های مالی خود را به دو زبان فارسی  و انگلیسی و و با توجه به  استانداردهای بین المللی تهیه کنند که  بعد از برطرف شدن محدودیت ها بتوانیم با آمادگی کامل این موضوع را پیگیری کنیم.
    وی در خصوص  واگذاری و یا انتقال به ساختمان سعادت آباد گفت: ساختمان سعادت آباد 96 درصد پیشرفت کار داشته و هر دو حالت واگذاری  برخی از بخش های  آن  جهت فروش و انتقال به آن ساختمان در دستور کار است.
    وی  در پاسخ به سوال  خبرنگار دیگری در مورد نقش شرکت بورس در روند غیر منطقی قیمت برخی ناشران گفت:  شرکت بورس تهران در برخی نمادها به دلیل اطلاعات با اهمیت نماد را متوقف کرده و دستور شفاف سازی می دهد و در برخی موارد دیگر نماد به حالت تعلیق درمی آید. همچنین در خصوص نماد شرکت قند و شیرین خراسان یادآور شد که پرونده این شرکت به هیات پذیرش جهت  انتقال نماد ارسال شده که در حال حاضر در دست  بررسی است

    برچسب ها