عصر خودرو

مدیر عامل شرکت سبدگردان نوین نگر آسیا مطرح کرد:

برگشت توان صادراتی کالامحورهای بورسی

عصر بازار- انتشار عملکرد ماهانه شرکت های شاخص ساز بورسی نشان داد این شرکت ها توانسته اند توان صادراتی گذشته خود را بازیابند و شرایط تولیدی مساعدی را از سر بگیرند.

برگشت توان صادراتی کالامحورهای بورسی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، رامین خدابنده، مدیرعامل شرکت سبدگردان نوین نگر آسیا، در خصوص تغییر روند شاخص بورس طی هفته های اخیر بیان کرد: در چندماه اخیر با توجه به شروع تحریم های یکجانبه از سوی دولت آمریکا، بسیاری با احتیاط بیشتر به معامله در بورس پرداختند، همین موضوع باعث اصلاح قیمتی در بازار به خصوص گروه های کالامحور شد.

    وی افزود: افت قیمت جهانی نفت نیز اثر فراوانی بر عملکرد بورس داشت. موضوعات مهمی از قبیل جنگ تجاری میان کشور آمریکا و چین فضای بازار جهانی را به سمت افت قیمت ها سوق داد. همین موضوع باعث شد شاخص محورهای بورسی افت قیمتی بیشتری را نسبت به نمادهای دیگر تجربه کنند.

    این کارشناس در ادامه بیان کرد: در این مدت بسیاری از فعالان بازار در انتظار انتشار اطلاعات عملکرد یک ماه شرکت ها در خصوص صادرات بودند. اینکه شرکت های کالامحور بار دیگر بتوانند صادرات خود به بازارهای هدف را در دستور کار قرار دهند، موضوع مهمی بود که می توانست چرخش نگاه سهامداران را به همراه داشته باشد.

    خدابنده با اشاره به ثبات نسبی در بازار دلار آزاد و تعیین فرمول ارزی شرکت های پتروشیمی افزود: در همین بازه زمانی تعادل نسبی در معاملات بازار ارز آزاد نیز نگرش مثبتی برای سهامداران ایجاد کرد. عبور از نوسان های بسیار شدید، بسیاری از نقدینگی های سرگردان را به سمت بورس هدایت کرد.

    وی افزود: از سوی دیگر ابهام زدایی از تعیین فرمول ارزی شرکت های صادرات محور نیز تا حد زیادی بر تقاضای سهام این شرکت ها اثر داشت. تسعییر ارزی بر اساس نرخ نیمایی تصمیم نهایی دولت بود که باعث شد سهامداران به بهبود عملکرد مالی شرکت ها امیدوار شوند.

    مدیر عامل شرکت سبدگردان نوین نگر آسیا همچنین تصریح کرد: گزارش هایی که طی این مدت منتشر شده حاکی از آن است که شرکت های کالا محور توانسته اند مسیر صادراتی خود را، بار دیگر در پیش بگیرند و عملکرد نسبتا مطلوبی داشته باشند.

    سه ماهه سرنوشت ساز پایانی

    این کارشناس بورسی با اشاره به تداوم فضای انتظاری در بورس گفت: با توجه به اتفاقات مثبتی که طی این مدت بازار سهام را تحت تاثیر قرار داده است، همچنان ابهاماتی در فضای کلی این بازار  وجود دارد که سهامداران را به احتیاط بیشتر مجبور می کند.

    وی در اینباره توضیح داد: اروپا بعد از اجرای تحریم های آمریکا موضع مثبتی نسبت به ایران و برجام نشان داد. با این حال پیشنهاد ایجاد کانال مالی اختصاصی با ایران در این مدت به نتیجه چندان مشخصی نرسیده است و همین موضوع در تصمیم سهامداران اثر بسیاری داشته است.

    رامین خدابنده گزارش هایی که در سه ماهه پایانی سال منتشر می شود را بسیار سرنوشت ساز دانست و گفت: گزارش های پایانی سال می تواند عملکرد ماه های ابتدایی سال آینده را نیز تا حدی شفاف کند.

    وی در این زمینه افزود: مواردی از قبیل ترازنامه شرکت ها ، میزان ذخیره مواد اولیه و میزان صادرات تا حد زیادی شرایط شرکت ها را مشخص می کند. ارقام مندرج در ترازنامه مشخص می کند که شرکت ها تا چه حد در پرداخت بدهی های خود طی این مدت موفق بوده اند.

    این مدیرعامل بورسی تصریح کرد: به طور کلی شواهد بسیاری در بازار سهام وجود دارد که نشان می دهد، اثر منفی این دوره از تحریم های آمریکا بسیار کمرنگ تر از ادوار پیشین است. پیش نگری شرکت ها از پیش از تحریم ها اثر بسیار زیادی در این موضوع داشت و توانست ضربه این سیاست های یکجانبه را خنثی کند.

    مدیر عامل شرکت سبدگردان نوین نگر آسیا در پایان بیان کرد: با تمام این تفاسیر پیش بینی می شود قیمت بسیاری از نمادها از سطوح فعلی فاصله بگیرد و شاهد رشد نسبی تا پایان سال باشیم، موضوعی که می تواند رشد شاخص کل تا پایان 97 را رقم بزند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو