عصر خودرو

ماموریت جدید اوپک پلاس طولانی می‌شود؟

عصر بازار- کاهش تولید نفت که اوپک و متحدانش شامل روسیه اواخر سال میلادی گذشته با آن موافقت کردند، آهسته‌تر از حد انتظار اکثر ناظران بوده است.

ماموریت جدید اوپک پلاس طولانی می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، جدیدترین گزارش ماهانه اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی نشان داد تولید نفت روسیه در دسامبر رکورد بالای جدیدی زد و روند افت تولید ایران و ونزوئلا آهسته شد.

    طبق گزارش ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی، روسیه در دسامبر 11.5 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد و معلوم نیست چه زمانی و چه میزانی تولیدش را کاهش خواهد داد. روسیه قرار است تولیدش را از ماه میلادی جاری 228 هزار بشکه در روز کاهش دهد و این کاهش تا آوریل که اوپک پلاس برای بازبینی نتایج جدیدترین اقدامات خود دیدار می‌کند ادامه پیدا خواهد کرد.

    با این حال الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه چندین بار تاکید کرده که کاهش سریع تولید برای تولیدکنندگان روسی دشوار خواهد بود. نواک هفته گذشته گفت: به دلیل شرایط جوی و وضعیت جغرافیایی در زمستان سرد روسیه، این کشور نمی‌تواند تولیدش را به سرعت کاهش دهد و در راستای قرارداد اوپک پلاس، برنامه‌هایی برای کاهش تولید به میزان 50 تا 60 هزار بشکه در روز وجود دارد و قرار است تا پایان مارس به هدف کاهش تولید کامل دست پیدا کنیم.

    روسیه مسلما یکی از مهمترین بازیگرانی است که در توافق کاهش تولید اوپک پلاس باید زیرنظر داشت اما به نظر می‌رسد که این بار تنها عنصر تاثیرگذار نیست. اخباری که از ایران و ونزوئلا به گوش می‌رسد نیز آنچه اکثر ناظران نفت انتظار داشتند نیست و این امر روی قیمت نفت سنگینی می‌کند زیرا ابهامات پیرامون توانایی اوپک برای پایبندی به تعهداتش را افزایش می‌دهد.

    شرکت دولتی PDVSA ونزوئلا اخیرا دو قرارداد با یک شرکت آمریکایی و یک شرکت فرانسوی برای افزایش تولید نفت منعقد کرده است. این شرکت نفتی دولتی به تازه واردها قراردادهای جذابی نسبت به قبل پیشنهاد کرده است. چین هم به کمک ونزوئلا شتافته و سرمایه گذاری مشترک میان شرکت‌های PDVSA و CNPC تولیدش را در مدت هفت ماه تا دسامبر دو برابر کرده است. این شرکت که سینوونسا نام دارد، در حدود یک دهم کل تولید نفت ونزوئلا سهیم است. در نتیجه افت تولید نفت این کشور در نیمه دوم سال به 10 هزار بشکه در روز در مقایسه با 40 هزار بشکه در روز در نیمه اول سال 2018 محدود شد.

    و همچنین طبق آمار آژانس بین‌المللی انرژی، ایران در دسامبر 1.3 میلیون بشکه در روز نفت صادر کرد که بالاتر از نوامبر بود. درست که طبق آمار اوپک، تولید نفت ایران در دسامبر به میزان 159 هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرد اما همان طور که آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش خود اشاره کرده است، معافیت آمریکا به مشتریان نفتی بزرگ ایران اجازه داد حجم بالاتری نفت نسبت به آنچه پیش از این انتظار می‌رفت خریداری کنند و در نتیجه عرضه بالاتری در اوایل سال 2019 در بازار نفت وجود داشته باشد. این وضعیت در صورت تمدید معافیت واشنگتن برای خریداران بزرگ نفت ایران، ممکن است ادامه پیدا کند.

    در این بین، عربستان سعودی کاهش تولید بالاتری از آنچه توافق شده بود، صورت داده است و خالد الفالح، وزیر انرژی این کشور از پیشرفت مسکو در کاهش تولید ناراضی است. وی اوایل ماه میلادی جاری به شبکه سی ان بی سی آمریکا گفت: روسیه کاهش تولیدش را آغاز کرده است اما روند آن آهسته‌تر از آن چه بوده که مایل بودم و مطمئن هستم مانند سال 2017 آنها به سهمیه کاهش تولیدشان عمل خواهند شد و نقش مثبتی در تعادل مجدد بازار خواهند شد.

    بر اساس گزارش اویل پرایس، صرفنظر از روند کاهش تولید روسیه و وضعیت تولید نفت ایران و ونزوئلا، نگرانی نسبت به کندی اقتصاد جهانی شدت گرفته است که به معنای تقاضای کمتر برای نفت خواهد بود. توافق اوپک پلاس ممکن است تاثیر نگرانیهای مذکور روی قیمت نفت را تا حدودی خنثی است اما مدت آن معلوم نیست.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو