عصر خودرو

درخواست غرامت ۷.۵ میلیارد دلاری مالزی از گلدمن ساکس

عصر بازار- وزیر دارایی مالزی می گوید برای رفع اتهامات جنایی علیه بانک گلدمن ساکس Goldman Sachs، در خصوص رسوایی موسوم به ام دی بی، به شرطی حاضر است مذاکره کند که مدیران آن بانک مبلغ ۷.۵ میلیارد دلار غرامت را بپردازند.

درخواست غرامت ۷.۵ میلیارد دلاری مالزی از گلدمن ساکس
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، مقامات مالزی و وزارت دادگستری آمریکا به اتفاق در حال بررسی نقش گلدمن ساکس در فروش اوراق متعلق به صندوق ام دی بی ((Malaysia Development Berhad  هستند که در حدود 6.5 میلیارد دلار ارزش داشته است. مدیران بانک هر اتهامی را در این خصوص رد کرده‌اند.

    سال گذشته، دادستان‌های آمریکایی پرونده‌ای علیه بانکداران گلدمن تشکیل دادند و آنان را متهم به دزدی میلیاردها دلار کردند.

    به گزارش رویترز، وزیر دارایی مالزی لیم گوان اِنگ ( (Lim Guan Engروز جمعه اعلام کرد که دولت مالزی بابت توافقات پشت پرده ای که گلدمن ساکس با ام دی بی انجام داده، از آن بانک درخواست جبران خسارت کرده است. رقم درخواستی وزیر دارایی شامل کارمزدهایی است که به بانک پرداخت شده و نیز ارزش اوراق بدهی که با ارزشی بالاتر از آنچه در بازار عرف بوده فروخته شده است.

    لیم طی مصاحبه ای در این خصوص اظهار داشت: ابتدا پرداخت باید انجام شود تا در مورد اتهامات بتوان مذاکره کرد.

    مالزی از سال گذشته و پس از تغییر دولت پس از 60 سال، پرونده مذکور را دوباره به جریان انداخته است. نخست وزیر پیشین مالزی نجیب رزاک (Najib Razak) صندوق ام دی بی را در سال 2009 راه‌اندازی کرد. وی هر گونه خطایی را در خصوص این پرونده انکار کرده است.

    وزارت دادگستری آمریکا تخمین زده که بین سال‌های 2009 و 2014 حدود 4.5 میلیارد دلار در توافقات پنهانی مقامات صندوق و طرف‌های درگیر در بانگ گلدمن، ناپدید شده است.

    هفته پیش، مدیر بانک دیوید سولومن از مردم مالزی بابت نقشی که بانک او در این رسوایی داشته عذرخواهی کرد اما گفت که گلدمن ساکس قبل از هر جابجایی پولی حسابرسی‌های دقیقی انجام می دهد.

    شخصی به نام لیسنر (Leissner) که یکی از شرکای بانک در آسیا بوده در آمریکا به جرم توطئه برای پول‌شویی و تمرد از قوانین، گناهکار شناخته شده است.

    لیم روز جمعه اعلام کرد که عذرخواهی بانک "لازم بود اما کافی نبود" چراکه این رسوایی رنج و درد فراوانی به مردم مالزی وارد کرده است.

    وی گفت، " فکر می کنید اگر به خاطر تغییر دولت نبود گلدمن ساکس امروز عذرخواهی می کرد؟ ما در مورد بزرگترین بانک سرمایه‌گذاری جهان صحبت می کنیم... درست نیست عذر آنها را به همین سادگی بپذیریم. "

    وی تاکید کرد: "عذرخواهی کافی نیست. عذرخواهی باید همراه با پرداخت 7.5 میلیارد دلار غرامت باشد. "

    برچسب ها