عصر خودرو

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

طرح "قیمت تضمینی" در بورس مشکل خرید ارزان محصولات را حل کرد

عصر بازار- عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: با عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا براساس سیاست قیمت تضمینی، معضل خرید ارزان گندم و سایر محصولات برطرف می‌شود چراکه دیگر نیازی به پرداخت کل هزینه خرید از سوی دولت نیست و تنها مابه التفاوت قیمت بورس و قیمت تضمینی پرداخت می شود که به این ترتیب بار مالی دولت به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

طرح "قیمت تضمینی" در بورس مشکل خرید ارزان محصولات را حل کرد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان؛ تالار کشاورزی بورس کالای ایران از آغاز به کار این بازار تا امروز در مسیر رشد و توسعه قابل توجهی قرار دارد که آمار و ارقام این موضوع را تأیید می‌کند.

    در همین رابطه عباس پاپی زاده بالنگان، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با تأکید بر اینکه سیاست قیمت تضمینی محصولات کشاورزی از طریق بورس کالا در حمایت از تولید کالاهای اساسی کشاورزی اتفاق بسیار خوبی بود، گفت: اجرای این سیاست در بورس کالا باعث حمایت بیشتر از کشاورزان شد، علاوه بر این بار مالی تعهدات دولت را نیز کاهش داد.

    نماینده دزفول ضمن اشاره به مشکلاتی مثل قیمت پایین در خریدهای تضمینی دولت، کیفیت پایین محصولات تولیدی، کاهش انگیزه کشاورزان، تأخیر در پرداخت مطالبات آن‌ها و بار مالی بالای این سیاست برای دولت، گفت: اجرای طرح قیمت تضمینی در بورس کالا یکی از راهکارهای حل مشکلات فوق به شمار می رود که در بازار جو و ذرت عمده این مشکلات به دلیل اجرای طرح قیمت تضمینی رو به پایان است.

    پاپی زاده با تاکید بر اینکه با اجرای طرح قیمت تضمینی بخش زیادی از مشکلات برطرف می‌شوند، افزود: در طرح قیمت تضمینی دولت محصول را نمی‌خرد بلکه متعهد می‌شود که کشاورز، محصول خود را در بورس کالا عرضه کند و به قیمت بورسی -بازار- بفروشد و بخشی از این مبلغ را نقدی دریافت و بقیه مبلغ در قالب مابه‌التفاوت توسط دولت پرداخت شود.

    وی به حذف بار مالی دولت در طرح خرید تضمینی اشاره کرد و افزود: با عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا براساس سیاست قیمت تضمینی، معضل خرید ارزان گندم و سایر محصولات برطرف می‌شود چراکه دیگر نیازی به پرداخت کل هزینه خرید از سوی دولت نیست و تنها مابه التفاوت قیمت بورس و قیمت تضمینی پرداخت می شود که به این ترتیب بار مالی دولت به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

    این نماینده مجلس شورای اسلامی حذف دلالان و واسطه‌ها را از دیگر مزیت‌های این سیاست دانست و ادامه داد: با توجه به اینکه در این طرح کشف قیمت در جریان رقابت تعیین می‌شود، افزایش کیفیت محصولات نیز برای کشاورز موضوع مهمی می‌شود که تا پیش‌ از این شاید به آن نمی‌پرداخت.

    وی با اشاره به دریافت حق‌الزحمه کشاورز ظرف چند روز از دیگر مزیت‌های این طرح است، ادامه داد: این طرح مزیت‌های زیادی دارد اما اجرای کامل آن نیازمند فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی بیشتر در بین کشاورزان است تا با اطلاع از نحوه فروش محصول خود از طریق بورس کالا، این طرح با موفقیت بیشتری همراه شود.

    برچسب ها