عصر خودرو

نایب رئیس انجمن سنگ‌آهن مطرح کرد:

ضرورت اکتشافات وسیع‌ و تقویت سرمایه‌گذاری‌های معدنی

عصر بازار: نایب رئیس انجمن سنگ‌آهن معتقداست: پیش‌بینی‌ها بر اینست که اکتشافات جدید میزان ذخیره مواد معدنی ایران را ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش دهد.

ضرورت اکتشافات وسیع‌ و تقویت سرمایه‌گذاری‌های معدنی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، بهرام شکوری اظهارکرد: توجیه اقتصادی صنایع داخلی باید بر مبنای تامین مواد اولیه از خارج و فروش محصول طبق استانداردها و قیمت‌های خارجی تعریف شود که در صورت استفاده از منابع داخلی حاشیه سود صنایع به مراتب بیشتر خواهد بود.

    او افزود: فرآیند صنعتی شدن ایران طی بیش از 50 سالی که از عمر آن می‌گذرد، عمدتاً براساس تامین مواد اولیه از منابع خارجی تعریف و تجربه شده است هر چند بنا به گفته مسوولان فولادی کشور تاسیس صنایع فولاد بدلیل داشتن ذخایر سنگ آهن در کشور است اما باز هم نتوانسته‌ایم از این فرصت و پتانسیل در جهت تولید محصولی بربیاییم که با مشابه خارجی آن توان رقابت داشته باشد.

    نایب رئیس انجمن سنگ‌آهن تصریح کرد: برای دو برابر شدن ظرفیت فولاد اگر صرفاً ذخایر سنگ‌آهن کشور ملاک هدفگذاری فولاد باشد باید گفت بدلیل عدم اکتشافات تکمیلی بسیاری از مناطق ایران، همخوانی فنی و اقتصادی بین ذخایر سنگ‌آهن موجود با تولید فولاد در افق 1404 وجود ندارد. بنابراین نیاز به اکتشافات وسیع‌تر و سرمایه‌گذاری های بیشتر در این زمینه کاملاً احساس می‌شود.

    او افزود: یکی از اهداف اصلی دولت یازدهم افزایش سهم بخش خصوصی در بخش صنعت و معدن است. به طوریکه دسترسی به حداقل سه میلیارد دلار از هشت میلیارد دلار (سالانه) سهم بخش معدن و صنایع معدنی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در اولویت قرار گرفته است.

    شکوری افزود: بر اساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، پیش‌بینی می‌شود اکتشافات جدید میزان ذخیره مواد معدنی ایران را 40 تا 50 درصد افزایش دهد به طور مثال اختصاص بودجه اکتشافی 1200میلیارد تومانی از زمستان 92 منجر به عملیات اکتشافی در 200 هزار کیلومتر مربع در کشور شده که نوید خوبی برای رونق اکتشاف ذخایر معدنی در کشور بوده و امید است با سیاست‌های با ثباتی که در این دولت به چشم می‌خورد سطوح بیشتری از مساحت کشور را به امر اکتشاف اختصاص دهیم.

    برچسب ها