عصر خودرو

صادرات نفت ایران به هند ۷۰ درصد افزایش یافت

عصر بازار- صادرات نفت ایران به هند در ماه دسامبر نسبت به ماه قبل تر(نوامبر) ۷۰ درصد افزایش یافت.

صادرات نفت ایران به هند ۷۰ درصد افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از ایسنا، واردات نفت هند از ایران در ماه دسامبر حدود 70 درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافت و به روزانه 233 هزار بشکه در روز رسید اما هنوز نسبت به دوره مشابه سال قبل به میزان یک سوم کاهش نشان می‌دهد.

    متوسط واردات نفت هند از ایران در سال 2015 به دلیل کاهش خرید پالایشگاههای این کشور در اوایل سال به میزان یک چهارم نسبت به سال 2014 کاهش یافت.

    آمر اولیه نفتکش‌ها حاکی از اینست که واردات نفت هند از ایران در سال 2015 به دلیل کاهش خرید پالایشگاههای این کشور در اوایل سال برای نگه داشتن سطح واردات در محدوده مجاز تحریمها، به میزان یک چهارم کاهش یافت.

    تحریمهای غرب صادرات نفت ایران را به روزانه یک تا 1.1 میلیون بشکه در روز تنزل داده است و خریدارانی همچون هند خرید سالانه از این کشور را به روزانه 220 هزار بشکه در روز رسانده اند.

    آمار جمع آوری شده توسط موسسه تحقیقاتی و پیش بینی تامسون رویترز، واردات نفت هند از ایران در ماه دسامبر به بالاترین سطح شش ماه اخیر رسیده است.

    واردات نفت کشورهای آسیایی از ایران در این ماه کاهش یافته زیرا بیشتر خریداران بزرگ نفت ایران پس از توافق هسته ای ماه ژوئیه که به لغو تحریمهای ایران می انجامد، افزایش خرید نفت را به تاخیر انداخته اند.

    هند بزرگ ترین خریدار نفت ایران پس از چین در سال 2015 روزانه به طور متوسط 208 هزار و 300 بشکه نفت و میعانات گازی از ایران خرید در حالیکه این آمار در سال 2014 روزانه 276 هزار بشکه بوده است.

    انتظار میرود صادرات نفت ایران به هند در سال مالی آینده که از آوریل شروع می‌شود با لغو تحریمها علیه تهران افزایش پیدا کند.

    ایران هفتمین تامین کننده بزرگ نفت هند در سال مالی 2014-2015 بوده است در حالیکه قبل تحریمها در رتبه دوم بود.

    کاهش خرید نفت ایران باعث شده که صادرات رقبای ایران همچون عربستان و عراق به این کشور افزایش پیدا کند.

    محسن قمصری مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران که ماه گذشته سفری به هند داشت، گفت: پالایشگاه‌های هندی از جمله صنایع ریلاینس علاقه‌مند به واردات نفت بیشتر از شرکت ملی نفت ایران هستند.

    صنایع ریلاینس که بزرگ‌ترین مجموعه پالایشگاهی جهان را در هند اداره می‌کند، در سال 2010 تحت فشار تحریمهای غرب واردات نفت ایران را متوقف کرد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها