عصر خودرو

مدیرعامل سایپا مطرح کرد:

سهم سایپا از فروش هر پراید ۲۰۰۰ دلار است

عصر بازار- مدیرعامل سایپا با اشاره به ظرفیت تولید خودرو و رشد نامناسب صنعت در زمان مالکیت دولتی گفت: پراید محصول ۶۰۰۰ دلاری است اما کارخانه برای محصول ۲۰۰۰ هزار دلار می‌گیرد و در بازار هم قیمت ۳۲۰۰ دلار است.

سهم سایپا از فروش هر پراید ۲۰۰۰ دلار است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵:۰۰

    به  گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، محمدرضا سروش گفت: صنعت خودروسازی به رغم تمام­ محدودیت­ ها توانسته سالانه 1.6 میلیون دستگاه خودرو تولید کند که نشان‌دهنده ظرفیت صنعتی در این صنعت، توان قطعه­‌سازی و مدیریت­ زنجیره تامین است که در طول زمان ایجاد شده است. در حال حاضر صنعت خودرو ظرفیت تولید حدود 2 میلیون دستگاه خودرو را دارد. توانایی تولید قطعات و مونتاژ خودرو نشان از دانش و ظرفیت صنعتی زیاد است که البته ضعف به‌روز نبودن محصولات نیز وجود دارد.

    وی با بیان اینکه رشد صنعت خودرو مدیون تصویب قانون خودرو در سال­ 72 است و توسعه آن عمدتا در زمانی که مالکیت متعلق به دولت بود پایه­‌گذاری شده، افزود: از زمانی که مالکیت به بخش غیردولتی واگذار و توسعه صنعت فراموش شد، مدیران آن بیشتر به فکر توزیع سود سهام بوده‌اند. اگر در شرکتی توسعه صورت نگیرد، سود پایداری حاصل نخواهد شد. قرار بود واگذاری شرکت ها ذیل اصل 44 سبب شکوفایی اقتصادی شود ولی با وجود انتقال مالکیت، مدیریت انسجام پیدا نکرد و سبب خروج منابع از شرکت­ ها شد.

    این مقام مسئول با بیان اینکه سایپا براساس گزارش­ ها تا قبل از سال 90 حدود 3000 میلیارد تومان سود توزیع کرده، گفت: این میزان توزیع سود بدون سرمایه­‌گذاری برای محصولات آتی، روند ناخوشایندی را برای شرکت ترسیم کرده است. هرگاه درآمدهای نفتی و ارزی خوب بوده بر واردات خودرو تاثیر داشته و هر زمان که محدودیت‌ منابع داشتیم به صنعت خودرو توجه بیشتری شده است.

    سروش درخصوص جایگاه صنعت خودرو ­در مقایسه با کشورهای آسیایی گفت: در اینکه فاصله با بعضی کشورهای پیشرفته زیاد است شکی نیست چراکه محیط­ ها متفاوت است. تنها بنگاه با بنگاه نباید مقایسه شود. صنعت خودرو مشکلاتی دارد. بخشی از این مشکلات مربوط به درون بنگاه و صنعت و بخشی مربوط به خارج از صنعت است.

    وی درباره وضعیت کنونی مالکیت مدیریت در صنعت خودروسازی گفت: در حال حاضر سهم دولت بسیار کم است. در سایپا 17 درصد و در ایران خودرو 15 درصد سهم متعلق به دولت است. مسائل باید ساختاری حل شود. همانطور که قبلا هم ذکر شد رشد صنعت خودرو در زمانی که مالکیت و مدیریت دولتی بود، اتفاق افتاده است. قرار بود مالکیت غیردولتی شود تا سرعت رشد و توسعه بیشتر و افزایش بهره‌وری داشته باشیم.

    مدیرعامل سایپا ادامه داد: به رغم قدمت محصولات تولیدی، کیفیت در حد استانداردهای مصوبی است که مشتری از محصول و خدمات دریافتی انتظار دارد و باید متناسب با پرداختی­ باشد. نرخ ارزهای خارجی متغیر اصلی در اقتصاد بوده و مشخص‌کننده قیمت فولاد، مس، آلومینیوم، مواد پتروشیمی، پلاستیک، لاستیک و غیره است و با توجه به اینکه حدود 75 تا80 درصد قیمت تمام شده خودرو از این مواد تشکیل شده بنابراین محصول تابع قیمت ارز است. کارخانه برای محصول پراید 2000 هزار دلار می‌گیرد در بازار هم قیمت این محصول 3200 دلار است. در اصل پراید یک محصول 6000 دلاری است که اگر با سایر محصولات هم قیمت مقایسه شود، از حداقل کیفیت قابل قبول برخوردار است

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو