عصر خودرو

اقتصادی شدن صادرات گاز با کاهش قیمت نفت

عصر بازار- مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه با کاهش قیمت نفت صادرات گاز به اروپا اقتصادی می شود گفت:ایران باید با استفاده از فناوریهای روز دنیا سهم خود را در بازار گاز افزایش دهد.

اقتصادی شدن صادرات گاز با کاهش قیمت نفت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از اقتصادنیوز، عزیزالله رمضانی با تاکید بر اینکه صادرات گاز به کشورهای منطقه اولویت نخست ایران است گفت: با کاهش قیمت نفت صادرات گاز به اروپا اقتصادی می شود.

    رمضانی در نشست «چشم‌انداز بازار جهانی گاز در پرتو چالشهای جاری» که در شورای راهبردی روابط خارجی برگزار شد با اشاره به این که ایران با وجود داشتن ذخایر بزرگ گازی سهم ناچیزی در صادرات گاز دارد، گفت: ایران باید با استفاده از فناوریهای روز دنیا سهم خود را در بازار گاز افزایش دهد.

    وی با بیان این که ظرفیت تولید گاز در ایران با وجود ذخایر ٣٤ تریلیون فوت مکعبی سالانه ٢۰۰ میلیارد مترمکعب است، درباره ظرفیت تولید در روسیه و آمریکا نیز گفت: ظرفیت تولید گاز در روسیه و آمریکا با ذخایر ٣٣,٢ و ١۰ تریلیون فوت مکعبی هم اکنون ٨۰۰ میلیارد مترمکعب در سال است.

    به گفته وی، در صورتی که ایران به فناوری و سرمایه گذاری لازم دسترسی یابد، می تواند با تکیه بر ذخایر موجود، تولید گاز خود را افزایش دهد.

    مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران با بیان این که جنگ برای به دست آوردن سهم از بازار گاز در پیش است، صادرات گاز به اروپا بصورت ال ان جی را با صرفه عنوان و اظهار کرد: آمریکا برای کاستن از وابستگی اروپا به گاز روسیه به دنبال صادرات ال ان جی به این قاره است.

    وی با بیان این که ایران نیز می تواند سهمی در بازار گاز اروپا داشته باشد، تصریح کرد: با کاهش قیمت نفت، صادرات گاز به اروپا نیز با توجه به نزدیک شدن قیمتها به هم اقتصادی خواهد بود؛ هند و چین نیز می تواند بازار بزرگی برای گاز ایران باشند.

    به گفته رمضانی، روسیه با ساخت خط لوله سه هزار کیلومتری، به اروپا گاز صادر می کند؛ پس ایران نیز می تواند با داشتن چنین خط لوله ای به بازار گاز اروپا وارد شود.

    مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به این که شدت مصرف انرژی در ایران هم اکنون بالاتر از کشورهای دیگر است، یکی از دلایل این موضوع را گستردگی شبکه گازرسانی در کشور عنوان کرد و گفت: هم اکنون تمام کشور به شدت به گاز وابسته است.

    وی از نبود راهبرد بخش انرژی در کشور انتقاد کرد و گفت: ایران با افزایش مصارف داخلی تنها بازارهای صادراتی خود را از دست داده است.

    رمضانی با اشاره به این که هم اکنون ٤۰ درصد ذخایر انرژی ایران را نفت و ٦۰ درصد آن را گاز تشکیل می دهد، اعلام کرد: باید تلاش کرد تمرکز بیشتری برای توسعه صنعت گاز داشته باشیم.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها