عصر خودرو

مدیر رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایرانی

"IMI۱۰۰" تصویر اقتصاد بنگاهی ایران

عصر بازار- مدیر مرکز رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران در نشست خبری بیست و یکمین سال رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران گفت: IMI۱۰۰ تصویری از اقتصاد بنگاهی ایران ارائه می‌کند که برای بسیاری از برنامه‌ریزان کلان اقتصادی مفید است.

"IMI۱۰۰" تصویر اقتصاد بنگاهی ایران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، مجید درویش مدیر مرکز رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران بیان کرد: امسال بیست و یکمین سالی است که رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایرانی با الگوبرداری از فورچون انجام می‌شود؛ شاخص اصلی در این رتبه‌بندی میزان فروش یا درآمد شرکت‌ها است، چون این شاخص بزرگی و تاثیرگذاری شرکت را در اقتصاد نشان می‌دهد.
    به گفته وی، در کشورهای توسعه یافته، شرکت‌های بزرگ تحت نظر هستند، چون افت و خیز این شرکت‌ها در اقتصاد ملی تاثیرگذار است.
    مدیر مرکز رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران اضافه کرد: IMI100 تصویری از اقتصاد بنگاهی ایران ارائه می‌کند که برای بسیاری از برنامه‌ریزان کلان اقتصادی مفید است.
    درویش اظهار کرد: تعداد کل شاخص‌های ارزیابی در رتبه‌بندی شرکت‌های برتر 33 شاخص است که به چندین گروه مختلف تقسیم شده‌اند؛ این شاخص‌ها باهم ترکیب نشده و به طور جداگانه محاسبه می‌شوند. افزون بر این، این شاخص‌ها کمی و از صورت‌های حسابرسی شده شرکت‌ها استخراج شده‌اند.
    وی ادامه داد: به دلیل اینکه رشته‌های مختلف کسب و کار در این رتبه‌بندی حضور دارند، می‌توان این صنایع را با هم مقایسه و تحلیل کرد. همچنین در بخشی از این رتبه‌بندی، شرکت‌های بزرگ کشورهایی مانند آمریکا، ترکیه و هند آمده است.
    بر اساس گفته‌های مدیر مرکز رتبه‌بندی، از 500 شرکت بزرگ دنیا، 30 درصد آمریکایی، 22.5 درصد چینی، 9.7 درصد ژاپنی، 6.7 درصد آلمانی، 5.6 درصد فرانسوی، 4 درصد بریتانیایی و 22 درصد متعلق به سایر کشورها هستند. مطالعات روی تولید ناخالص کشورها نیز نشان می‌دهد، آمریکا، چین، ژاپن و آلمان به ترتیب بیشترین میزان تولید ناخالص ملی (GDP) را دارند.
    وی یاداور شد: ارزش افزوده 500 شرکت برتر به میزان 14 درصد از تولید ناخالص ملی است و این میزان برای 100 شرکت برتر 12 درصد است. همچنین مجموع فروش 500 شرکت برتر برابر با 44 درصد از تولید ناخالص داخلی ایران است. افزون بر این، صادرات غیرنفتی ایران سال گذشته برابر با 47 میلیارد دلار بوده است که سهم 500 شرکت برتر 26 میلیارد دلار برآورد می‌شود.

    برچسب ها