عصر خودرو

رویترز گزارش داد

شرکت‌های آمریکایی نگران محروم شدن از بازار پرسود ایران هستند

عصر بازار: درحالی که توافق هسته ای راه ورود شرکت های آمریکایی به بازار ایران را چندان باز نمی کند این شرکت ها تنها باید نظاره گر فعالیت های شرکت های رقیب اروپایی و آسیایی شان در بازار ایران باشند مگر آن که کنگره تحریم ها علیه ایران را کاهش دهد.

شرکت‌های آمریکایی نگران محروم شدن از بازار پرسود ایران هستند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از رویترز، ساعاتی پس از اعلام توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی، وکلای مستقر در شهر واشنگتن، با تماس‌هایی از سوی شرکت‌های آمریکایی مواجه شدند که می‌خواستند بدانند این موافقتنامه 159 صفحه‌ای چه تأثیری بر چشم‌انداز کسب و کار آنها دارد.
    پاسخی که اکثر این شرکت‌ها دریافت کردند این بود: در کوتاه‌مدت تأثیر چندانی ندارد.
    بر اساس توافق به دست آمده، تحریم‌های اقتصادی ایران لغو خواهد شد و درهای اقتصاد ایران با جمعیتی 80 میلیون نفری که دارنده چهارمین ذخایر بزرگ نفتی و دومین ذخایر بزرگ گازی جهان است به‌روی شرکت‌های چندملیتی باز خواهد شد.
    اما محدودیت‌های سختگیرانه و چند دهه گذشته دولت آمریکا در زمینه تجارت با ایران که فراتر از بحران هسته‌ای است و به حوزه‌های دیگری نظیر ادعای حمایت از تروریزم و نقض حقوق بشر برمی‌گردد، همچنان پابرجا باقی خواهد ماند.
    یک مقام ارشد آمریکایی روز سه‌شنبه گفت: «شهروندان و بانک‌های آمریکایی همچنان به‌طور کلی از معامله با شرکت‌های ایرانی از جمله سرمایه گذاری در ایران و تسهیل تجارت با این کشور ممنوع خواهند بود».
    توافق جامع هسته‌ای، فرصت‌هایی معدود را برای شرکت‌های آمریکایی جهت گسترش فعالیت در ایران ایجاد خواهد کرد. شرکت‌های آمریکایی اکنون مجازند هواپیماهای مسافربری به ایران بفروشند یا اجاره دهند، البته باید قبلاً از دولت آمریکا مجوز دریافت کنند و این موجب می‌شود شرکت بوئینگ که قبلاً مجوز لازم را دریافت کرده، در اولویت قرار بگیرد.
    توافق همچنین به دولت آمریکا اجازه می‌دهد به شعبه‌های خارجی شرکت‌های آمریکایی مجوز فعالیت در ایران را صادر کند، فعالیتی که در سال 2012 توسط کنگره ممنوع شده بود.
    یک مقام خزانه داری آمریکا گفت، تصمیم گیری در زمینه اعطای مجوز به این شرکت‌ها توسط اداره کنترل دارایی‌های خارجی اتخاذ خواهد شد و چنین شعبی با محدودیت در فعالیت‌ها مواجه خواهند بود.
    مدیران شرکت‌های آمریکایی نگران‌اند که این تحریم‌ها موجب شود تا شرکت‌های آمریکایی تنها نظاره‌گر فعالیت‌های شرکت‌های رقیب اروپایی و آسیایی‌شان در بازار ایران باشند، مگر اینکه کنگره برای کاهش این محدودیت‌ها اقدامی را صورت دهد.
    ویلیام مک گلون، وکیل متخصص در زمینه تحریم‌ها در واشنگتن گفت: «این توافق در اکثر موارد منجر به دادن چراغ سبز به شرکت‌های آمریکایی به‌جهت از سر گیری تجارت با ایران نخواهد شد».
    ا

    برچسب ها