عصر خودرو

رئیس انجمن کارفرمایی پالایش صنعت نفت خبر داد:

انجمن پالایش نفت از این پس نرخ فرآورده های پالایشی را تعیین می‌کند

عصر بازار- عاشوری رئیس انجمن گفت: تعیین نرخ و تعرفه فرآورده های پالایشگاه ها که قبلا از سوی دولت تعیین می شد از تاریخ ۲۹ مهر ۹۷ به انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت تفویض شده است.

انجمن پالایش نفت از این پس نرخ فرآورده های پالایشی را تعیین می‌کند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سهام انرژی، عاشوری دبیر انجمن کارفرمایی پالایش صنعت نفت ضمن اعلام این خبر در یک نشست خبری گفت: انجمن کارفرمایی پالایش صنعت نفت متشکل از 8 پالایشگاه بزرگ کشور اعم از پالایشگاه های تبریز، بندرعباس، اصفهان، بهران، شیراز، کرمانشاه، لاوان و ستاره خلیج فارس است که بر اساس مصوبه قانونی هیات وزیران در تاریخ 97/7/29 قرار شد تعیین نرخ و تعرفه فراورده های ویژه به پالایشگاه های خصوصی واگذار شود و انجمن صنفی که متولی انجام امور پالایشگاه هاست بر اساس مصوبه ای همزمان این تعیین نرخ را عهده دار شده است.
    عاشوری در زمینه مبنا قیمت گذاری فراورده ها گفت: مبنای قیمت گذاری همان آنالیزهایی است که قبلا وزارت نفت و پالایش عمل می‌کرد و این انجمن هم در تعیین قیمت همان فرمول را پیروی خواهد کرد.
    وی در ادامه افزود: این تعیین نرخ ها به صورت ماهانه اعلام می شود و در ابتدا نیز انجمن صنفی پالایش نفت برای اولین بار 10 تا 13 درصد از نرخ کلیه محصولات پالایشی را کاهش داده است تا بدین وسیله کلیه انبارها از کالاهای تولید شده تخلیه شود و بخش های پایین دست هم بتوانندتولید را ادامه دهند.
    وی در زمینه دلیل این کاهش گفت: یکی از مولفه های اصلی تولید و تکمیل زنجیره است و این نگاه عاقلانه و ملی است تا کلیه بخش های اقتصاد بتوانند از این گردونه سود ببرند لذا در ابتدای کار پالایشگاهها نرخ فرآورده ها را کاهش دادند تا بتوانند محصولات خود را با عرضه بیشتری روانه بازار کنند.
    عاشوری تاکید کرد: این کاهش قیمت برای کنترل بازار بود و قطعا تا اطلاع ثانوی هیچ کاهش قیمتی برای فراورده های پالایشی نخواهیم داشت.
    وی درباره تولید برخی از محصولات که متضمن ارز بیشتراست گفت: دولت مصوب کرده است که در زمینه برخی از محصولات ارز 4200 را در نظر گرفته شود که این فرآورده ها در اختیار مثلا واحدهای قیر سازی و یا روغن سازی ها قرار گیرند و مابه التفاوت آن را دولت به شرکت های بالادستی پرداخت خواهد کرد تا بازار درگیر شوک افزایش قیمت هم نشود.
    دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پالایش نفت درباره قیمت فرآورده در بورس نیز گفت: قیمت فرآورده از سوی انجمن به بورس ها اعلام می شود. 
    وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما که چه ضمانت اجرایی برای قیمت عادلانه وجود دارد و آیا این قیمت های معیار جهانی را هم در نظر می گیرد؟ گفت: مقام ناظر مثل تعزیرات، شورای رقابت و ... در قیمت عادلانه نظارت دارند و این قیمت ها نیز معیارهای جهانی را هم در نظر می گیرد.
    دبیر انجمن درباره کاهش قیمت و افزایش عرضه فرآورده ها به بازار گفت: با این کار کلیه انبارهای پالایشگاه ها که از محصول تجمیع بودند خالی می شوند و دیگر بخش های پایین دست می توانند تولید را ادامه دهند.
    عاشوری درزمینه احداث پالایشگاه ها در کشور گفت:‌احداث پالایشگاه ها یک کار استراتژیک بوده و هست و این امر متاسفانه پس از انقلاب کمتر به آن توجه شده و طی 15 سال گذشته تاکنون مجوزهای زیادی برای احداث پالایشگاه صادر کردیم ولی به دلیل شیوه و روش مناسبی که پیش رو نداشتیم هیچ یک از آنها به نتیجه نرسید.
    وی گفت:‌ در حال حاضر سهمی که پالایشگاه ها در مصرف نفت خام دارند 40 درصد است درحالیکه 60 درصد آن به صورت خام صادر می شود. این 40 درصد در 10 پالایشگاه کشور توزیع می شود که 8 پالایشگاه آن عضو این انجمن هستند و محصولات را به صورت کارمزدی تولید می کنند و تحویل دولت می دهند. یعنی نفت را از دولت گرفته و به صورت فراورده تحویل می‌دهد.
    وی خبر داد:‌ قرار است دو پالایشگاه دیگر یعنی آبادان و شازند به بخش خصوصی واگذار شود و مجلس هم تصویب کرده است و انتقال سهام این دو شرکت در حال نهایی شدن است  که در صورت نهایی شدن عضو انجمن خواهند شد.
    عاشوری در زمینه پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: این پالایشگاه 105 میلیون لیتر نفت خام روزانه تولید می کند و این نشان می دهد که ما در زمینه تولید و مصرف در حالت تعادل قرار داریم.
    وی در پایان  پالایشگاه کرمانشاه را نمونه موفقی اعلام کرد و گفت: این پالایشگاه با مدیریت بخش خصوصی توانسته است خود را از زیان ده بودن خارج کند و در جذب نیرو و افزایش تولید هم پیشتاز شود.

    برچسب ها