عصر خودرو

یک تحلیلگر بازار سرمایه:

تأثیر بورس از برجام در نیمه نخست سال آینده

عصر بازار- اقتصاد ایران و علی الخصوص بازار سرمایه به عنوان عضوی از پیکره اقتصاد، مدت هاست چشم به سرانجام برجام و در پی آن لغو تحریم های متاثر از آن دارد بنابراین انتظار می رود در صورت عدم رخداد سیاسی خاصی روند مثبتی که طی چند روز اخیر و در آستانه اجرای برجام آغاز شده در نیمه نخست سال آینده به صورت جدی و مستمر در بازار نمود عینی پیدا کند.

تأثیر بورس از برجام در نیمه نخست سال آینده
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، مهرزاد جهانی تحلیلگر بازار سرمایه با بیان این مطلب گفت: تحریم هایی که در این سال ها ضربات مهلکی به بدنه اقتصاد وارد کرده، وضعیت بنیادی شرکت های حاضر در بازار سرمایه را با چالش هایی جدی مواجه ساخته است.

    وی ادامه داد:  پس از کش و قوس های فراوان اخیرا خبرهایی مبنی بر اجرایی شدن لغو تحریم ها و در صدر آن لغو تحریم های سوییفت در 15 روز آینده موجب تحرکاتی در بازار سرمایه شده و حجم معاملات را تا اندازه ای بالا برده است که امیدواری را هر چند اندک به فعالان این بازار برگردانده است به طوری که روزنه هایی از بازگشت آرام اعتماد به بازار سرمایه به چشم می خورد.

    این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به چالش های سیاسی چند روز اخیر، خاطر نشان کرد: با وجود اخبار خوب، چالش های سیاسی منطقه ای و ژئوپلیتیکی که موجب عدم ثبات سیاسی و منطقه ای شده است همواره تهدیدی برای ثبات، آرامش و شروع روندی مستمر برای بازار سرمایه محسوب می شود.

    وی ادامه داد: در کنار این عامل تاثیر گذار، افت چشمگیر قیمت نفت و فراورده های نفتی و نبود چشم اندازی مثبت برای آن حداقل در کوتاه مدت نیز مزید بر علت شده است تا در راستای کاهش درآمدهای دولت و اصرار به کنترل تورم با اتخاذ سیاست های انقباضی، اقتصاد کشور در رکود محاصره شود به طوری که اهالی بازار و شاید مسئولین امر نیز تنها راه چاره برون رفت از این تنگنا را در لغو تحریم ها و برقراری مراودات تجاری با کشورهای توسعه یافته ببینند.

    جهانی با اشاره به واکنش های بازار در نیمه نسخت سال به اخبار مثبت مذاکرات هسته ای اظهار داشت: چندین بار در نیمه نخست سال جاری پس از مطرح شدن توافق هسته ای و لغو تحریم ها، بازار واکنش مثبت و تندی از خود نشان داد و ارزش معاملات به حدود 1000 میلیارد تومان در روز هم رسید اما این تب خیلی زود فروکش کرد و سهامداران، منطقی تر و به دور از احساسات منتظر اجرایی شدن قطعی برجام و همچنین گزارش های میان دوره ای شرکت ها شده اند که متاسفانه گزارش های میان دوره ای شرکت ها هم راستا با وضعیت اقتصاد کلان کشور از شرایط خوبی برحوردار نبود و به روند نزولی بازار دامن زد.

    این تحلیلگر بازار سرمایه درباره واکنش بازار به عملکرد شرکت ها در گزارش های 9 ماهه نیز گفت: در روزهای آتی شاهد گزارش های 9 ماهه شرکتها خواهیم بود اما کمی بعید به نظر می رسد که گزارش ها مطلوب سرمایه گذاران باشد در نتیجه بازار سرمایه به واسطه این عامل و بدون در نظر گرفتن اثرات رفع تحریم ها احتمالاً پویایی روزهای اخیر را از دست خواهد داد.

    وی در ادامه به صنایع پیشرو بعد از رفع تحریم ها اشاره کرد و تصریح کرد: برداشته شدن تحریم سوییفت و آثار آن بر صنایع بورسی بر سودآوری بانک ها تاثیر  بسزایی خواهد داشت. طبیعتا بانک هایی که شعب خارجی بیشتری دارند از این شرایط بهره بیشتری خواهند برد. بانک های صادرات، ملت و تجارت که دارای بیشترین شعب خارجی هستند به دلیل افزایش مراودات تجاری خارجی و به تبع آن رشد درآمدهای غیرمشاع در شرایط مطلوب تری نسبت به مابقی شرکت های گروه قرار می گیرند.

    جهانی گفت: گروه خودرویی و قطعه سازها هم که با وجود تحریم ها شرایط سختی را در همکاری با شرکای خارجی خود تجربه می کنند از رفع این محدودیت ها سود برده و با فراهم آمدن زمینه های لازم در نقل و انتقالات پول، توان کاهش هزینه ها را دارا می شوند. خودرویی های بازار سرمایه نیز که عمدتا از هزینه های مالی سنگین رنج می برند با لغو تحریم ها و جذب سرمایه گذاران خارجی قادر به شکوفایی خواهند بود و از پتانسیل بالقوه ای در دوران پسا تحریم برخوردار می شوند.

    این تحلیلگر بازار سرمایه خاطر نشان کرد: از تاثیر لغو تحریم سوییفت بر صنعت دارو نیز نمی توان به آسانی گذشت. شرکت های دارویی که اکثرا مواد اولیه خود را به صورت وارداتی دریافت می کنند و با وجود مشکلات در نقل و انتقال پول، هزینه های مالی سنگینی را متحمل می شوند با لغو تحریم سوییفت و رفع این مشکل، سودآوری شان دستخوش تغییرات زیادی خواهد شد. همچنین شرکت های این صنعت تکنولوژی محور، در پی رفع تحریم ها و ورود تکنولوژی به کشور، با کاهش هزینه ها و افزایش سودآوری نیز مواجه می شوند.

    وی با بیان اینکه اثرات رفع تحریم ها در سایر صنایع نیز صادق است، گفت: سایر صنایعی که محصولات خود را به صورت صادراتی به فروش می رسانند و به دلیل مشکلات تحریم برای انتقال وجه آن با مشکل مواجه بودند در پی این گشایش با شرایط بهتری روبه رو خواهند بود.

    جهانی در پایان گفت: به طور کلی لغو تحریم های سوییفت و در سطح کلانتر لغو تمامی تحریم ها، علاوه بر اثرگذاری خاص بر تک تک صنایع مورد بحث، اثرات کلی بر اقتصاد کشور خواهد گذاشت و آن را در مسیر رونق قرار خواهد داد. البته با مطرح شدن خبرهایی مبنی بر لغو تحریم ها و اجرایی شدن آنها، تحرکاتی در بازار سرمایه اتفاق افتاده است اما تا زمانی که آثار برداشته شدن تحریم ها بر اقتصاد کلان کشور و در حالت جزیی تر بر وضعیت بنیادی شرکت ها نمایان و در گزارشات مالی نمود پیدا نکند روند رو به رشد مستمر در بازار سرمایه شکل نمی گیرد البته انتظار می رود در صورت عدم رخداد سیاسی خاصی این روند مستمر و منسجم در نیمه نخست سال آینده محقق شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو