عصر خودرو

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس تشریح کرد؛

آخرین وضعیت توسعه سکوهای گازی پارس جنوبی در آغاز زمستان

عصر بازار- مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس از راه‌اندازی یک سکو در فازهای ٢٢ تا ٢٤ پارس جنوبی تا پایان هفته آینده خبر داد و گفت: آغاز برداشت گاز در ۲ سکوی فاز ۱۴ به ظرفیت بیش از ۲۸ میلیون مترمکعب نقش مهمی در تامین سوخت زمستانی دارد.

آخرین وضعیت توسعه سکوهای گازی پارس جنوبی در آغاز زمستان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، محمد مشکین‌فام افزود: سکوی سوم فاز 14 پارس جنوبی نیز تا پایان امسال به موقعیت خود در خلیج فارس منتقل می شود.
    وی ادامه داد: بهره‌برداری از سه سکوی گازی و تکمیل نخستین زنجیره تولید طرح‌های ١٣ و ٢٢ تا ٢٤ پارس جنوبی تا پایان دی ماه محقق می‌شود.
    به گفته وی، در روزهای آینده، سکوی اقماری «٢٤ آ» بارگیری و آماده حمل می‌شود و امیدواریم 2 هفته دیگر سکوی موقعیت اصلی «بی» و تا اوایل بهمن ماه سکوی موقعیت اقماری «دی» به بهره‌برداری برسد.
    مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس روشن شدن آزمایشی مشعل سکوی «١٣ بی» فقط 2 روز پس از اتصال بخش دریایی به سکو را بی سابقه توصیف کرد و گفت: این اقدام افزون بر ثبت رکوردی جدید، نشانگر توان بالای متخصصان داخلی در کاهش زمان راه‌اندازی سکوهای گازی است.
    مشکین‌فام، وضع راه‌اندازی واحدهای پالایشگاهی این دو طرح را مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: همزمان با آمادگی سکوها، تمهیداتی در حال انجام است تا زنجیره تولید در هر کدام از طرح‌های یادشده تکمیل شود.

    **مخازن ذخیره‌سازی، آماده دریافت میعانات گازی
    مشکین‌فام در بازدید از طرح ساخت مخازن ذخیره‌سازی و اندازه‌گیری میعانات گازی فازهای پارس جنوبی یادآوری کرد: از یکم دی‌ماه چهار مخزن با ظرفیت ذخیره‌سازی 2 میلیون بشکه میعانات گازی آماده شده است که افزون بر تامین مستمر و دائم خوراک پالایشگاه ستاره خلیج فارس، میعانات گازی را ذخیره می کند.
    به گزارش ایرنا، منطقه پارس جنوبی گسترده ترین میدان گازی جهان را در خود جای داده است و به عنوان بزرگ ترین منطقه صادراتی میعانات گازی کشور شناخته می شود.
    در بخش ایرانی این میدان، ذخیره گاز 14 تریلیون مترمکعب گاز به همراه 18 میلیارد بشکه میعانات گازی است که هشت درصد کل گاز دنیا و نزدیک به نیمی از ذخایر گاز کشور را شامل می شود.
    تولید گاز از ١۰ فاز نخست پارس جنوبی در سال 13٩٢، نزدیک به 285 میلیون مترمکعب بود که این میزان با بهره برداری از ١١ بخش جدید پارس جنوبی به 560 میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته است.

    برچسب ها