عصر خودرو

سرمایه‌گذاری طلا، دامی طلایی

عصر بازار- یک مدرس دانشگاه در رشته مدیریت مالی دولتی و پژوهشگر اقتصادی می‌گوید: طلا یک دام طلایی محسوب می‌شود .

سرمایه‌گذاری طلا، دامی طلایی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، مجید گودرزی اظهار کرد: کسانی که با حرص و ولع در صف خرید ارزهای مختلف ایستادند تا چند دلار بخرند و در بازار آزاد به فروش برسانند، نمی‌دانستند که یک ارز را با 100، 200 و یا حتی 300 درصد گران‌تر فروختن سود نیست، چرا که آنها تنها در یک قلم کالا سود کرده اند و هزاران قلم کالا و خدمت را با همین درصد افزایش خواهند خرید.

    وی ادامه داد: تاثیر ارز بر بازارهای پولی و مالی اظهر و من الشمس است اما نمی‌دانم چرا برخی نمی‌خواهند این را درک کنند .

    گودرزی یادآور شد: با اوراق سپرده‌ای که دولت با نرخ 20 درصد منتشر کرد، بدون محاسبه صرف ریسک تمام فعالیت‌های اقتصادی با بازدهی زیر 20 درصد غیر اقتصادی شدند. این در حالی است که در کشورهای با نرخ بهره 2 درصد فعالیت‌های اقتصادی حتی با زیر 5 درصد بازدهی هم اقتصادی محسوب می‌شوند .

    این مدرس دانشگاه بیان کرد: وقتی در سیکل معیوب افزایش و تثبیت قیمت مسکن به بازارها هجوم می‌بریم و تا 5 سال رکود آن را تحمل می‌کنیم، باورمان نمی‌شود که هیچ سودی نکرده‌ایم، چون در نرخ بهره 20 درصد در 5 سال حداقل بازدهی بدون ریسک 100 درصد است و اگر حتی با 100 درصد افزایش ملک خود را بعد از 5 سال به فروش برسانیم، سود واقعی ما صفر و هزینه فرصت‌هایمان بسیار بالاست .

    وی خاطرنشان کرد: در خربد خودرو هم هجوم بدون تدبیر باعث عقب‌ماندگی این صنعت شده و بعد از 5 سال یک خودرو چقدر سود می‌کند که بتوان آن‌را سود واقعی دانست؟ !

    گودرزی با بیان اینکه اما داستان طلا چیز دیگری است، تصریح کرد:  طلا بخودی خود هیچ ارزش افزوده‌ای ایجاد نخواهد کرد. نوسانات آن‌هم ناشی از تحولات اقتصادی و کاهش یا افزایش ارزش پول ملی است. در مقایسه با سهام که هم ارزش ذاتی دارد و هم سود، طلا یک دام طلایی محسوب می‌شود .

    وی با بیان اینکه آنچه که در اقتصاد زایش دارد تولید است نه دلالی و آنچه که اقتصاد را سودده می‌کند، ارزش افزوده است نه ارزش ذاتی، افزود: استهلاک در کمین سرمایه‌گذاری‌هاست، با نرخ سود واقعی و موثر سرمایه‌گذاری کنیم نه با نوسانات صوری!

    برچسب ها