عصر خودرو

گمرک اعلام کرد؛

بلاتکلیفی ۱۰ هزار کانتینر در بندر شهید رجایی از سال ۸۰ تاکنون

عصر بازار- بر اساس نخستین آمار رسمی اعلام شده از وضعیت دپوی کالا در بندر شهید رجایی، در حال حاضر ۴۲ هزار کانتینر در محوطه‌های این بندر دپو شده که ۱۰ هزار کانتینر از سال ۸۰ تاکنون تعیین تکلیف نشده‌اند.

بلاتکلیفی ۱۰ هزار کانتینر در بندر شهید رجایی از سال ۸۰ تاکنون
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، نشست مشترکی بین مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با سرپرست حوزه نظارت گمرکات استان هرمزگان و گمرک شهید رجایی، با دستور کار تعامل و همکاری دو مجموعه برای ایجاد یکپارچگی بیشتر فعالیت های درون بندر، کاهش میزان ماندگاری کالا در محوطه ها و  دقیق و شفاف تر شدن تبادل اطلاعات بین گمرک و بندر برگزار شد.

    بر اساس آمار اعلام شده در این نشست،  در حال حاضر 42 هزار کانتینر در محوطه های بندر شهید رجایی دپو شده که 10 هزار کانتینر از سال 80 تاکنون تعیین تکلیف نشده اند.

    حسین سعیدی سرپرست ستاد نظارت گمرکات استان و مدیرکل جدید گمرک شهید رجایی طی سخنانی در این نشست با بیان اینکه گمرک و بندر دو مجموعه جدا از هم نیستند، گفت: آمادگی داریم که در بحث تعیین تکلیف کالاهای رسوبی و متروکه به یک جمع بندی برسیم. 

    وی با تاکید بر اینکه بسیاری از این کالاها به دلیل محدویت های ناشی از قوانین و مقررات جاری، امکان خروج از بندر را پیدا نکرده و با تعامل خوب دو مجموعه قابل حل است، گفت: نتیجه این تعامل مسلما هم به نفع نظام و هم به نفع مردم خواهد بود.

    در این نشست عفیفی پور مدیر کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان نیز ابراز امیدواری کرد: با برنامه های مجموعه مدیریتی جدید گمرک شاهد تغییر و تحولات اثربخش و رقم خوردن روزهایی خوب برای تجارت کشور و رضایت مشتریان بندر باشیم.

    وی ادامه داد: سازمان بنادر و گمرک دو مجموعه مکمل همدیگر هستند که باید ضمن رعایت ضوابط و تأمین حقوق دولت زیرساخت ها و بستری را فراهم می کنند تا کالاها به صورت شفاف و در قالب رویه هایی مشخص همچون ترانزیت، ترانشیپ، صادرات و واردات وارد سرزمین اصلی شده یا از کشور خارج شوند.

    وی با اشاره به تأکیدات رییس جمهور و جلسات معاون اول رییس جمهور در خصوص تعیین تکلیف کالاهای رسوبی در بنادر گفت: در حال حاضر 42هزار کانتینر در محوطه های بندر شهید رجایی وجود دارد که 10 هزار کانتینر از این تعداد از سال 80 تاکنون تعیین تکلیف نشده و بیشترین تعداد نیز مربوط به سال گذشته بوده است.

    عفیفی پور با اشاره به اقدامات صورت گرفته توسط اداره کل بنادر و دریانوردی در خصوص احصاء فهرست کالاهای متروکه در بندر شهید رجایی به صورت هفتگی گفت: ماندگاری کالا در بندر نه تنها به سود شرکت های انباردار بخش خصوصی نیست بلکه تا میزان چشمگیری بر درآمد آنها هم اثر منفی دارد. زیرا این پدیده باعث ایجاد حاشیه سود شکننده و شیشه ای می شود و گردش کالا در انبارهای شرکت های محوطه دار قطعاً به نفع آنهاست.

    منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی با ظرفیت سالانه 100 میلیون تن کالا، بزرگترین و مهم ترین بندر تجاری ایران است که به تنهایی 58 درصد عملیات کالاهای غیرنفتی، 43 درصد عملیات جابجایی فرآورده های نفتی و 85 درصد از عملیات کانتینری بنادر کشور را بر عهده دارد.

    برچسب ها