عصر خودرو

کارشناسان:

کارخانه‌ها با ۲۰ تا ۳۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند

عصر بازار- عضو اتاق بازرگانی با بیان این که کارخانه ها با ظرفیت ۲۰ تا ۳۰ درصد فعالیت می‌کنند، خطاب به مجلس و دولت گفت: خواهش می‌کنم کمک کنید کالا‌های موجود در گمرک زودتر ترخیص شوند.

کارخانه‌ها با ۲۰ تا ۳۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از صداوسیما، ابراهیم جمیلی در برنامه تیتر امشب همچنین خواستار حمایت مجلس و دولت از طرح وزارت صمت برای نوسازی صنایع پیش از عید شد و گفت: در شرایط فعلی که حال و روز تولید خوب نیست، همه باید به منافع ملی فکر کنیم و دست به دست هم دهیم و از تولید کالاهای ایرانی حمایت کنیم.

    عضو اتاق بازرگانی افزود: باید راه های رفتن سرمایه به بخش غیر مواد را ببندیم و کاری کنیم که سرمایه جذب تولید شود.

    جمیلی همچنین با بیان این که همراه با تولید باید به رونق بازار هم توجه کنیم گفت: اولا نباید کالاهایی که مشابه داخلی دارند وارد شود، ثانیا باید رونق را به بازار برگردانیم وقتی کالایی که تولید می شود مشتری نداشته باشد کارخانه های ما نمی توانند با ظرفیت کامل کار کنند و این باعث می شود، قیمت تمام شده کالا بالا رود و توان رقابت مان را با کالاهای خارجی از دست بدهیم و این که کارخانه ها با ظرفیت 20 تا 30 درصد فعالیت می‌کنند قابل قبول نیست.

    این تولیدکننده با بیان این که عمده کالاهای صد در صد ایرانی پایه معدنی دارند گفت: اولین کاری که باید بکنیم این است که با ظرفیت کامل، کارخانه های ما تولید کنند و باید کالایی را تولید کنیم که صرفه اقتصادی داشته باشند.

    رحیم زارع نایب رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی هم در ادامه درباره طرح قانون جدید استفاده حداکثری از توان تولید داخل گفت: طرح جدید این قانون کامل تر است و اشکالات قانون قبل را ندارد.

    این نماینده مجلس ممنوعیت ثبت سفارش کالاهایی که تولید داخلی دارند، ممنوعیت تبلیغ کالاهای خارجی که مشابه داخلی دارند، فراگیری قانون که شامل همه نهادهای عمومی و عمومی - غیر دولتی و دولتی می شود و گشایش ال سی ارزی به شیوه‌ای که به نفع تولیدکننده باشد از مزیت های طرح جدید برشمرد.

    وی گفت: در طرح جدید بحث تامین اجتماعی به خوبی دیده شده است و این طرح با این که به ضرر تامین اجتماعی نیست ولی فضاسازی هایی علیه بند 11 آن که مربوط به همین بحث تامین اجتماعی و بیمه است کرده اند.

    نایب رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی درباره دیده نشدن مشوق هایی برای تولیدکنندگان موفق در طرح قانون جدید گفت: در بحث مالیات بر ارزش افزوده و در بحث تسهیلات مواردی هست که می توان آن را به مشوق تفسیر کرد.

    زارع با بیان این که باید کاری کنیم که قیمت تمام شده محصولات کاهش یابد افزود: در شرایط فعلی تولیدکننده ای موفق است که تولید با کیفیت داشته باشد.

    کیومرث فروتنی مدیر اجرای قانون استفاده حداکثری از توان تولید داخل نیز گفت: مهمترین پیام و اثر این قانون این است که بتوانیم کالای مناسب تولید و توزیع کنیم که بتواند جانشین واردات شود.

    فروتنی یکی از محورهای برنامه های رحمانی را حمایت از تولید عنوان کرد و گفت: یکی از شاخص های طرح قانون جدید استفاده حداکثری از توان تولید داخل، این است که شامل همه کالاهها و خدمات می شود البته کالاهایی که صرفه اقتصادی و ارزش افزوده مناسب دارند.

    این مسئول وزارت صمت همچنین افزود: پس از تصویب این طرح همه دستگاههای دولتی و نهادهای عمومی و نیمه عمومی باید نیازهایشان را به کالاها در سامانه ای که معرفی و طراحی شده ثبت کنند و اگر این کار را نکنند، مرتکب قانون شکنی و تخلف شده‌اند.

    فروتنی همچنین به شکافهای نظام تعرفه گمرکی هم اشاره کرد و گفت: باید اشکالات نظام تعرفه‌ای را شناسایی و برطرف کنیم تا بتوانیم واردات را شفاف سازی و از فرارهای مالیاتی و گمرکی جلوگیری کنیم.

    برچسب ها