عصر خودرو

نگاهی به مولفه‌های تاثیر گذار بر بازارهای جهانی؛

سال ۲۰۱۸ در چه حالی پایان می‌یابد؟

عصر بازار- سال ۲۰۱۸ با همه فراز و فرودهایی که داشت در حال پایان یافتن است. سالی که اگرچه بیشتر ماه‌های آن با آمار رشد و شکوفایی توامان بود اما در شرایطی پایان می‌یابد که بسیاری از شاخص‌ها و قیمت‌ها در بازارهای جهانی دستخوش تغییر شده است.

سال ۲۰۱۸ در چه حالی پایان می‌یابد؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از اقتصاد آنلاین، آخرین روزهای سال میلادی است و روند داغ بازارهای جهانی درحالی ادامه دارد که بازارها در کشورمان تعطیلات پایان هفته را می‌گذرانند. این روزها بازارهای مهم جهان درحالی به بدرقه سال میلادی می‌روند که قیمت‌ها همچنان به بهترین شکل تمامی ریسک‌ها و محدودیت‌های پیش روی اقتصاد جهانی را در خود لحاظ کرده‌اند.

    درجا زدن شاخص دلار ناشی از استراحت یا حاکی از عدم اطمینان؟

    شاخص دلار آمریکا درحالی آخرین روزهای سال میلادی جاری را در محدوده 96 واحدنوسان می‌کند که در بهترین روزهای خود در همین سال توانسته بود تا سطح 97.7 نیز افزایش یابد. این شاخص که به لطف گزارش پی در پی آمارهای خوب اقتصاد ایالات متحده در سال جاری رشدی نسبتا خوب را پشت سر گذاشته است، حالا و در آستانه ورود به سال جدید در حال درجا زدن است. دلیل این درجا زدن را می‌توان در چشم اندازی که موسسات معتبر اقتصادی و مالی معتبر برای آینده پیش روی اقتصاد آمریکا متصور شده‌اند و افزایش نرخ بهره‌های پیش رو که باعث تضعیف دلار در سال آینده می‌شود، جست و جو کرد.

    بنا بر آنچه که از شواهد انتظار می‌رود همزمان با افزایش نرخ بهره و مشخص تر شدن تبعات جنگ‌ تجاری که دونالد ترامپ با قدرت‌های اقتصادی جهان به خصوص چین به راه انداخته است؛ انتظار می‌رود آهنگ رشد اقتصادی ایالات متحده در سال پیش رو کندتر شود. این عامل که به معنای تضعیف دلار در سال پیش روی میلادی خواهد بود، معامله گران را بر آن خواهد داشت تا نتوانند پتانسیلی برای رشد آتی شاخص دلار متصور باشند.

    واکنش تدافعی شاخص‌ها به سقوط کریسمس/ واگرایی میان دیدگاه بلند مدت و کوتاه مدت

    سه شاخص مهم در بازار سهام نیویورک امروز و پس از بازگشایی بازارها بعد از تعطیلات کریسمس درحالی با رشد قابل توجه مواجه می‌شوند که در روزهای گذشته و در واکنش به متغیرهای درونی و برونی تاثیرگذار بر بازارهای مالی آمریکا روندی کاهشی را می‌پیمودند.

    این افزایش پس از آن روی می‌دهد که در روز گذشته دونالت ترامپ طی اظهاراتی قیمت سهام را برای خرید مناسب تلقی کرده بود. در پی این سخنان و ورود 64 میلیارد دلار پول تازه توسط یکی از شرکت‌های سرمایه گذاری و خوشبینی به سود آوری بعضی از شرکت‌ها در سال آتی، شاخص‌هایی اصلی در بازار نیویورک نظیر دواجونز و اس اند پی 500 با رشدی نزدیک به پنج درصد مواجه شدند. این درحالی است که معاملات آتی تمامی این شاخص‌ها در این روز با افتی اندکی مواجه شده و همگی ریزش‌های چند دهم درصدی را نشان ‌می‌دهند. دلیل این واگرایی در معاملات نقد و آتی شاخص‌ها را می‌توان ناشی از عوامل متفاوتی دانست که سرمایه‌گذاران در بلند مدت و کوتاه مدت در معاملات خود لحاظ می کنند.

    درحالی که سرمایه‌گذاران در معاملات نقد همواره به عواملی نظیر نحوه عملکرد شرکت‌ها و گزراش‌های ماهانه و سه ماه اتکا دارند؛ معامله گرانی که در بلند مدت معامله می‌کنند همواره ناگزیرند تا عوامل کلان اقتصادی و سیاسی را در رفتار خود لحاظ کنند. همین تفاوت در دیدگاه موجب می‌شود درحالی که کنشگران بازارهای نقدی واکنشی مثبت و قابل توجه به ورود نقدینگی و سخنان رئیس جمهور نشان می‌دهند، سرمایه‌گذاران بلندمدتی بی توجه به اخبار کم اهمیت چشم‌انداز نه چندان امیدوار کننده پیش رو را در تصمیم گیری‌های خود در نظر بگیرند.

    افزایش تقاضا دلیل افزایش قیمت فلزات گرانبها

    این روزها قیمت فلزات گرانبها درحالی افزایش می‌یابد که گفته می‌شود ناملایمات پیش روی اقتصاد جهانی بانک‌های مرکزی مطرح دنیا را بر ان داشته تا به بر ذخیره طلای خود بیافزایند. این عامل به علاوه ریسک‌هایی که معامله‌گران کوچکتر بازار برای فعالیت‌های خود درسال جاری در نظر گرفته‌اند موجب شده تا سایه افزایش تقاضا بر بازار طلا سنگینی کند و قیمت این فلز گرانبها را افزایش دهد.

    سال 2018 درحالی پایان خواهد یافت که حالا و همزمان با افزایش رسیک گریزی در سطح اقتصادجهانی قیمت هر اونس طلا غریب به 60 درصد از کاهش ارزش خود از ماه آوریل تا اواسط آگوست را جبران کرده و به سطح هزار و 274 دلار رسیده است.

    در آستانه سال میلادی پیش رو انتظار می‌رود قیمت طلا که همواره یکی از بهترین دماسنج‌های اقتصاد جهانی و نشانگر تغییرات حساسیت در بازارهای مالی بوده، در این سال نیز بتواند بهشت امنی برای خفظ ارزش دارایی‌های سرمایه‌گذاران باشد و بتواند به خوبی آنها را از ریسک‌های پیش رو مصون بدارد.

    در مورد نقره نیز انتظار می‌رود که روند معاملات در سال پیش رو به نفع این فلز قدیمی باشد. نقره که از دیرباز سهم مهمی بعد از طلا از بازار فلزات گرانبها داشته است، به نظر می‌رسد که بتواند در سال پیش رو نه تنها شرایط بهتری نسبت به امسال داشته باشد؛ بلکه می‌توان انتظار داشت که نرخ برابری خود با اونس طلا را بهبود ببخشد و از تقاضای بهتری در بازار فلزات برخوردار شود. گفتنی است، دومین فلز پر طرفدار در بازارهای جهانی در حالی هم اکنون قیمتی حدودا 15 دلاری دارد که در سال جاری در کانال‌های 17 تا 13 دلاری در نوسان بوده است.

    نفت خسته از فراز و فرودها

    هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت تا اینجای معاملات در روزجاری قیمتی در حدود 45 دلار دارد، هر بشکه نفت برنت دریای شمال نیز درحالی در قیمت 53 دلار معامله می‌شود که در روزهای اخیر قیمت این ماده استراتژیک تا 50 دلار نیز کاهش یافته بود.

    ریزش تند و تیز قیمت نفت که تا همین ماه‌های اخیر در قیمت 86 دلار معامله می‌شد، تاکنون قیمت این ماده ارزشمند را با 40 درصد کاهش مواجه کرده است. ریزشی که ناشی از عواملی همچون مازاد عرضه در بازارها، افزایش موجودی در انبارهای مصرف کنندگان بزرگ و کاهش خوشبینی‌ها به رشد اقتصادی کشورهای تاثیر گذار بر پیکره اقتصاد جهانی است.

    اگرچه با کاهش قیمت نفت وست تگزاس به زیر 48 دلارانتظار می رود واحدهای تولیدنفت شیل به دلیل مقرون به صرفه نبودن تولید، به کار خود خاتمه بدهند، با این حال دور از انتظار نخواهد بود که قیمت این نوع نفت برای مدتی هرچند کوتاه وارد کانال 30 دلاری شود. بااین حال ارزانتر شدن قیمت طلای سیاه و پایدار ماندن آن در قیمت‌هایی پایین‌تر از 50 دلار برای برنت و 40 دلار برای وست تگزاس چندان منطقی به نظر نمی رسد؛ چراکه این سطوح قیمتی برای نفت در مواقع حساس کارکردی روانی داشته و برای نفت نقش حمایت قیمتی را بازی می‌کنند.

    از این رو می‌توان انتظار داشت قیمت انواع نفت در بازارهای جهانی سال پیش رو را با رشد کند و فراسایشی پی بگیرند و در واکنش به افت چشمگیر قیمت که در سال جاری داشتند به رغم چشم انداز ناخوشایند طرف تقاضا، به طور مداوم قیمت‌های غیر منطقی‌ را تجربه نکنند.

    برچسب ها