عصر خودرو

بانک ملی فروشنده ۵ درصدی سهام خود در سمات می‌شود

عصر بازار- بانک ملی ایران بنا دارد، چهارشنبه هفته آینده ۵ درصد از کل سهام شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه را به طور یکجا و نقد روانه میز فروش فرابورس نماید.

بانک ملی فروشنده ۵ درصدی سهام خود در سمات می‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس ، بانک ملی ایران در روز چهارشنبه 12 دی ماه 97 تعداد 75 میلیون سهم معادل 5 درصد از کل سهام شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه را به طورر یکجا و نقد از طریق عرضه در فرابورس ایران عرضه خواهد کرد.

    بانک ملی ایران به عنوان سهامدار عمده سمات هم اکنون تنها سهامدار عمده برخوردار از مالکیت 10 درصدی است که در صورت تحقق معامله اعلام شده ، سهم سهامداری آن در این رکن بازار سرمایه مساوی با سایر سهامداران مالک 5 درصد سهام خواهد شد.

    شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه که از آن تحت عنوان بانک مرکزی بازار سرمایه نیز یاد می‌شود در ترکیب سهامداری خود ، اشخاص حقوقی زیر را گنجانده است:

    به گزارش فارس، بلوک غیر مدیریتی سهام 5 درصدی سمات از مجموع یک میلیارد و 425 میلیون سهم عادی و 75 میلیون سهم ممتاز است که به قیمت پایه هر سهم 2 هزار و 633 ریال در مجموع به ارزش پایه 197 میلیارد ریال را به طور یکجا و نقد از طریق کارگزاری بانک ملی ایران روانه میز فروش فرابورس خواهد شد.

    بر اساس تبصره یک ماده 8 اساسنامه شرکت سپرده گذاری مرکزی ، تعداد 75 میلیون سهم ممتاز این شرکت متعلق به سازمان بورس و اوراق بوده که امتیاز آن انتخاب و تعیین 3 عضو از 5 عضو هیات مدیره از سوی این سازمان در مجامع عمومی عادی برای انتخاب اعضا هیات مدیره است.

    بر اساس تبصره دو ماده 8 اساسنامه شرکت سپرده گذاری نیز در صورت افزایش سرمایه ، سهام ممتاز همواره جهت حفظ 5 درصد از کل سهام شرکت دارای حق مشارکت بوده و سلب حق تقدم آن مجاز نیست.

    در تبصره سه ماده 8 این اساسنامه نیز عنوان شده سهام ممتاز در صورت انتقال به سایر اشخاص حقیقی یا حقوقی به جز نقل و انتقال موضوع ماده 57 قانون به سهام عادی تبدیل شود.

    طبق ماده 55 قانون بازار اوراق بهادار و ماده 9 اساسنامه شرکت سمات، هیچ سهامدار حقیقی یا حقوقی نمی‌تواند بیش از 5 درصد از سهام شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه را بطور مستقیم و غیر مستقیم در مالکیت داشته باشد و تنها اشخاصی می‌توانند سهامدار شرکت سمات باشند که نوع و موضوع فعالیت آن‌ها جهت مالکیت سهام توسط سازمان بورس مجاز شناخته شده باشد.

    *نامه مدیر عامل بانک ملی ایران به کارگزار عرضه

    برچسب ها