عصر خودرو

مدیرعامل گروه مالی سپهر صادرات:

روند قیمتی تغییرات سهام مثبت است

عصر بازار- مدیرعامل گروه مالی سپهر صادرات، روند قیمتی تغییرات سهام را مثبت ارزیابی کرد و گفت: بازار سرمایه از معدود حوزه هایی است که ورود سرمایه به آن در مرحله کنونی یا ورود نقدینگی تازه، نه تنها نگران کننده نیست، بلکه خوش یمن نیز تلقی می شود.

روند قیمتی تغییرات سهام مثبت است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، بهروز خدارحمی گفت: بسیاری از رویدادهای جاری در حوزه اقتصاد و ساختارهای آن، روزانه و حتی لحظه ای خود را بر بازارها تحمیل می کنند اما بازار سرمایه معمولا اتفاقات و ریسک های قابل وقوع را پیش خور می کند و اثرات این رویدادها را به صورت بلندمدت بر قیمت ها نشان می دهد .

    این استاد دانشگاه افزود: امسال، به دلیل غیر قابل پیش بینی بودن شرایطی که هم اکنون وجود دارد، برای  اولین بار بود که بازار سرمایه از بقیه بازارها تا حدودی عقب ماند و اثر تغییرات نرخ ارز بر قیمت سهام را با چند ماه تأخیر دید.

    آغاز تاثیر نرخ ارز بر بازار سرمایه

    وی در تبیین چرایی و دلایل این اتفاق گفت: پس از تعیین نرخ برابری 4200 تومانی برای دلار، مسوولان اقتصادی کشور به این نتیجه رسیدند که دلار نیمایی طراحی شود. از آن زمان به بعد شاهد اثرگذاری افزایش نرخ برابری دلار بر روند فعالیت شرکت ها و صنایع حاضر در بازار سرمایه بودیم.

    خدارحمی با اشاره به اینکه این امر برای صنایع مختلف به دو شکل رخ داده است، افزود: برخی صنایع به دلیل اینکه درآمدهای صادراتی داشتند، مستقیماً از افزایش نرخ ارز متاثر شدند؛ بنابراین وضعیت مطلوب تری پیدا کردند زیرا درآمدهای ریالی بیشتری کسب کردند و زودتر از بقیه در این روند رو به رشد شریک شدند و در نتیجه نسبت به سهام آنها اقبال بیشتری شد.

    این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: دسته دیگری از شرکت ها به صورت غیر مستقیم متاثر شدند و ممکن بود اصلاً درآمد صادراتی و مبادلات بین المللی هم نداشته باشند اما اصطلاحاً دارایی پایه داشتند.

    مدیرعامل گروه مالی سپهر صادرات توضیح داد: بخش قابل توجهی از تراز این شرکت ها دارایی هایی است که با ریال قبلی ارزش گذاری شده بود و با تغبیر ارزش جایگزینی می توان گفت اگر همان ارزش قبل را دارند، برابری آنها به ریال نسبت به قبل بسیار متفاوت است. این دسته دوم هم به جمع شرکت های مورد اقبال بازار سرمایه پیوستند.

    به گفته خدارحمی، این دو عامل باعث عامل مهم تری شد که  می توان استمرار آن را در روزهای پایانی سال نیز شاهد بود. این آلارم ها، هشدارها و سیگنال هایی که به واسطه رشدها در بازار سرمایه اتفاق افتاد، باعث شده نقدینگی جدیدی به سمت بازارسرمایه روان شود.

    هجوم خوش یمن!

    خدارحمی توضیح داد: اگر مردم به سمت خرید خودرو هجوم بیاورند، اتفاق خوش یمنی نیست، زیرا این حوزه را یک حوزه مصرفی می دانیم اما بازار سرمایه جزو معدود حوزه هایی است که هجوم سرمایه -یا در مرحله کنونی ورود سرمایه- به آن نه تنها نگران کننده نیست بلکه خوش یمن نیز تلقی می شود.

    وی با بیان اینکه مکانیزم ها و ساختارهای نظام مندی وجود دارد که به تعادل و توازن رساندن این بازار را ممکن می کند، گفت: به همان میزان که اقبال ورود وجه جدید به سمت بازار سرمایه را داریم این اقبال را داریم که بازار سرمایه کشور را بزرگ کنیم و اصطلاحاً به مردم یاد دهیم که اگر قرار است در بلند مدت سرمایه گذاری موفقی را تجربه کنند بهتر است به سمت سرمایه گذاری های مولد بروند.

    مدیرعامل گروه مالی سپهر صادرات درادامه این گفت و گو در پاسخ به سوالی در خصوص  آثار تحریم های جدید بر میزان فروش شرکت ها گفت: صرف نظر از محدودیت هایی که طبیعتاً خیلی از صنایع را درگیر می کند، یکی از عمده ترین اتفاقات این خواهد بود که در گام اول شرکت هایی با اقبال مواجه شوند که درآمدهای صادراتی دارند؛ کما اینکه این شرکت ها از قبل هم زودتر از بقیه مورد توجه مشارکت کنندگان بازار قرار گرفتند. در عین حال، شرکت هایی که فروش خارجی هم ندارند، روزهای خوبی را تجربه خواهند کرد.

    وی افزود: برخی شرکت هایی که فروش داخلی دارند نیز مورد استقبال قرار گرفته اند، دلیل آن هم این است که محدودیت های نقل و انتقال تا کنون در محاسبات لحاظ نشده بود.

    خدارحمی پیش بینی کرد: با وضعیت فعلی احتمالا تغییر جهت هایی از سمت شرکت هایی که انحصاراً فقط درآمدهای صادراتی دارند به سمت دیگر شرکت ها داشته باشیم، چرا که این شرکت ها در میان مدت برای انتقال ارز به داخل کشور با محدودیت هایی مواجه هستند. از طرفی اقبال را برای شرکت هایی داریم که می توانند از افزایش قیمت منتفع شوند، اما لزوماً درآمدهای صادراتی ندارند و فروش های آنها داخلی است. بنابراین احتمال می رود در روزهای باقی مانده از سال و با افزایش فشارها با چنین تغییر جهتی مواجه خواهیم بود.

    صنایع پربازده کدامند؟

    این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سوالی در خصوص صنایع پربازده با توجه به گزارش های 9 ماهه هم گفت: البته باید در این مورد گزارش ها را دقیق دید، اما اجمالا چند دسته از شرکت ها می توانند وضعیت مطلوب تری پیدا کنند. گروهی که درآمدهای صادراتی دارند و همچنین گروهی که با تجدید ارزیابی ها و دارایی پایه بودن، این ذهنیت را ایجاد می کنند که حداقل اصلاح قیمتی داشته باشند.

    وی در پایان افزود: طبیعتاً مانند سال های گذشته شرکت هایی هم وجود دارند که می توانند اخبار عملکردی بهتری نسبت به قبل داشته باشند. شرکت های بنیادی و شرکت هایی که با گزارش های خود به بازار طراوت داده اند، جزو این دسته هستند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو