عصر خودرو

در کتابخانه سازمان بورس جای گرفت:

کتاب مقدمه ای بر سواد مالی شخصی و خانوادگی به سازمان بورس رفت

عصر بازار- بسیاری از کشورهای دنیا، یکی از راه های اصلی مقابله با مشکلات اقتصادی کشور خود را ارتقاء سواد اقتصادی و مالی مردم جامعه می دانند و به تربیت اقتصادی و مالی افراد از سنین کودکی تا بزرگسالی می پردازند.

کتاب مقدمه ای بر سواد مالی شخصی و خانوادگی به سازمان بورس رفت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، کتاب " مقدمه ای بر سواد مالی شخصی و خانوادگی " تألیف عادل پیغامی و امین مرادی باصیری در 294 صفحه در سال 1395 توسط انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) در همین زمینه است که در کتابخانه سازمان بورس جای گرفته است.

    در حال حاضر دو حوزه پژوهشی و آموزشی در زمینه تربیت و سواد اقتصادی و مالی در دنیا مورد توجه است. حوزه اول، تحت عنوان "تربیت اقتصادی" و "سواد اقتصادی" شناخته می شود و به مباحث مختلف اقتصادی مانند تورم، بیکاری، رشد اقتصادی، نوسانات اقتصادی، شکست بازار، سیاستهای پولی و مالی و ... پرداخته می شود. حوزه دوم، تحت عنوان "تربیت مالی"، "مالی شخصی"، "سواد مالی" شناخته می شود و به مباحث مختلفی مانند کسب درآمد، پس انداز، سرمایه گذاری، خرید و فروش کالاها و خدمات، بیمه و ... پرداخته می شود و در واقع ارتباط بسیار نزدیکی به سبک اقتصادی خانواده دارد. این دو حوزه، یعنی حوزه تربیت اقتصادی و تربیت مالی، مکمل یکدیگر بوده و در برخی موارد نیز مباحث آن با یکدیگر همپوشانی دارند.

    تمرکز این کتاب بر حوزه دوم یعنی سواد مالی است و در هفت فصل تدوین شده است. در فصل اول به بیان چیستی سواد مالی و ضرورت پرداختن به آن و نیز تعریف برخی از کلید واژه های مهم این حوزه پرداخته شده است. در فصل دوم تاریخچه ای از توجه به سواد مالی عموم مردم در غرب بیان شده است. فصل سوم به معرفی نهادهای مهم فعال در این حوزه و در فصل چهارم به بیان تجربه کشورهای مختلف دنیا در طراحی و اجرای استراتژی ملی ارتقاء سواد مالی عموم مردم کشورشان پرداخته شده است. فصل پنجم به معرفی تجربه موفقی در آموزش سواد مالی تحت عنوان آموزش مبتنی بر استانداردها پرداخته شده و دو الگوی موفق و تأثیرگذار در این حوزه معرفی شده است.

    در فصل ششم به نقد آخرین الگوی ارائه شده در ایالات متحده در حوزه سواد مالی بر اساس مبانی دینی و در فصل هفتم جهت آشنایی پژوهشگران با محتوای آثار دوران تمدن اسلامی در این حوزه به دسته بندی گزاره های تربیتی چند کتاب مهم این دوران در حوزه مالی پرداخته شده است.

    این کتاب اخیراً به مجموعه کتابهای کتابخانه سازمان بورس و اوراق بهادار افزوده شده است.

    این کتابخانه فعالیت خود را از سال 1374 با هدف اطلاع‌رسانی و ارائه خدمات به دانشجویان، اساتید، سرمایه گذاران و سایر علاقمندان آغاز کرد. سیر توسعه و تکمیل منابع طی سال‌های پس از آن در راستای تبدیل این کتابخانه به تخصصی‌ترین مرکز مورد مراجعه محققان و علاقمندان به بازار سرمایه تداوم یافت. ماحصل این تلاش گردآوری بیش از 5517 عنوان کتاب انگلیسی (نسخه چاپی و الکترونیکی)، 4164 عنوان کتاب فارسی، 1745 عنوان پایان‌نامه فارسی و انگلیسی مرتبط با حوزه‌های بازار سرمایه، 64 عنوان نشریه تخصصی و 5727 عنوان مقاله فارسی و انگلیسی در نرم‌افزار جامع کتابخانه شد، همچنین مجموعه نرم افزارهای نور شامل 81 مجموعه آثار نویسندگان برتر اسلام و ایران در دسترس محققان قرار گرفته است. علاقه مندان جهت جستجو در منابع کتابخانه می توانند به سایت http://lib.seo.ir/faces/home.jspx  مراجعه و یا با شماره تلفن های 162-84083161 تماس حاصل نمایند. آدرس کتابخانه : میدان ونک خیابان ملاصدرا نرسیده به پل کردستان پلاک 27 ساختمان شماره 2 سازمان بورس.

    برچسب ها