عصر خودرو

مدیر عملیات حفاری خشکی گروه مپنا تشریح کرد:

آغاز به کار نور یک و دو در میدان نفتی دانان

عصر بازار- محمد امینی مدیر عملیات حفاری خشکی گروه مپنا گفت: در پروژه ۱۲۰۰ میلیارد تومانی دانان بنا داریم ۱۱ حلقه چاه در قالب EPD حفاری کنیم.

آغاز به کار نور یک و دو در میدان نفتی دانان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا، محمد امینی مدیر عملیات حفاری خشکی گروه مپنا در جمع خبرنگاران درباره نحوه فعالیت شرکت متبوعش در پروژه میدان نفتی دانان ابتدا به نحوه عملکرد دکل‌های حفاری پرداخت و گفت: ما دو دکل حفاری 2 هزار اسب بخار داریم که برای عملیات خشکی فعال هستند و یک دکل دریایی که کرایه فلات قاره است.

    وی افزود: دکل حفاری خشکی در قالب قرارداد پیمانکاری به همراه نیروی انسانی در مناطق نفتخیز جنوب کار می‌کند، دو هفته دیگر دکل نور یک از فیلد اهواز که چاه 511 را حفاری می‌کند، ترخیص می‌شود.

    امینی با اشاره به برنامه ریزی مپنا برای حضور در پروژه دانان گفت: در این پروژه که در قرارداد با مناطق نفت مرکزی است بنا داریم 11 حلقه چاه در قالب EPD حفاری کنیم و اولین تجربه مپنا در حوزه عملیات حفاری در قراردادهای EPD است.

    وی افزود: ما برای این پروژه از قبل برای آن برنامه ریزی کرده و نیرو جذب کردیم و جزء استراتژی‌های شرکت بوده است.

    مدیر عملیات حفاری خشکی گروه مپنا در ادامه اظهار داشت: قرار است 28 میدان در قالب پروژه‌های ازدیاد برداشت به صورت EPC واگذار شود، ما در تِندر توانستیم فیلد دانان را برنده شویم، ارزش قرارداد پیشنهادی از سوی کارفا 1184 میلیارد تومان برای 11 حلقه چاه حفاری، 16کیلومتر خطوط لوله جریانی، یونیت نمکزدایی است، در دو حلقه چاه باید ASID FRACK انجام شود ما خودمان این سرویس را داریم البته بخش کوچکی از کار هم باید برون سپاری شود.

    وی یادآور شد: در زمینه ASID FRACK دو حلقه چاه یاد شده اگر بتوانیم موفق عمل کنیم می‌توانیم عملیات برندینگ انجام دهیم.

    امینی با بیان اینکه این شرکت در یک مناقصه خیلی سخت فشرده و با حضور 11 شرکت E&P پروژه دانان را برنده شده است، افزود: 80 درصد کار مربوط به بخش تحت الارضی است که مپنا انجام می‌دهد و 20 تا 30 درصد کار را نیز شرکت دیگری انجام می‌دهد.

    وی یادآور شد: ما تجربه خوبی با دو دکل حفاری خشکی در مناطق نفت خیز که لازمه  پروژه های EPD است، کسب کردیم و علاوه بر این در زمینه خدمات هم تجربیات مهمی داریم، با SET UP قبلی که شرکت انجام داده و چشم ‌انداز EPD کانترکتور شدن، روی منابع انسانی هم کار کرده‌ایم، بنابراین خوشبختانه پتانسیل خوبی در مپنا برای رام کردن پروژه‌های EPD وجود دارد.

    مدیر عملیات حفاری خشکی گروه مپنا همچنین گفت: تمام 11 حلقه چاه ورتیکال هستند، عمق هر چاه 3500 متر است، با توجه به اینکه پروژه EPC است صفر تا صد کار یعنی لوکیشن سازی، حفاری، تکمیل چاه‌ها، فنس کشی و... را خودمان انجام می‌دهیم.

    وی مدت زمان اجرای پروژه را 2 ساله عنوان کرد و گفت: میدان دانان در مقایسه با دو پروژه دیگر سعادت آباد، و نفت شهر  که از سوی نفت مرکزی به مناقصه رفته بزرگ‌تر بود و قرار است دکل‌های نور یک و دو در آن فعال شده و دکل سوم نیز طی مناقصه و بر اساس آئین نامه معاملات بکار گرفته می‌شود.

    امینی در مقایسه کیفیت کار با شرکت‌های چینی بیان کرد: سبک کار چینی‌ها شبیه EPD نیست مثلا CNPC و سینوپک که در آزادگان و یادآوران کار کرده‌اند DEVELOPER بوده و بصورت بای‌بک کار کرده‌اند، به لحاظ کیفیت کار و عملیات اجرایی فرقی ندارند، تفاوت در آورده مالی است.

    وی درباره روند مناقصه اظهار داشت: ما پیشنهاد مالی و فنی خود را ارائه دادیم و با توجه به مناسب بودن امتیاز فنی و مباحث مالی، بین 11 شرکت حفاری شرکت کننده در مناقصه، با اختلاف جزئی با نفر اول و دوم رتبه سوم را بدست آوردیم و این موفقیت بزرگی برای ما بود.

    مدیر عملیات حفاری خشکی گروه مپنا با بیان اینکه تاکنون 26 حلقه چاه برای مناطق نفتخیز جنوب حفاری کرده‌ایم، گفت: دکل نور یک 40835 متر و دکل نور 2، 49 هزار متر حفاری کرده هر کدام از دکل‌ها 13 حلقه چاه مجموعا 26 حلقه چاه در میادینی مثل مارون، کوپال، آزادگان، منصوری و اهواز حفاره کرده‌اند. نور یک کار خود را در سال 91 با عملیات اکتشاف مارون 403 شروع کرد و دکل نور 2  سال 92 با چاه شماره 486 اهواز شروع به کار کرده است.

    وی با بیان اینکه گام دوم ما تبدیل شدن از یک شرکت دکل‌دار به یک پیمانکار EPD است، اذعان کرد: میانگین کارایی دکل‌های مپنا 98 درصد است که خود یک رکورد و شاخصی برای عملکرد ما است.

    امینی در ادامه درباره روند کار در پروژه دانان گفت: فشار مخزن زیر 5 هزار PSI  است، در چاه‌های 3500 متری وارد سازند بنگستان می‌شویم و هدف تولید از سازند سروک است، در نهایت چاه تکمیل می‌شود، خطوط لوله جریانی نصب و سپس به سمت تفکیک گر جریان سیال فرستاده شده و نمکزدایی و برقرسانی انجام می‌شود.

    وی تعداد نیروی مشغول به کار روی هر دکل حفاری در هر شیفت را حدود 130 نفر و پرسنل عملیاتی را  85 نفر  اعلام کرد.

    مدیر عملیات حفاری خشکی گروه مپنا در خاتمه هدف شرکت را تبدیل شدن به یک پیمانکار EPD و پروژه محور شدن عنوان کرد.

    برچسب ها