عصر خودرو

صحرایی در مراسم رونمایی از جدیدترین ابزار بازار سرمایه مطرح کرد:

محبوبیت آتی سبد سهام در میان ابزارهای مشتقه

عصر بازار- همزمان با مراسم رونمایی از ابزار قراردادهای آتی سبد سهام در بورس تهران، مدیرعامل این شرکت با اشاره به حجم قابل توجهی از معاملات بورس های جهانی از این طریق به مزایای آن از جمله پوشش ریسک مناسب اشاره کرد.

محبوبیت آتی سبد سهام در میان ابزارهای مشتقه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، مراسم رونمایی از بازار قراردادهای آتی سبدسهام در بورس اوراق بهادار، امروز در شرکت سپرده گذاری مرکزی و با حضور مدیران ارشد بازار سرمایه، مدیران شرکت های تامین سرمایه، سبدگردان ها، کارگزاری ها و دیگر نهادهای مالی برگزار شد.

    در ابتدای این مراسم علی صحرایی، مدیرعامل شرکت بورس تهران با اشاره به پوشش ریسک مناسب این ابزار بیان کرد: طی چند سال اخیر با هماهنگی و همدلی گروه های مختلف بورس تهران، توانستیم یک ابزار جدید مشتقه به منظور پوشش ریسک بیشتر بازار ایجاد کنیم.

    وی در ادامه و با اشاره به تلاش های گسترده بورس تهران در این زمینه، بیان کرد: شرکت بورس تهران همزمان با تغییرات در  هیئت مدیره، وظایف و اهداف مهمی را برای فعالیت خود در نظر گرفت. اولین وظیفه این شرکت، عمق بخشی به بازار با توجه به شرایط اقتصادی کشور و دومین هدف آن ایجاد ابزارهای جدید با پوشش ریسک مناسب است.

    مدیرعامل شرکت بورس تهران در ادامه از تشکیل کمیته توسعه در این شرکت خبر داد و گفت: این کمیته که به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده است، وظیفه رصد فعالیت  بخش های مختلف شرکت بورس تهران را برعهده دارد. نظارت این کمیته شرایطی را فراهم می کند تا رسیدن به اهداف در نظر گرفته شده با سرعت بیشتری انجام گیرد.

    وی در ادامه به تاریخچه ورود ابزار مشتقه به بورس تهران اشاره کرد و گفت: ابزار فروش تبعی از اولین ابزارهای مشتقه ای بود که در بورس تهران استفاده شد، این ابزار در ابتدا تنها کارکرد بیمه ای داشت، اما هم اکنون در بحث تامین مالی نیز استفاده می شود. در سال 96 از طریق این ابزار دو هزار و 300 میلیارد تومان تامین مالی در بخش های مختلف صورت گرفت که 19 درصد کل تامین مالی کشور در آن سال بود.

    صحرایی همچنین افزود: در سال 95 نیز ابزار آپشن یا اختیار معامله رونمایی شد که در  بازار در حال معامله است. و بعد از آن آتی سبد سهام است که پیش تر در قالب  آتی تک سهم استفاده می شد.

    مدیرعامل شرکت بورس تهران با بیان اینکه آتی سبد سهام از محبوبیت قابل توجه ای در بازارهای جهانی برخوردار است، گفت: در معاملات بورس های بزرگ جهانی، ابزار آتی سبد سهام جز 4 ابزار مشتقه پرمعامله است. بر اساس مطالعات WFE، حدود 60 درصد از معاملات جهانی ابزار مشتقه با ابزار آتی روی شاخص صورت می گیرد.

    صحرایی با اشاره به تلاش های کمیته فقهی بورس طی این مدت گفت: کمیته فقهی درسال 94 مطالعات گسترده ای را در این زمینه آغاز کرد، که در نهایت با همفکری تحقیق و توسعه بورس تهران، سبد مرجعی از صنایع مختلف در نظر گرفته شد و بر اساس آن ابزار آتی سبد سهام شکل گرفت.

    وی در ادامه گفت: این ابزار کارکردهای چندگانه دارد که مهمترین آن ایجاد یک بازار دوطرفه است. همچنین ابزار آتی سبد سهام از قابلیت پوشش ریسک مناسبی برخوردار است و می تواند خاصیت اهرمی داشته باشد.

    صحرایی همچنین افزود: در ابزار آتی سبد سهام نیاز به مطالعه تک تک سهام وجود ندارد، از سوی دیگر این ابزار از مزایای مالیاتی نیز برخوردار است به طوریکه کارمزدهای این معامله از معافیت مالیاتی برخوردار است.

    وی در پایان خبر داد: امروز و در جریان رونمایی از این ابزار، هفت نماد معاملاتی عرضه می شود. که مهمترین آن سبد سهام 30 شرکت بزرگ، بانک ها، خودرویی ها، محصولات شیمیایی، فلزی و معدنی ها هستند.

    برچسب ها