عصر خودرو

بازارهای سهام جهان در جست‌وجوی ثبات

عصر بازار- بازارهای سهام آسیا در معاملات روز جاری و در شرایطی که بازارهای سهام چین پس از شروع افتضاح سال نو اندکی بهبود پیدا کردند، به سختی توانستند به ثبات دست پیدا کنند.

بازارهای سهام جهان در جست‌وجوی ثبات
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، بانک مرکزی چین نقدینگی قابل توجهی به میزان 20 میلیارد دلار را به بازارهای پولی داخلی تزریق کرد تا هزینه‌های استقراض را پایین نگه دارد. همچنین سقف یوان را اندکی بالاتر از حد انتظار تعیین کرد.

    شاخص سی اس آی 300 که بزرگترین شرکتهای شانگهای و شنزن در آن حضور دارند پس از سقوط هفت درصدی در روز دوشنبه، در معاملات روز جاری 0.7 درصد بالاتر ایستاد.

    شاخص شانگهای کامپوزیت بین سقوط و صعود در نوسان بود و آخرین بار 0.5 درصد بالا رفت. شاخص نیک‌کی 225 ژاپن با 0.4 درصد کاهش، در 18374.39 واحد قرار گرفت و اس اند پی/ای اس ایکس استرالیا با 1.6 درصد کاهش، به 5186.30 واحد رسید.

    کسپی کره جنوبی با 0.6 درصد افزایش، در 1930.37 واحد قرار گرفت در حالیکه هانگ سنگ خنگ کنگ 0.1 درصد نزول کرد و به 21315.36 واحد رسید. بازارهای سهام در آسیای جنوب شرقی عملکرد یکسانی نداشتند.

    بر اساس گزارش رویترز، شاخص ام اس سی آی بازارهای سهام آسیا اقیانوسیه مثبت شد و 0.3 درصد بالا رفت.

    در وال استریت، شاخصهای بزرگ تحت تاثیر نگرانی از آمار تولید ضعیف چین و آمریکا و همچنین تجدید نگرانی‌ها نسبت به کندی اقتصاد جهانی، منفی شدند. شاخص داوجونز روز دوشنبه 1.58 درصد، استاندارد اند پورز 500 به میزان 1.53 درصد و نزدک کامپوزیت 2.08 درصد افت کرد.

    شاخص استاکس اروپا 600 که روز گذشته با بزرگترین کاهش در یک ماه گذشته روبرو شد، در پی صعود شاخص سی اس آی 300 به میزان 1.1 درصد صعود کرد.

    بازارهای سهام جهان روز گذشته در واکنش به آمار تولید ضعیف در چین و آمریکا، در نخستین روز معاملات سال 2016 شروع درخشانی نداشتند. ریزش شدید بازارهای سهام چین در روز دوشنبه مقامات این کشور را واداشت معاملات را متوقف کنند. از سوی دیگر تنشها در خاورمیانه هم سرمایه گذاران را آشفته کرد. عربستان سعودی در واکنش به حمله معترضان به سفارتش در تهران و انتقاد ایران از اعدام یک روحانی شیعه برجسته، روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد.

    با توجه به اینکه عربستان و ایران دو تولیدکننده بزرگ نفت هستند، بازارهای نفت از این نگران خواهند بود که وخامت وضعیت سیاسی در این منطقه، عرضه جهانی نفت را مورد تهدید قرار دهد.

    سیاستگذاران مالی هم نسبت به وضعیت پیش آمده واکنش نشان دادند و یک مقام وزارت دارایی کره جنوبی اظهار کرد در صورت لزوم دولت برای ثبات بازارها اقدام خواهد کرد. سوئد هم به رئیس بانک مرکزی این کشور برای کاهش ارزش کرون و بالا بردن فشارهای تورمی، اختیار داد. بانک مرکزی اروپا هم در پی آمار ضعیف تورم آلمان، برای اقدامات بیشتر تحت فشار قرار گرفته است.

    در بازارهای ارزی، یورو که روز گذشته به پایین‌ترین سطح یک ماه گذشته در برابر ارز آمریکا نزول کرده بود، 1.0825 دلار معامله شد. دلار در برابر سبدی از ارزهای بزرگ ثابت بود و در 98.872 واحد قرار گرفت.

    دلار که روز دوشنبه در برابر ین ژاپن کاهش یافته بود، بخشی از این کاهش را جبران کرد و به 119.49 ین افزایش یافت.

    قیمت نفت که روز گذشته بازار پرنوسانی داشت، روز جاری افزایش یافت. نفت برنت برای تحویل در فوریه با 29 سنت افزایش، به 37.51 دلار در هر بشکه رسید در حالیکه نفت خام آمریکا با 27 سنت افزایش، 37.03 دلار در هر بشکه بود.

    هر اونس طلا برای تحویل فوری با 0.2 درصد افزایش، به 1076 دلار رسید.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها