عصر خودرو

منابع هندی خبر دادند

تبدیل ۶.۵ میلیارد دلار پول نفت ایران به روپیه برای واردات کالا

عصر بازار- منابع هندی اعلام کردند بر اساس توافق صورت گرفته بین دو کشور بدهی ۶.۵ میلیارد دلاری هند به ایران به روپیه تبدیل خواهد شد و برای واردات و به عنوان پشتوانه چاپ ریال توسط بانک مرکزی ایران، در بانک های هندی نگهداری خواهد شد.

تبدیل ۶.۵ میلیارد دلار پول نفت ایران به روپیه برای واردات کالا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، ایران و هند با کنار گذاشتن دلار، توافق کردند تمام بدهی های نفتی عقب افتاده ایران به روپیه پرداخت شود. بدهی های دلاری ایران که به 6.5 میلیارد دلار می رسد، در حساب شرکت ملی نفت ایران در نزد بانک های هندی سپرده گذاری خواهد شد.

    منابع آگاه گفتند، کارهایی برای اصلاح توافق با ایران در جریان است تا اجازه دهد کل بدهی نفتی به روپیه پرداخت شود.
    از سال 2013، پالایشگاه های هندی 45 درصد پول نفت ایران را به روپیه نزد بانک یو سی او سپرده گذاری کرده اند و مابقی بدهی را پس از مسدود شدن کانال های پرداخت نزد خود نگاه داشته اند.
    این توافقنامه در زمینه پرداخت بدهی های نفتی نیازمند اصلاح است، زیرا معافیت مالیاتی مشروط به پیمانی است که اجازه می دهد تنها 45 درصد بدهی نفتی ایران به روپیه صورت گیرد.
    منابع آگاه در آی دی بی آی بانک هند که به دلیل حضور نداشتن در بازارهای بین المللی از تحریم های غرب علیه ایران آسیبی نمی بینند، اجازه خواهند یافت تا یک حساب مشترک ایجاد کنند که در آن 4 میلیارد دلار بابت انجام واردات غیرنفتی سپرده گذاری شود.
    2.5 میلیارد دلار باقیمانده نیز در بانک یو سی او سپرده گذاری خواهد شد. این منابع افزودند: «یکی از گزینه هایی که مطرح شده این است که یک وام 150 میلیون دلاری بابت توسعه بندر چابهار از طریق بانک یو سی او به ایران داده شود.»
    این منابع اضافه کردند؛ ایران همچنین قصد دارد از این سپرده های روپیه در بانک های هندی به عنوان وثیقه جهت چاپ پول توسط بانک مرکزی اش استفاده کند. آنها گفتند، به محض اینکه تحریم ها برداشته شود بخش عمده ای از این پول ها به یورو تبدیل و به ایران منتقل خواهد شد.
    سیاست تغییر ارز مورد استفاده بخشی از خط مشی دو کشور در آستانه افزایش قابل توجه حجم مبادلات تجرای ایران و هند پس از لغو تحریم هاست. بدین منظور، دو طرف در حال آماده کردن موافقتنامه تجارت ترجیحی و کار بر روی افزایش مبادلات بانکی هستند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها