عصر خودرو

چین و سیاست های اقتصادی جدید

عصر بازار- سیاست های اقتصادی جدید چین مانند تعیین تکلیف «جنگ تجاری» از جمله برنامه های مهم و اصلی این کشور است که قرار است به زودی و پیش از سال ۲۰۱۹ در پکن تدوین شود سیاست هایی که می تواند چشم انداز چین در سال آینده را هم طراحی کند.

چین و سیاست های اقتصادی جدید
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، از هم اکنون چشم ها به یک همایش بزرگ اقتصادی دوخته شده که قرار است چند روز دیگر به ریاست 'شی جین پینگ' رییس جمهوری این کشور برگزار شود تا سیاست های سال 2019 چین را تشریح کند با توجه به اینکه این کشور درگیر جنگ تجاری با آمریکا است، برگزاری این نشست از اهمیت و حساسیت بیشتری برخوردار است.
    انتظار می رود برنامه اقتصادی چین برای سال جدید میلادی، مرور تدابیر اصلاحاتی دولت در یک سال گذشته و موضوع جنگ تجاری این کشور و آمریکا و برون رفت از این وضعیت، اهم مسایل قابل طرح در این اجلاس باشد.
    در این همایش است که مقام های ارشد چین و سیاستگذاران امور اقتصادی این کشور تصمیم می گیرند چه راه هایی برای رسیدن به رشد پایدار باید طی شود.
    'شی جین پینگ' رییس جمهوری خلق چین که سیاست اصلاحات تازه ای را از سال 2013 میلادی اجرا کرده از مقام های این کشور خواسته است هر چه در توان دارند برای تعمیق رشد اقتصادی، بهبود شرایط تجاری، کاستن از مالیات ها و باز کردن درهای بازار بکار گیرند.
    در کنفرانس امور اقتصادی چین رهبران ارشد، مقام های بلندپایه دولت، وزیران کابینه، اعضای ارشد شورای دولتی، مشاوران ارشد و استانداران سراسر چین شرکت خواهند کرد همه آنها امیدوارند بتوانند برای پیشبرد امور اقتصادی و تدوین سیاست های اقتصادی کشور، برای یک سال آینده و پیشبرد اصلاحات ساختاری به یک اجماع نظر کلی دست یابند.
    کنفرانس امور اقتصادی سال 2018 میلادی در حقیقت در شرایطی بسیار حساس برای چین برگزار می شود زمانی که این کشور درگیر جنگ تجاری شده و در همین حال به یک توافق آتش بس سه ماهه با واشنگتن دست یافته است.
    شاید این بهترین فرصت برای مقام های چین قبل از ورود به سال جدید باشد تا هر سیاستی را که لازم است برای برون رفت از این شرایط وضع کنند و بتوانند از کاهش رشد اقتصادی این کشور تا مرز 6 درصد برای سال 2019 میلادی پیشگیری کنند.
    دولتمردان چین به غیر از این جنگ تجاری با موضوعات دیگری هم دست و پنجه نرم می کنند که از آن جمله می توان به ارزش پول ملی، نرخ بیکاری، نرخ تورم، درهای باز، کاستن از تعرفه ها، پیشبرد اصلاحات به صورت ریشه ای و پایدار اشاره کرد و اینکه دستکم چین رشد پایدار اقتصادی خود را حفظ کرده و از لحاظ تجاری خارجی کماکان سرامد کشورهای دیگر باشد.
    'آریس پانگ' از شرکت 'آی ان جی' چین می گوید: چین در این همایش باید نشان دهد که به تعهداتش درباره درهای باز، کاهش مالیات و اصلاحات اقتصادی پایبند است.
    وی افزود: پکن باید اثبات کند در مسیر آزادسازی تجاری گام بر می دارد و در این راستا عقب نشینی نخواهد کرد و با ایجاد مناطق آزاد به پیشبرد این سیاست می اندیشد.
    به نظر می رسد که برای مقابله با تعرفه های فزاینده آمریکا و برای اینکه مشخصا سیاست اصلاحات و درهای باز عملی شود، چین تعرفه های وارداتی را برای سال آینده میلادی به شکل چشمگیری کاهش خواهد داد و موانع ورود کالا به بازار را کمتر خواهد کرد.
    آمارها نشان می دهد چین سیاست های جسورانه ای را در سال 2019 میلادی در پیش خواهد گرفت و ارزش تدابیر و بسته های محرک اقتصادی برای این سال نزدیک به 579 میلیارد دلار خواهد بود که شامل انتشار اوراق قرضه و کاهش مالیاتی می شود.
    با این احوال به نظر می رسد چین به دلیل بروز جنگ تجاری با آمریکا که ظاهرا بزودی هم به پایان نمی رسد سال جدید دشواری را از لحاظ اقتصادی پیش رو خواهد داشت و باید در انتظار کاهش رشد باشد و همزمان با کسری قابل توجه مالی روبرو شود و محدود شدن سرمایه گذاری در بازار اموال غیرمنقول هم می تواند مضاعف بر این مشکلات باشد و رشد را بیشتر از قبل تحت تاثیر قرار دهد.

    برچسب ها