عصر خودرو

تحلیل جامع بازار نفت از سوی فریدون برکشلی

قیمت نفت هیچ‌گاه به این میزان غیرقابل پیش‌بینی نبوده است

عصر بازار- نماینده اسبق ایران در هیات عامل اوپک درباره تنش‌های اخیر خاورمیانه و تاثیر آن بر قیمت نفت با اشاره به این‌که اگر آرامش بین کشورها حاکم شود انتظار می‌رود در نیمه نخست سال جاری میلادی قیمت‌ها به شرایط عادی باز گردد، گفت: نمی‌توان از نیمه اول ۲۰۱۶ انتظار بیشتری از قیمت ۳۷ دلار برای هر بشکه نفت داشت، حتی ممکن است کاهش قیمت نیز داشته باشیم اما در نیمه دوم ۲۰۱۶ و اوایل ۲۰۱۷ شرایط متفاوت خواهد بود.

قیمت نفت هیچ‌گاه به این میزان غیرقابل پیش‌بینی نبوده است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۶:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، فریدون برکشلی با تاکید بر این‌که در طول چند دهه اخیر قیمت نفت هیچ‌گاه به این میزان غیرقابل پیش‌بینی نبوده است، اظهار کرد: می‌توان گفت بازار نفت به ندرت بعد از سال 1970 چنین غیرقابل پیش‌بینی بوده است.

    وی با اشاره به اثرات روانی کوتاه‌مدت درگیری‌های بالقوه و بالفعل کشورهای بزرگ نفتی در بازار تصریح کرد: تحولات آینده این بازار بستگی به این دارد که دو طرف چقدر بخواهند بر مواضع خود پافشاری کرده و در مقابل سیاست‌های یکدیگر مقابله به مثل کنند.

    نماینده اسبق ایران در هیات عامل اوپک با اشاره به این‌که در صورتی که آرامش بین این کشورها پیدا شود وضعیت بازار‌های نفتی در نیمه نخست سال 2016 به وضع قبلی باز می‌گردد، عنوان کرد: همین الان نیز نشانه‌هایی از بازگشت به شرایط قبل دیده می‌شود.

    به گفته وی با وجود این شرایط انتظار می‌رود در آینده بازار نفتی و قیمت‌ها در آن به شرایط عادی برگردد .

    نماینده اسبق ایران در هیات عامل اوپک درباره‌ی این شرایط عادی خاطر نشان کرد: نمی‌توان در نیمه اول 2016 انتظار قیمت بیش از 37 دلار برای هر بشکه نفت داشت، حتی ممکن است شاهد کاهش قیمت نفت نیز باشیم.

    این کارشناس ارشد بین‌المللی تصریح کرد: اما در اوایل سال 2017 و نیمه دوم 2016 به دلیل کاهش عمده سرمایه‌گذاری‌ها و واکنش نفت‌های غیرمتعارف که الان نیز به سختی در حال دست‌وپا زدن هستند انتظار می‌رود قیمت‌ها افزایش پیدا کند.

    وی همچنین انتظار برای بهبود شرایط اقتصادی در اتحادیه اروپا را از دیگر عواملی دانست که می‌تواند بازار نفت را در نیمه دوم سال جاری میلادی موثر باشد و افزود: این امر می‌تواند تقاضا برای نفت را تحریک کند و این در حالی است که تولید نفت در خارج از خاورمیانه مانند بخش‌هایی از آفریقا و آمریکا و چین نشانه‌هایی از وازدگی را تجربه می‌کند.

    به گفته نماینده اسبق ایران در هیات عامل اوپک علت عمده امیدواری به بهبود قیمت نفت در نیمه دوم امسال به کاهش فعالیت دکل‌های نفتی و کاهش سرمایه‌گذاری در نفت باز می‌گردد.

    برکشلی درباره‌ی تاثیرات لغو ممنوعیت صادرات نفت از سوی آمریکا اظهار کرد: مجوز صادرات نفت آمریکا نمی‌تواند معنای خاصی داشته باشد، چرا که آمریکا در عین حال که مهم‌ترین تولید و صادر‌کننده نفت است، بزرگ‌ترین وارد‌کننده نیز است و به هر حال باید واردات نیز داشته باشد.

    وی درباره علت لغو ممنوعیت صادرات نفت گفت: این یکی از سیاست‌های اوباما است که قبل از این‌که دوره ریاست‌جمهوری‌اش به پایان برسد، دست‌وپای آمریکا را از قید و بند برخی از مقررات بی‌جهتی که وضع شده‌اند باز کند.

    تولید دوپینگی عربستان

    برکشلی درباره‌ی این‌که آیا با وجود تنش‌های خاورمیانه و رقابت نفتی بین ایران و عربستان می‌توان امیدی به بالارفتن قیمت‌ها داشت، عنوان کرد: در مورد عربستان همیشه این اعتقاد را داشته‌ام که توان تولید این کشور هر یک از 10.5 میلیون بشکه در روز تجاوز نکرده و البته همین 10 میلیون بشکه را نیز با دوپینگ تولید می‌کند.

    نماینده اسبق ایران در هیات عامل اوپک با اشاره به محدود بودن تقاضای جهانی اظهار کرد: عربستان اگر بخواهد آنطور که ادعا می‌کند تولید نفت خود را به 12 یا 12.5 میلیون بشکه در روز برساند شاید چند روز یا چند هفته بتواند این کار را انجام دهد، اما ادامه‌ آن به صلاح‌اش نیست و به چاه‌های این کشور لطمه می‌زند.

    به گفته وی در حال حاضر نیز عربستان به سختی در حال تولید 10 میلیون بشکه در روز است.

    بازار جهانی ایران را جدی نگرفت

    برکشلی درباره‌ بازگشت ایران به بازارهای نفتی با افزایش تولید نفت تصریح کرد: در رابطه با ایران که قرار است پس از لغو تحریم‌ها به بازار برگردد بحث سرمایه‌گذاری و افزایش تولید خیلی مهم است.

    نماینده اسبق ایران در هیات عامل اوپک افزود: به اعتقاد من ایران باید با تمام قوا افزایش ظرفیت داشته باشد و من برافزایش ظرفیت تاکید دارم نه تولید.

    وی با تاکید بر این‌که ایران باید به بازار‌های جهانی جدیت خود را در مورد افزایش تولید ثابت کند، گفت: این‌که می‌گوییم می‌خواهیم تولید خود را 1.5 میلیون بشکه در روز اضافه کنیم از سوی بازار جدی گرفته نشده است، چرا که هنوز تکلیف عوامل مثل تحریم روشن نیست که به چه سرعت و با چه کیفیتی برداشته خواهند شد.

    موضوع چین را باید جدی گرفت

    برکشلی همچنین درباره‌ی تاثیر کاهش تقاضا از سوی چین و کند شدن روند تولید داخلی این کشور تصریح کرد: وضعیت اقتصاد چین موضوع مهمی است، چرا که این کشور تاثیر بسزایی در رشد مصرف نفت دارد.

    نماینده اسبق ایران در هیات عامل اوپک در این باره تاکید کرد: در حال حاضر نشانه‌هایی از ضعف در اقتصاد چین دیده می‌شود. این کشور سال‌ها رشد بزرگی را در تولید ناخالص داخلی خود تجربه کرده، اما اخیرا رشد آن به زیر هشت درصد رسیده است و اگر نتواند این عقب‌ماندگی را جبران کند در بازار نفت بسیار تاثیر‌گذار خواهد بود.

    وی ادامه داد: موضوع چین را باید جدی گرفت و باید به این توجه داشت که این کشور چه‌طور می‌خواهد تولید خود را ادامه دهد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو