عصر خودرو

رییس دفتر رییس جمهوری مطرح کرد:

دستور رییس جمهوری به وزیر صنعت برای کاهش قیمت کالاها

عصر بازار- رییس دفتر رییس جمهوری گفت: اروپایی ها به ما اعلام کردند که سازوکار ویژه مالی حداکثر دو تا سه هفته آینده اجرا می شود.

دستور رییس جمهوری به وزیر صنعت برای کاهش قیمت کالاها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، «محمود واعظی» امروز - چهارشنبه - پس از پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره اظهارات مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره برقراری خط مالی ایران و اروپا افزود: رهبران کشورهای اروپایی، وزرای خارجه و مقامات اقتصادی آنها درهمه تماس هایی که با سفرای و مقامات ایرانی و وزیر امور خارجه دارند، تردیدی در برقراری سازوکار ویژه مالی ندارند و مکانیزم آن را نیز طراحی می کنند.
    وی یادآور شد: آنها به ما اعلام کردند که حداکثر دو تا سه هفته دیگر این سازوکار اجرایی می شود.
    رییس دفتر رییس جمهوری تصریح کرد: اروپایی ها مذاکرات و مشکلات خود و فشارهای آمریکا را به ما منتقل کردند . ما تاکنون اراده ای برای عقب انداختن این موضوع به صورت عمدی مشاهده نکرده ایم.
    واعظی همچنین درباره آزمایش موشکی ایران و این که آیا در چنین سطحی در شورای عالی امنیت ملی این آزمایش ها و رزمایش ها تصمیم گیری می شود و چرا وزارت امور خارجه و دولت درگیر پاسخگویی می شوند، گفت: اگر خلاف قطعنامه و آنچه که ما اعتقاد داریم، انجام شود در مراجع قانونی بحث می شود.
    وی تصریح کرد: آنچه انجام شده از نظر ما هیچ مغایریتی با قطعنامه 2231 ندارد این حق ایران است و در آزمایشی که انجام شد، هیچ مشکلی وجود ندارد.

    ** ابراز نگرانی ها نسبت به FATF صحیح نیست
    رییس دفتر رییس جمهوری همچنین در پاسخ به سوالی درمورد ابراز نگرانی ها نسبت به لوایح مرتبط با FATF اظهارداشت: ارائه چهار لایحه به مجلس به معنای آن نیست که بخواهیم عضو FATF شویم. این که برخی افراد، چهار لایحه را به عضویت در این نهاد گره می زنند، خطا است.
    واعظی ادامه داد: این نکته که گفته می شود عضویت یا همکاری با FATF امنیت ملی را به خطر می اندازد نیز صحیح نیست و شعار است.
    وی خاطرنشان کرد: ما براساس این لوایح، استانداردهایی را در رابطه با پولشویی می پذیریم که با تمام بانک های دنیا عمل کنیم و هیچ ارتباطی هم به رژیم صهیونیستی ندارد.
    رییس دفتر رییس جمهوری در پاسخ به سوال دیگری درباره واگذاری باشگاه های پرسپولیس و استقلال هم گفت: این موضوع یک بار مطرح شد و خیلی هم پیش رفتیم و برای واگذاری همه موارد روشن شد که با مشکلاتی روبرو شدیم.
    واعظی ادامه داد: وزیر ورزش در این زمینه اقدام کرده و الان در کمیسیون های دولت است. این موضوع پس از بررسی در هیات دولت اقدام می شود.

    **دستور رییس جمهوری به وزیر صنعت برای کاهش قیمت کالاها
    وی همچنین درباره ورود کالا با ارز دولتی اظهار داشت: کمیته ای در این خصوص دو هفته درباره کالاهای مورد نیاز مردم بحث کرد که 25 قلم کالا را شامل می شد امسال این اقلام با ارز 4200 تومان وارد می شود و به دستور رییس جمهوری در بودجه سال 98 هم 4200 تومان دیده شده است.
    واعظی افزود: از نظر دولت تعداد و رقم آن افزایش پیدا نمی کند چون برای ما بسیار مهم است نیازمندی های مردم ارزان به دستشان برسد؛ در این باره رییس جمهوری وزارت صنعت را مسئول این کار کرده است.
    وی یادآور شد: اینجا دو اتفاق خواهد افتاد نخست اینکه به دلیل ارزان بودن این اقلام در شهرهای مرزی قاچاق می شود که باید جلوی این کار گرفته شود و دیگر اینکه به دلیل آن که دست به دست می شود، اقلام گران تر به دست مردم می رسد.
    وی تاکید کرد: زمانی که ارز 17 تا 19 هزار تومان بود قیمت کالاها افزایش یافت، الان نرخ ارز نصف شده است به طوری که دیروز زیر 10 هزار تومان خرید و فروش شده است.
    رییس دفتر رییس جمهوری تصریح کرد: طبیعی است که در این وضعیت قیمت کالاها کاهش یابد رییس جمهوری به وزارت صنعت در این خصوص دستوراتی را داده است و اصناف و تجار هم در این زمینه باید کمک کنند و مردم هم در خریدها به شکلی کمک کنند تا قیمت کالاها کاهش یابد.

    ** دولت و مجلس فردا جلسه دیگری دارند
    واعظی مهم ترین بحث امروز هیات وزیران را لایحه بودجه سال 98 عنوان کرد و اظهارداشت: با توجه به رهنمودی که رهبر معظم انقلاب در مورد بودجه سال آینده داشتند، رییس جمهوری امروز بحث مفصلی درباره لایحه بودجه سال آتی و ابعاد مختلف آن مطرح کرد و این که وزرا، روسای دستگاه ها ، اعضای کابینه و سازمان برنامه و بودجه در این زمینه هماهنگ کنند.
    وی به نشست روز گذشته سران قوا و توافق دولت و مجلس اشاره کرد و اظهارداشت: جلسات مفصلی بین نمایندگان مجلس و دولت برگزار شد و امروز هم این جلسات ادامه دارد.
    رییس دفتر رییس جمهوری خاطرنشان کرد: فردا هم جلسه بسیار مهمی برگزار می شود و امیدواریم بتوانیم بودجه بسیار خوبی داشته باشیم که در آن هم امورات کشور پیش برود و هم رسیدگی به طبقه کارمند، بازنشسته در آن دیده شود.
    واعظی با یادآوری این که سه استاندار تهران، البرز و سمنان در جلسه امروز هیات دولت منصوب شدند و پس از اعمال قانون منع به کارگیری بازنشستگان و استعفای برخی استانداران، تنها چهار استان باقی مانده است که با تلاش وزارت کشور در اسرع وقت استانداران جدید را معرفی کنند.
    واعظی همچنین در پاسخ به سوالی درباره برخی مباحث مبنی بر افزایش یارانه گفت: بودجه چهارچوبی دارد ، در حال حاضر شرایط تحریمی بسیار سختی وجود دارد، این که بخواهیم به سبکی که در حال حاضر حدود 78 میلیون نفر یارانه می دهیم، افزایش یارانه داشته باشیم ، به کسی چیزی نمی رسد.
    وی ادامه داد: روش ما در دولت این است که پرداختی به افراد تحت پوشش کمیته امداد امام (ره) و بهزیستی و حتی کسانی که در نوبت قرار دارند و شناسایی شدند، اضافه کنیم، این روش بهتر جواب می‌دهد تا این که رقم کمی را به همه ملت بدهیم.
    وی درباره دونرخی شدن قیمت بنزین هم گفت: برنامه ما این است که همه کسانی که خودرو دارند کارت سوخت داشته باشند، هدف اصلی ما جلوگیری از قاچاق سوخت به کشورهای همسایه است و این مهم ترین اقدام است.
    رییس دفتر رییس جمهوری با بیان این که بنزین ثروت ملی است، بر لزوم صرفه جویی تاکید کرد و گفت: بنزین در ایران لیتری هزار تومان فروخته می شود در حالی که در برخی کشورهای همسایه تا 10 هزار تومان هم خریداری می شود.
    واعظی اضافه کرد: اگر بنزین کالایی مثل نان بود که به طور مساوی همه مردم استفاده می کردند طبیعی بود که هرچقدر هم پایین نگه می داشتیم، باز هم پول مردم در جیب مردم بود ولی در شرایطی که درصدی از مردم از بنزین استفاده می کنند و درصدی اصلا استفاده نمی کنند ما باید بتوانیم یارانه‌ای که از بنزین کسب می شود در جهت کمک به کسانی که نیازمند رسیدگی بیشتر هستند،به اینها داده شود.
    وی درباره برخی اظهارنظرها درباره آب و برق مجانی هم گفت: نمایندگان مجلس هم مثل افراد دیگر در جامعه نظرات خود را می گویند ولی وقتی به تصویب مجلس می رسد داستان آن فرق می کند، ما چنین چیزی را در بودجه ندیده ایم و هر کسی هم بخواهد آن را در بودجه بگذارد باید مشخص کند چیزی که از بودجه کم می شود از کجا جبران می شود.
    رییس دفتر رییس جمهوری خاطرنشان کرد: بودجه ای که امروز بررسی می‌کنیم توانایی این که رقم بزرگ به این گونه از آن کم شود را ندارد ضمن این که در هر کشوری در دنیا وقتی هر چیزی رایگان شد دیگر کسی نمی‌تواند مصرف آن را کنترل کند.

    **مجلس، قوه قضاییه و دیگر نهادها حقوق دریافتی خود را اعلام کنند
    واعظی درپاسخ به سوالی دیگر درباره حقوق های نجومی نیز اظهارداشت: باید این موضوع در کل کشور با هم انجام شود، در قصه حقوق نجومی در بسیاری از موارد، رقم های 10 و 20 میلیون پرداخت می شد و ما در آن زمان نجابت کردیم و نخواستیم به این موضوع دامن بزنیم. گفتیم ما خودمان آن را اعلام کردیم و خودمان هم این موضوع را حل می کنیم.
    وی اضافه کرد: در حال حاضر بحث این است که باید مجلس، قوه قضاییه و نهادهای مختلف حضور داشته باشند و کل حقوقی که دریافت می کنند را اعلام کنند. چیزی که در حال حاضر خیلی معلوم و شفاف است و زیر میزی هم ندارد، حقوق افراد دولتی است.اگر بقیه هم حضور پیدا کنند دولت هم در این زمینه پیش قدم است.
    رییس دفتر رییس جمهوری تصریح کرد: رییس جمهوری دستور هم دادند و بر روی دستور خود هم هستند و این موضوع را اجرا می کنند.
    واعظی یادآور شد: وقتی موضوعی قانون می شود همه باید آن را اجرا کنند، نه این که فقط دولت آن را اجرا کند، مگر می شود که دولت اجرا کند اما جاهای دیگر آن را اجرا نکنند.
    وی در پاسخ به پرسشی درباره اختصاص بنزین به افرادی که خودرو ندارند، افزود: این طرح در دولت مورد بررسی قرار گرفت، نقطه قوتش این است که همه به اندازه هم مصرف می کنند اما نقاط ضعف این طرح بر نقاط مثبتش غلبه دارد به همین دلیلی دولت وارد این بحث نشده است.

    **رییس جمهوری به همه وعده های خود پایبند است
    رییس دفتر رییس جمهوری درپاسخ به این سوال که گفته می شود دی ماه 96 معاون اول رییس جمهوری به محضر رهبر معظم انقلاب در خصوص اوضاع کشور و رفع حصر نامه ارسال کرده است، اظهار داشت: این نامه را ندیدم ولی اگر تایید شود به مردم اعلام می شود.
    واعظی با بیان این که رییس جمهوری به همه وعده های خود پایبند است، خاطرنشان کرد: دکتر روحانی به آنچه مربوط به دولت بوده، عمل کرده است و آنچه که مربوط به بیرون دولت است در حال تعامل است تا فرصت شود که به آن عمل کند.
    رییس دفتر رییس جمهوری اضافه کرد: برخی انتظار دارند رییس جمهوری در این شرایط خاص با این و آن دعوا کند و اختلاف به وجود بیاورد اما وی در شرایط فعلی کشور وحدت ،همدلی و تعامل را کلید عبور از شرایط تحریم و جنگ اقتصادی می داند.
    واعظی ادامه داد: بنابراین به کسانی که به ما توصیه می کنند اگر رییس جمهوری در سال 92 یا 96 ذهنیتی داشته وعلاقه ای به انجام یک سیاستی داشته که به تنهایی دست دولت نبوده و بلکه باید قوای دیگر هم همراهی می کردند و الان هم نتوانسته همراهی آنها را جلب کند طبیعی است که نمی تواند.
    وی اضافه کرد: این که وقتی ما لایحه تفکیک وزارتخانه ای به مجلس تقدیم کردیم و نمایندگان به مصلحت ندانسته این کار انجام شود، برویم با مجلس دعوا کنیم این دیگر وعده رییس جمهوری نبوده است. این چیزی است که ابزار کار ما است و قبول کردیم وهمین طور زندگی می کنیم بنابراین به مردم القا نکنیم.
    رییس دفتر رییس جمهوری تصریح کرد: رییس جمهوری به همه وعده های خود پایبند است و از خط خود هم عدول نکرده است.
    واعظی همچنین در پاسخ به پرسشی در خصوص برخورد گرجستان با اتباع ایرانی هم گفت: وزارت امور خارجه این موضوع را با قدرت بررسی و پیگیری کرد، سفیر این کشور در این خصوص احضار شد و سفیر ایران در گرجستان پیگیر این ماجراست.
    وی افزود: وزارت امور خارجه در این باره از مردم خواست تا زمان اصلاح روش گرجستان به این کشور سفر نکنند. ما پیگیر هستیم و نتایج آن متعاقبا اعلام می شود.

    ** استیضاح حق مجلس است
    رییس دفتر رییس جمهوری درپاسخ به سوالی درباره استیضاح وزیر علوم، این اقدام را حق مجلس عنوان کرد و گفت: در مجلسی که هم گروه های سیاسی و هم گروهای صنفی هستند، طبیعی است هرکدام براساس ملاحظاتی جمع می شوند و مطالباتشان از یک وزیر را اعلام می کنند. امیدوارم دکتر غلامی به مجلس بروند و نمایندگان را قانع کنند.
    واعظی همچنین در پاسخ به این که شهردار چه زمانی در هیات دولت شرکت می کند، یادآور شد: شهردارهای پیشین هم که انتخاب می شدند وقتی با رییس جمهوری ملاقات می کردند درباره سیاست هایی که دولت نسبت به شهر تهران دارد و برنامه های شهرداری گفت و گو می کردند و بعد از آن دعوت انجام می شد.
    رییس دفتر رییس جمهوری در پاسخ به این که آیا دولت برنامه ای برای حذف دوشغله ها دارد، تصریح کرد: دو شغله که به معنای خاصی نیست. اگر کسی یک جا غیرموظف است که شغل محسوب نمی شود.
    واعظی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این که آیا وظیفه شناسایی ثروتمندان و حذف یارانه این افراد به استانها واگذار شده است، گفت: در پنج سال گذشته همواره با انتقادهایی روبرو هستیم که این یارانه حق طبقه نیازمند است. عملا یارانه را به کسانی که نیازمند نیستند می دهید در حالی که با این پول در کشور کار دیگر می شود انجام داد.
    وی اضافه کرد: از طرف دیگر استانداران نظرشان این است که شما سهم استان ما را به ما بدهید چون کسی به اندازه ما افراد نیازمند را نمی شناسد و اینکه یک گروه 10 تا 20 نفری در تهران چگونه می تواند در سراسر کشور افراد نیازمند را شناسایی کند.
    رییس دفتر رییس جمهوری یادآور شد: استانداران می گویند ما عملا شبکه مویرگی در استان داریم و ضمن این که ما بدانیم از سهم استان ما کم نمی شود که البته حق هم با آنها است.
    واعظی اضافه کرد: آنها می گویند که ما به نیازمندان یارانه می دهیم و بقیه را هم با کمک مردم برای کارهای عمرانی استفاده ،و نیازمندی هایشان را برطرف می کنیم یا کارهایی که الان باید در آن شهر و استان که بودجه برای آن نیست انجام دهیم.
    وی به استقبال دولت از این ایده اشاره کرد و اظهار داشت: در این شیوه عملا چیزی از نیازمندان کم نمی شود و حتی بهتر است چرا که ممکن است کسانی که نیازمند نیستند به نفع همشهریان خود کنار بکشند.
    رییس دفتر رییس جمهوری در پاسخ به سوال دیگر درباره اظهارات یکی از مسئولان سابق مبنی بر این که یارانه باید چند برابر شود، گفت: این مسئولان سابق حرف های مختلفی می زند. اگر شما همه حرف های او را در نظر بگیرید اولا بسیار متضاد است. دوم این که با عملکرد گذشته خود او در تضاد است.
    واعظی خاطرنشان کرد: این فرد یک عوامفریبی شروع کرده است و فکر می کند در شرایطی که یک جنگ اقتصادی شروع شده است می تواند با شعار و این طور مسایل خود را مطرح کند.
    وی با بیان این که عملکرد آن دولت و قول هایش را دیدیم، اظهار داشت: هنوز که هنوز در استان های مختلف می رویم پروژه های با رقم های بالایی قول داده که هنوز کلنگ آن زده نشده است.
    واعظی گفت: مردم می دانند کسی که این همه مشکلات را برای ما ایجاد کرده است و این همه تحریم ها را به وجود آورده و روابط ما را با کشورهای همسایه بهم زد چه کسی است. ضمن این که الان همه گروه های سیاسی خودش هم ضد خود او شده اند.

    ** انتخابات در 29 اردیبهشت تمام شد
    وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات سید ابراهیم رییسی مبنی بر این که خدا رحم کرد که من رییس جمهوری نشدم و اینکه آیا با توجه به این شرایط کشور قضاوت ایشان قضاوت درستی بوده است گفت :من مطلب ایشان را نشنیدم. این مطالب مقدمه و موخره دارد ضمن اینکه اعتقاد ما بر این است که انتخابات در 29 اردیبهشت تمام شد و الان وقت این حرف ها نیست.
    رییس دفتر رییس جمهوری افزود: همه باید هرکجا که هستیم باید با یکدیگر در مقابل دشمن مشترک که آمریکا است هم فکری و همکاری کنیم و ما از امروز نمی توانیم برای انتخابات مجلس و ریاست جمهوری مردم را درگیر کنیم.
    واعظی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که دولت در وزارتخانه ها از تیم احمدی نژاد انتخاب کرده است، گفت: اگر مسئولی برای نظام و کشور خود در زمان احمدی نژاد مسئولیت داشته است معنی آن نیست که تفکر آن دولت را قبول داشته است.
    وی خاطرنشان کرد: دکتر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی هستند در آن دولت وزیر امور خارجه بود، ما با افتخار از وی دعوت به همکاری کردیم و بسیارهم از او راضی هستیم و تا به حال هم شهادت می دهم در این پنج سال و نیمی که در دولت بوده است هیچ حرکت مشابهی که از آن تفکر باشد، نیست.
    رییس دفتر رییس جمهوری با بیان اینکه ملاک ما این نیست که چه مسوولی در چه دولتی کار کرده است گفت: اگر مسئولی برای کشورش خدمت می کند و به نظام علاقه مند است در هر دولتی کار کرده است اگربا دولتی که می آید همراهی و همسویی دارد از آن استفاده کنیم چرا که آنها مردم ما و مدیران ما هستند.
    وی با طرح این سوال که آیا می دانید برای یک مدیر که به اینجا رسیده است چقدرهزینه شده است؟ ما که نمی توانیم از مدیران مثل دستمال کاغذی استفاده کنیم و آنها را حذف کنیم.
    رییس دفتر رییس جمهوری در پاسخ به سوال دیگر درباره انتخاب سخنرانان در مراسم روز دانشجو اینکه این افراد عمدتا از رقبای انتخاباتی دولت بوده اند و نمایندگان اصلاح طلب نتوانستند مجوز بگیرند گفت:سال گذشته هم دوستان رسانه ای چنین موضوعی را مطرح کردند. گزارشی که وزیر علوم و کشور دادند غیر از این بود. الان هنوز آمار ندارم و خبرهایی دارم در دانشگاه های مختلف هم دوستان و طرفداران دولت وهم رقبا را هم می بینیم.
    واعظی یادآورشد: در دانشگاه هم انجمن اسلامی و هم بسیج حضور دارند و هرکسی هم همفکر خود را دعوت می کند. الان ششمین 16 آذر است که در این دولت در دانشگاه ها سخنرانی می شود و پرسش و پاسخ داده می شود.
    به گزارش ایرنا در ادامه این گفت و گوی یک ساعته با خبرنگاری گفت: ضرغامی اخیرا اظهار داشته رییس جمهوری در زمان اغتشاشات دی ماه اول دستور فیلتر تلگرام را داد ، همچنین ضرغامی مطرح کرده که اگر دو ساعت هم با دکتر روحانی صحبت کنید و استدلال بیاورید، بی فایده است.
    رییس دفتر ریس جمهوری نیز پاسخ داد: آقای ضرغامی در مورد قسمت دوم صحبت خود قیاس به نفس کرده است، چون خودشان این گونه هستند. اخیرا هوای انتخاباتی به سر زده است که خطش روزانه عوض می شود تا باقی بماند.
    واعظی یادآورشد: دکتر روحانی به عنوان رییس شورای عالی امنیت ملی در دی ماه یعنی آن چند روز اغتشاشات باید کشور را اداره می کرد، در تمام بحران ها اینگونه است. در فرانسه و همه جای دنیا هم این گونه است.
    وی افزود: وقتی یکسری اغتشاشگر آشوب می کنند نمی توانید ابزار ارتباط آنها را برقرار کنید.
    واعظی خاطرنشان کرد: آن موقع تصمیم این بود تا بتوانیم کشور را اداره کنیم و اسم آن فیلتر نیست.
    رییس دفتر رییس جمهوری اضافه کرد: همین الان هم ممکن است در یک منطقه یا شهری اتفاقی پیش بیاید که وزارت اطلاعات یا نیروهای امنیتی از دولت بخواهند چند ساعت یا چند روزی ارتباطات قطع شود که به این فیلتر نمی گویند.
    واعظی تاکید کرد: موردی که ضرغامی خواسته در ذهن مردم تداعی کنند این است که فیلترینگ توسط رییس جمهوری بوده است که خودش هم بعدا فهمید این طور نیست.

    برچسب ها