عصر خودرو

نگاهی تکنیکال به سهام بانک تجارت

روند صعودی در موج پنجم

عصر بازار- در هفته های گذشته گروه بانکی از جمله گروه هایی بود که در کانون توجه فعالان بازار سرمایه قرار گرفته بود.

روند صعودی در موج پنجم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار»، این گروه توانست پس از اتمام روند صعودی شاخص، خودی نشان داده و سهامداران خود را خوشحال کنند. روند صعودی که سهام این گروه طی کرد در نهایت منجر به کسب سودی بیش از 100 درصد در برخی از سهام بانکی شد و همین موضوع منجر به شکلگیری شرایطی شد که شرکت های شاخص ساز مشغول به اصلاح بودند، این گروه لیدر بازار شده و بخش قابل توجهی از نقدینگی را به سمت خود جذب کردند.
    در این مطلب بر آن شدیم تا نگاهی هر چند مختصر به وضعیت تکنیکالی سهام بانک تجارت داشته باشیم تا حمایت ها و مقاومت های سهم بیشتر برای فعالان بازار و سهامداران بانک تجارت روشن شود.
    همانطور که در تصویر مشخص است، سهام بانک تجارت موفق شد در یک 5 موجی تکنیکلی روند صعودی قدرتمندی را طی کند. سهم موج اول صعودی خود را تا حوالی 70 تومان طی و در موج دوم اصلاحی خود تا قیمت 62 تومان نزول قیمتی را تجربه کرد. اما موج سوم صعودی سهم با قدرتی مثال زدنی از 62 تومان آغاز و تا حوالی قیمت 130 تومان ادامه یافت. قیمتی که برای سهم از اهمیت ویژه ای برخوردار بود. چرا که مقاومت تاریخی سهم بشمار می رود و سهم تاکنون موفق نشده بود از این حمایت مهم عبور کند. با برخورد به قیمت 130 تومان، سهم وارد موج اصلاحی چهارم شد. این موج که در ریزموج‌های  تعریف شده است، منجر شد سهم تا حوالی قیمت 100 تومان اصلاح قیمتی انجام دهد. موج پنجم صعودی سهم از قیمت 100 تومان شروع شد و در این موج سهم موفق شد تا مقاومت 130 تومان تاریخی خود را در هم شکند. هر چند برای مدت چند روز بر روی قیمت 130 تومان درگیر بود اما سرانجام با عبور از این سطح، قیمت های بالای 140 تومان را نیز لمس کرد. سهم با رسیدن به سطح مذکور، موج پنجم صعودی خود را به پایان رساند. از علایم پایان موج پنجم صعودی می توان به واگرایی مشهودی که در مکدی رخ داده است، اشاره کرد. واگرایی مذکور در اندیکاتور RSI نیز به وضوح قابل رویت است. با اتمام روند صعودی، سهم وارد موج نزولی اصلی خود شد. در این موج سهم با شتاب مثال زدنی اصلاح قیمتی قابل توجهی انجام داد.



    اما پس از افت قیمتی سهم، شاهد شروع روند صعودی دیگری از سهم بودیم. این روند صعودی از قیمت های حدود 113 تومان آغاز شد و و در روندی نسبتا پر شتاب خود را به محدوده بالاتر از 130 تومان رساند. در این حالت یکی از سناریوهای محتمل سهم که ممکن بود پس از روند صعودی اتفاق بیفتد تا حد زیادی کمرنگ شد. این سناریو عبارت بود از اصلاح سهم در یک 5 موجی نزولی که با ورود پرقدرت سهم به محدوده بالای 130 تومان تا حدود زیادی این سناریو اعتبار خود را از دست داده است. به نظر می رسد سهم سقف قبلی خود را نشانه گرفته و تمایل زیادی به بازپس گیری سقف قبلی خود دارد. هر چند در مقابله با سقف قبلی سهم که محدوده 140 تومان است، سهم برای شکست آن کار بسیار دشواری در پیش دارد، اما با توجه به اخباری که در خصوص افزایش سرمایه بانک حول و حوش سهم است، به نظر می رسد که شکست مقاومت دور از ذهن نبوده و با انتشار اخبار مثبت می توان شاهد شکست سقف قبلی شد. در حال حاضر نیز سهم بین مقاومت تاریخی خود که 130 تومان بوده و در حال حاضر به عنوان حمایت ایفای نقش می کند و سقف قبلی خود در حال نوسان است که هر نوع خبری، می تواند واکنش هیجانی سهم را به دنبال داشته باشد. به عنوان مثال اگر خبر مثبت قوی در خصوص بانک تجارت منتشر شود، امکان شکست سقف قبلی بسیار زیاد است و در مقابل اگر خبری منفی در خصوص بانک تجارت به گوش برسد، می توان انتظار از دست رفتن حمایت 130 تومان از سهم را داشت. نکته ای که سهامداران باید بدان توجه کنند، رعایت حد ضرر در سهم است. کوتاه مدتی ها می توانند 130 تومان را به عنوان حد ضرر قرار دهند و میان مدتی ها نیز محدوده 120 تومان برای رعایت حد ضررشان محدوده مناسبی است.
    محمود احترامی، کارشناس شرکت بین المللی آلپاری

    برچسب ها