عصر خودرو

فردین آقابزرگی مدیرعامل کارگزاری بانک دی:

بی‌ثباتی نرخ ارز، بزرگترین ریسک بورس است

عصر بازار- مدیرعامل کارگزاری بانک دی: انتظار می‌رفت هرچه به انتهای سال نزدیک می‌شویم، اثرات سود و زیان سامانه‌های نیما، سنا و بازار ثانویه بر شرکت‌ها ملموس‌تر شود، اما نوسان در تصمیم‌گیری‌ها، به خصوص تصمیمات مسئولان در خصوص بازار ارز و سکه تاثیرات منفی بسیاری بر این روند گذاشته است. برای مثال می‌توان به صرافی‌ها اشاره کرد که ۶ ماه پیش اجازه معامله نداشتند، اما اکنون تا سقف یک میلیون یورو می‌توانند معامله کنند و این تغییرات باعث سرگردانی و ابهام آلود شدن فضای اقتصادی می‌شود.

بی‌ثباتی نرخ ارز، بزرگترین ریسک بورس است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، فردین آقابزرگی مدیرعامل کارگزاری بانک دی در مصاحبه با خبرنگار ما مهمترین رکن اثرگذار بر بازار سرمایه در خصوص افزایش قیمت سهام در 6 ماه گذشته را بالا رفتن نرخ ارز می‌داند و می‌گوید: نکته‌ای که بیشترین تاثیر را بر بورس دارد، بی‌ثباتی و تغییرات متناوبی است که این روزها در روند قیمت‌گذاری دلار اتفاق می‌افتد. به عبارت دیگر هرگونه بی‌ثباتی در روند، بزرگترین ریسک در فضای کسب و کار و سرمایه گذاری است.
    وی افزود: انتظار می‌رفت هرچه به انتهای سال نزدیک می‌شویم، اثرات سود و زیان سامانه‌های نیما، سنا و بازار ثانویه بر شرکت‌ها ملموس‌تر شود، اما نوسان در تصمیم‌گیری‌ها، به خصوص تصمیمات مسئولان در خصوص بازار ارز و سکه تاثیرات منفی بسیاری بر این روند گذاشته است. برای مثال می‌توان به صرافی‌ها اشاره کرد که 6 ماه پیش اجازه معامله نداشتند، اما اکنون تا سقف یک میلیون یورو می‌توانند معامله کنند و این تغییرات باعث سرگردانی و ابهام آلود شدن فضای اقتصادی می‌شود.
    آقابزرگی با اشاره به ارائه بودجه توسط دولت به مجلس گفت: باوجود اینکه قیمت دلار در بودجه 5700 تومان در نظر گرفته شده و نسبت به دلار 4200 تومانی رشد داشته است، اما این حس در فعالان بازار سرمایه وجود دارد که قیمت دلار رشد چشم‌گیری خواهد داشت.
    این کارشناس ارشد بازار سرمایه ادامه داد: با توجه به اینکه بازار به سمت عرضه و تقاضا و تعادل حرکت می‌کند، نرخ قابل پیش بینی دلار تا پایان سال، کمتر از میزان شروع اصلاح آن (15 هزار تومان) است.
    مدیرعامل کارگزاری بانک دی ادامه داد: اکنون بازار با محدویت‌های بسیاری مانند تعیین نرخ دستوری دست و پنجه نرم می‌کند که این روند نمی‌تواند در طولانی مدت حفظ شود. یعنی دولت نمی‌تواند برای مدت طولانی شرکت‌های صادرات محور را به عرضه ارز حاصل از صادرات خود در سامانه نیما مجبور کند، از این رو، شرکت‌ها قیمت محصولات خود را با دلار آزاد هماهنگ می‌کنند و این می‌تواند شوک بزرگی به بازار سرمایه وارد کند.
    این کارشناس بازار سرمایه درمورد شرایط شاخص بورس در پایان سال پیش‌‎بینی کرد: شاخص به مراتب کمتر از آن رقمی که در ابتدای سال رشد کرد، حرکت می‌کند؛ اگر چه ممکن است روند مثبتی داشته باشد. البته روند صعودی بازار با فرض ثابت بودن شرایط اقتصادی است.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو