عصر خودرو

میثم رادپور، تحلیلگر بازار سرمایه

بورس اثر کامل افزایش قیمت دلار را ندیده است

عصر بازار- میثم رادپور: دلار حدود ۲۰۰ درصد رشد داشت، این در حالی است که بازار سرمایه کمتر از ۱۰۰ درصد رشد کرده است؛ البته اعتقاد ندارم که رشد این دو مولفه باید یک به یک باشد، اما با توجه به میزان رشد این دو مولفه می‌توان عنوان کرد که بازار سهام با دلار بازار آزاد هماهنگ نشده است.

بورس اثر کامل افزایش قیمت دلار را ندیده است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، میثم رادپور کارشناس بازار سرمایه در خصوص نوسانات بازار سرمایه به "عصر بازار" گفت: رکوردزنی‌های اخیر شاخص بورس تهران را می‌توان نتیجه افزایش قیمت دلار دانست، در حقیقت افزایش ارزش عملیات در صنایعی مانند کانی‌های فلزی و پتروشیمی‌ها که صادرات محور هستند از یکسو و افزایش ارزش دارایی‌ها در شرکت‌های دارایی محور از سوی دیگر، توانستند در کنار یکدیگر باعث شکل‌گیری روند صعودی شاخص بورس شوند.
    وی افزود: دلار مدتی افسارگسیخته شد و به همان اندازه که قیمت دلار بالا رفت، انتظارات برای افزایش ارزش سهام نیز بیشتر شد و بورس این انتظار را با اعداد بالایی در محاسبه ارزش سهام نشان داد.
    این تحلیل‌گر بازارهای مالی ادامه داد: آن چیزی که باعث تحرک قیمت‌ها در بازار می‌شود، انتظار برای روی دادن وقایع است. درواقع، زمانی که قیمت دلار به 18 هزار تومان رسید و حتی انتظارات برای قیمت‌های بالاتر هم وجود داشت، قیمت سهام نیز بالا رفت.
    رادپور بیان کرد: آنچه اتفاق افتاد با انتظارات بازار متفاوت شد و قیمت ارز نسبت به قیمت‌های پیشین فروکش کرد، این امر باعث شد که بازار سرمایه انتظاری که از تاثیر افزایش قیمت دلار بر صورت‌های مالی شرکت‌های بورسی داشت را تعدیل کند. این همان دلیلی است که شاخص بورس را در روزهای گذشته متغیر، نوسان‌دار و به اصطلاح وارد فاز اصلاحی کرده است.
    این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که آیا بورس رشد قیمت دلار را به طور کامل منعکس کرد یا نه؟، بیان کرد: دلار حدود 200 درصد رشد داشت، این در حالی است که بازار سرمایه کمتر از 100 درصد رشد کرده است؛ البته اعتقاد ندارم که رشد این دو مولفه باید یک به یک باشد، اما با توجه به میزان رشد این دو مولفه می‌توان عنوان کرد که بازار سهام با دلار بازار آزاد هماهنگ نشده است.
    رادپور در خصوص برنامه‌های بانک مرکزی برای تک نرخی کردن ارز، گفت: سال‌هاست که بانک مرکزی تمرکز خود را بر تک نرخی کردن ارز گذاشته است، اما در واقعیت نتوانسته آن را اجرایی کند. چون اگر به سمت تک نرخی شدن ارز حرکت کنیم، باید سازوکارهای محدود کننده مانند سامانه‌های نیما را از اقتصاد حذف شود.
    وی افزود: انتظار می‌رود در طولانی مدت این سامانه‌ها از بین بروند و شرکت‌ها قیمت محصولات خود را با دلار آزاد هماهنگ کنند. اگر چه بورس در کوتاه مدت خود را با فروکش نسبی قیمت دلار تطبیق داده است، اما در بلندمدت بازار سرمایه اثر افزایش 200 درصدی ارزش ارز را خواهد دید.

    برچسب ها