عصر خودرو

مدیرعامل تأمین سرمایه سپهر از بازار اوراق بدهی گفت:

نقش کمرنگ اوراق بدهی در تأمین مالی بنگاه های کوچک

عصر بازار- شرکت‌های کوچک به دلیل ساز و کار دشوار و هزینه بالا تمایلی به تأمین مالی از طریق اوراق بدهی ندارند.

نقش کمرنگ اوراق بدهی در تأمین مالی بنگاه های کوچک
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، مدیرعامل تأمین سرمایه سپهر در سخنرانی خود در همایش روز حسابدار که در دانشگاه الزهرا برگزار شد، به بررسی "بازار ثانویه اوراق بدهی در بازار سرمایه" پرداخت، و گفت: وجود قوانین سخت‌گیرانه و هزینه بالا موجب شده شرکت‌های کوچک نتوانند از طریق اوراق بدهی تأمین مالی خاصی انجام دهند.

    دکترسید حسین میری، با بیان اینکه حجم اوراق پذیرفته شده دربورس و فرابورس از سال 87 تا کنون حدود 62 هزار میلیارد تومان بوده، گفت: 13 هزار میلیارد تومان از این عدد به بورس و 49 هزار میلیارد تومان به فرابورس اختصاص دارد.

    دکتر میری با رتبه‌بندی ناشران اوراق بدهی دربورس و فرابورس توضیح داد: شرکت‌ها و دولت هر کدام با سهم 47 و 44 درصدی به ترتیب بیشترین حجم انتشار اوراق را از سال 87 تاکنون داشته‌اند.


    چالش‌های اوراق بدهی در کشور

    مدیرعامل تأمین سرمایه در ادامه سخنان خود، مشکلات اوراق بدهی در کشور را این گونه برشمرد: عدم وجود سیستم رتبه‌بندی مناسب برای اوراق مختلف، قدرت بسیار زیاد دولت در برابر شرکت‌ها، رقابت دولت با شرکت‌ها و وجود قوانین و مقررات سخت گیرانه با ریسک و هزینه بالا از مهمترین موانع در انتشار این ابزار مالی محسوب می‌شود.

    او تاکید کرد: متاسفانه سازوکار دشوار و تشریفات باعث شده است که شرکت‌های کوچک و متوسط علی رغم پتانسیل بالا نتوانند از طریق اوراق بدهی تأمین مالی انجام دهند.

    میری درپایان سخنان خود پیشنهاد داد: تقویت بستر تأمین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط و بخش خصوصی از طریق اوراق بدهی و و طراحی اوراق جدید و مناسب برای تمامی شرکت‌ها را از مهمترین راهکارها در راستا رونق این بازار عنوان کرد.

    برچسب ها