عصر خودرو

عملکرد هفتگی معامله‌گران در بورس تهران بررسی شد؛

ششمین هفته خرید حقوقی‌ها

عصر بازار- معاملات دومین هفته معاملاتی آذرماه با جهش ۳ کانالی شاخص سهام به پایان رسید تا این نماگر با رشد حدود ۲ درصدی، در سطح ۱۶۶ هزار و ۸۶۰ واحدی آرام گیرد. در عین حال برای ششمین هفته متوالی، خالص تغییر مالکیت سهام به نام معامله‌گران حقوقی‌ بازار ثبت شد.

ششمین هفته خرید حقوقی‌ها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، به این ترتیب در هفته منتهی به 14 آذرماه، 136 میلیارد تومان نقدینگی در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد. سهام کالایی بورس تهران در صدر خرید حقوقی‌های بازار قرار داشتند و در مقابل صنایع کوچکتر بورسی همچون خودرویی‌ها مورد تقاضای معامله‌گران خرد قرار گرفتند.
    شروع هفته‌ای با حمایت حقوقی‌ها

    معاملات اولین روز از هفته منتهی به 14 آذرماه، با ریزش 3918 واحدی شاخص سهام و نزول این نماگر به کانال 159 هزار واحدی آغاز شد. در این روز بیش از 90 درصد از نمادهای بورسی قرمزپوش شدند و بیش از 200 میلیارد تومان نقدینگی از سوی معامله‌گران خرد از بازار خارج شد که بیشترین مقدار از میانه مهرماه بود. بیشترین خالص خرید توسط سهامداران عمده در نمادهای کامودیتی بازار ثبت شد و در مجموع 4 صنعت کالایی (پتروشیمی، پالایشی، فلزی و معدنی) افزون بر 136 میلیارد تومان نقدینگی در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد.  در میان شرکت‌های بورسی نیز، بیشترین خالص خرید حقوقی‌ها در نمادهای فولاد مبارکه اصفهان و گل‌گهر ثبت شد. خریدهایی که بیشتر جنبه حمایتی داشت. خالص خرید حقوقی‌های «فولاد» طی معاملات این روز به بیش از 19میلیارد تومان رسید. این روند در نماد «کگل» نیز به جابه‌جایی 16میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی دنبال شد. در این میان 500هزار سهم «کگل» از سوی گروه توسعه مالی مهرآیندگان به‌عنوان سهامدار 11/ 3 درصدی این نماد معدنی خریداری شد. در دیگر نماد معدنی یعنی چادرملو نیز خرید 32میلیون سهم از سوی صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر به ثبت رسید. رصد دیگر جابه‌جایی‌های مهم در بازار روز شنبه نشان از تمایل حقوقی‌ها به جمع‌آوری سهام پالایشی داشت. بر این اساس حدود 40میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران عمده این گروه منتقل شد. در این میان پالایش نفت اصفهان با خالص خرید 5/ 13میلیارد تومانی، بیشترین میزان جابه‌جایی را به خود اختصاص داد. 2/ 1 میلیون سهم «شپنا» از سوی سهامدار عمده این شرکت یعنی گروه توسعه مالی مهر آیندگان خریداری شد.

    پالایش نفت بندرعباس نیز شاهد ادامه خرید از سوی سهامدار عمده خود یعنی صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین‌شهر بود که روز شنبه بیش از 26میلیون سهم «شبندر» را به پرتفوی خود افزود. این حقوقی در نماد پالایش نفت تهران نیز به حمایت از سهم پرداخت و حدود 8میلیون سهم را جمع‌آوری کرد. در نماد پالایش نفت تبریز نیز شاهد خرید حدود 3میلیون سهمی از سوی شرکت سرمایه‌گذاری هامون سپاهان بودیم.

    در آن‌سوی بازار اما بیشترین خالص خرید معامله‌گران خرد در نمادهای زیرمجموعه گروه خودرو و ساخت قطعات و همچنین سیمانی‌ها رقم خورد. بررسی روند خریدهای صورت گرفته از سوی سهامداران حقیقی نشان از آن دارد که این گروه از بازیگران سهام بیشترین خالص خرید خود را در نماد شرکت سایپا داشتند. طی معاملات روز شنبه حدود یک میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران خرد «خساپا» منتقل شد. سیمان دورود و بانک خاورمیانه نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران خرد در بازار روز شنبه بودند که هر کدام با خالص تغییر مالکیت حدود یک میلیارد تومانی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی روبه‌رو‌ شدند.
    تغییر زمین بازی معامله‌گران بورسی

    کاهش ارزش سهام و رسیدن قیمت‌ها به مرزهای حمایتی در کنار بروز نشانه‌های مثبت  از گفت‌وگوی سران قدرت‌های اقتصادی در حاشیه نشست «گروه20» سبب شد معاملات روز یکشنبه بورس تهران با رشد 3285 واحدی همراه شود. در کنار رشد بیش از 2 درصدی شاخص سهام، بازیگران خرد نیز در سمت خرید سهام فعال شدند و پس از گذشت پنج روز متوالی غلبه حقوقی‌ها در سمت خرید، خالص تغییر مالکیت سهام به میزان 20 میلیارد تومان به سمت معامله‌گران خرد بازار تغییر جهت داد. 

    در صدر خرید حقیقی‌ها طی معاملات دومین روز از هفته مورد بررسی، فلزی‌ها قرار داشتند که با خالص خرید 6/ 11 میلیارد تومانی همراه شدند. در میان شرکت‌های بورسی نیز، معامله‌گران خرد بازار اقدام به جمع‌آوری سهام فولاد مبارکه اصفهان و ملی مس ایران کردند. به این ترتیب روز یکشنبه 5/ 7 میلیارد تومان نقدینگی به سبد معامله‌گران حقیقی «فولاد» منتقل شد. خالص خرید حقیقی‌ها در نماد معاملاتی شرکت ملی مس ایران نیز به 5/ 4 میلیارد تومان رسید. در این میان 20میلیون سهم «فملی» از سوی شرکت توسعه و مدیریت سرمایه صبا خریداری شد. در همین راستا فولاد خوزستان نیز شاهد خرید 800هزار سهم از سوی صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر بود.

    نمادهای زیرمجموعه گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری، روز یکشنبه در صدر خرید معامله‌گران عمده بازار قرار گرفتند و خالص خرید حدود 4 میلیارد تومانی را تجربه کردند. بیشترین خالص خرید حقوقی‌ها نیز در نماد بانک ملت انجام شد و بیش از 15 میلیون سهم «وبملت» به ارزش 4/ 3 میلیارد تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد. در این نماد جابه‌جایی بلوکی میان سهامداران عمده رخ داد و عرضه 20میلیون سهمی «وبملت» از سوی گروه توسعه مالی مهرآیندگان توسط صندوق سرمایه‌گذاری بادرآمدثابت کوثریکم خریداری شد.بانک خاورمیانه با خالص خرید 770میلیون تومانی از دیگر نمادهای مورد توجه حقوقی‌ها در بازار روز یکشنبه بود. حدود 2میلیون سهم مزبور توسط شرکت سرمایه‌گذاری تامین آتیه مسکن خریداری شد. این روند در نماد بانک تجارت با خرید حدود 500هزار سهم از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی تجارت ایران دنبال شد. در میان نمادهای زیرمجموعه گروه محصولات شیمیایی نیز شرکت دوده‌ صنعتی‌ پارس شاهد عرضه حدود 2میلیون سهمی از سوی ‌شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی بود. در این روز همچنین جابه‌جایی بلوکی میان حقوقی‌های گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان مشاهده شد و عرضه 132میلیون سهمی «پترول» از سوی شرکت مدیریت توسعه سرمایه گروه پتروشیمی ایرانی، توسط صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر خریداری شد. 500هزار سهم دیگر «پترول» را نیز شرکت سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد جمع‌‌آوری کرد.
    آتش‌بس موقت و بازگشت حقیقی‌ها

    رشد شاخص سهام طی معاملات روز دوشنبه نیز ادامه پیدا کرد و 3166 واحد بر ارتفاع این نماگر افزوده شد. بهبود قیمت‌ها در بازارهای جهانی به دنبال اعلام آتش‌بس موقت جنگ تجاری میان آمریکا و چین مهم‌ترین عامل بازگشت تقاضا به سمت سهام بورسی بود. به این ترتیب طی معاملات روز میانی هفته، 211 میلیون سهم به ارزش 5/ 69 میلیارد تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران حقیقی بازار افزوده شد. در این میان بیشترین خالص خرید معامله‌گران خرد بازار در سهام کالایی بازار رقم خورد. فلزی‌‌ها با بیشترین اقبال از سوی این دسته از معامله‌گران روبه‌رو‌ شدند و خالص خرید 17 میلیارد تومانی را رقم زدند. در میان شرکت‌های بورسی نیز «فملی» با ثبت خالص خرید 3/ 13 میلیارد تومانی با بیشترین تقاضا از سوی حقیقی‌ها همراه شد.

    پتروپالایشی‌ها از دیگر صنایع مورد توجه حقیقی‌ها در بازار روز دوشنبه بودند. رصد خالص تغییر مالکیت‌های صورت گرفته در نمادهای پالایشی نشان از جابه‌جایی 3/ 15 میلیارد تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی دارد. در این میان بیشترین خالص خرید به میزان 5/ 4 میلیارد تومان در نماد پالایش نفت اصفهان صورت پذیرفت. همچنین در این روز حقیقی‌ها به خرید سهام پالایش نفت تبریز، پالایش نفت تهران و پالایش نفت بندرعباس نیز تمایل نشان داده و خالص خرید بیش از 3میلیارد تومانی در هر کدام از نمادهای مزبور ثبت شد. در میان نمادهای شیمیایی نیز بیشترین خالص خرید حقیقی‌ها در نماد پتروشیمی شازند بود که با جابه‌جایی 5/ 5 میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی این گروه همراه بود. سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین و پتروشیمی پارس نیز هر کدام با خالص خرید 4/ 2 میلیارد تومانی، از دیگر نمادهای مورد توجه حقیقی‌ها در این گروه بودند. 
    کالایی‌ها در صدر توجه معامله‌گران عمده

    شاخص سهام طی معاملات روز سه‌شنبه، بار دیگر تغییر جهت داد و با افت 603 واحدی (معادل 4/ 0 درصد) مواجه شد. فضای گنگ معاملاتی و نااطمینانی نسبت به آینده مهم‌ترین دلیل افزایش عرضه‌ها طی معاملات روز سه‌شنبه پس از صعود 7 کانالی شاخص سهام بود. خالص تغییر مالکیت سهام نیز در این روز به سمت معامله‌گران حقوقی بازار تغییر جهت داد و بیش از 76 میلیون سهم به ارزش 3/ 38 میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد. طی معاملات این روز صنایع کالایی بازار سهام بیشترین خالص خرید حقوقی‌ها را تجربه کردند. در این میان بیش از 13میلیارد تومان از خالص خرید سهامداران عمده در نمادهای زیرمجموعه گروه فرآورده‌های نفتی صورت پذیرفت.

    بررسی جزئیات خرید و فروش‌های صورت گرفته در این روز نشان از صدرنشینی «شپنا» و «شبندر» در فهرست خرید حقوقی‌ها دارد. در نماد «شبندر»، صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر به خرید سهام مزبور اقدام کرد و با افزودن 3میلیون سهم، درصد مالکیت خود در این نماد پالایشی را به 74/ 2 درصد رساند. این صندوق به‌عنوان سهامدار عمده و مالک 17/ 1درصدی سهام پالایشی نفت تهران، خرید 2میلیون سهم را نیز در این نماد ثبت کرد.

    در گروه فلزات اساسی نیز روز سه‌شنبه شاهد جابه‌جایی 7/ 8 میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودیم. رصد خرید و فروش‌های صورت گرفته در نمادهای فلزی نشان از آن دارد که توسعه و مدیریت سرمایه صبا به‌عنوان سهامدار عمده در نماد ملی مس ایران، 420هزار سهم را جمع‌آوری کرده است. در همین راستا فولاد خوزستان نیز با خرید سهم از سوی دو سهامدار عمده روبه‌رو‌ شد. خرید بیش از یک میلیون و 200هزار سهم از سوی صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر و جمع‌آوری 110هزار سهم توسط توسعه و مدیریت سرمایه صبا از جمله این خریدها بود.
    خرید حقیقی‌ها روی موج اخبار

    آخرین روز معاملاتی هفته منتهی به 14 آذرماه، با رشد 1158 واحدی شاخص سهام و قرار گرفتن این نماگر در کانال 166 هزار واحدی به پایان رسید. همراستا با رشد شاخص، حقیقی‌ها نیز بار دیگر متقاضی خرید سهام شدند. به این ترتیب روز چهارشنبه در مجموع حدود 114 میلیون سهم به ارزش 8/ 19 میلیارد تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران حقیقی بازار افزوده شد. خودرویی‌ها پرتقاضاترین سهام از سوی معامله‌گران خرد در این روز معاملاتی بودند. نمادهای خودرویی روز چهارشنبه بار دیگر بر موج خبر افزایش قیمت سوار شده و اکثرا شاهد صف‌های طولانی خرید بودند. بر اساس آخرین اخبار منتشر شده، انتظار می‌رود در هفته آینده شاهد اعلام نرخ‌های جدید محصولات خودرویی باشیم. هر چند نحوه قیمت‌گذاری هنوز به قطعیت نرسیده اما انتشار هرگونه خبری در این خصوص، سبب ایجاد هیجانی مثبت در نمادهای خودرویی می‌شود. به این ترتیب روز چهارشنبه نمادهای خودرویی شاهد خالص خرید یک میلیارد تومانی حقیقی‌ها بودند. در این گروه نماد معاملاتی شرکت ایران‌خودرو شاهد عرضه 5 میلیون سهمی از سوی شرکت سرمایه‌گذاری سمند بود. روز چهارشنبه، صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین‌شهر در سمت خرید سهام فعال ظاهر شد و اقدام به جمع‌آوری سهام به خصوص در میان صنایع کالایی کرد. به این ترتیب در میان معدنی‌ها، صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین‌شهر اقدام به خرید 5/ 2 میلیون سهم شرکت معدنی و صنعتی چادرملو کرد. این صندوق همچنین یک میلیون و 550 هزار سهم «کگل» را نیز به پرتفوی خود افزود. خرید 2/ 1 میلیون سهم فولاد خوزستان، یک میلیون و 731 هزار سهم پالایش نفت بندرعباس، یک میلیون سهم پالایش نفت تهران و 250 هزار سهم مدیرین صنعت شوینده توسعه صنایع بهشهر از دیگر خریدهای این حقوقی در معاملات آخرین روز هفته بود.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو