عصر خودرو

تولید نفت اوپک افزایش یافت

عصر بازار- طبق نظرسنجی ماهانه پلاتس، تولید نفت اوپک با تولید بالاتر عربستان سعودی و امارات متحده عربی، در نوامبر نسبت به اکتبر ۴۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به ۳۳.۰۸ میلیون بشکه در روز رسید.

تولید نفت اوپک افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، عربستان سعودی و متحدانش در خلیج فارس تولیدشان را در نوامبر و همزمان با آغاز تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران به رکورد بالایی افزایش دادند.

    تولید عربستان سعودی که بزرگترین عضو اوپک است، در ماه میلادی گذشته 350 هزار بشکه در روز رشد کرد و به 11.02 میلیون بشکه در روز رسید که یک میلیون بشکه در روز بالاتر از سطح تولید این کشور در ماه مه بود.

    امارات متحده عربی نیز تولیدش را در نوامبر 130 هزار بشکه در روز نسبت به اکتبر افزایش داد و 3.3 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که 430 هزار بشکه در روز بالاتر از سطح تولید ماه مه بود.

    اما سطح تولید ایران برای نخستین بار از ژانویه سال 2016 که تحریمهای قبلی برچیده شده بودند، به پایین 3 میلیون بشکه در روز کاهش یافت. طبق نظرسنجی پلاتس، تولید ایران 2.98 میلیون بشکه در روز در نوامبر بود که 310 هزار بشکه در روز نسبت به اکتبر کاهش داشت.

    تولید نفت عراق نیز 50 هزار بشکه در روز کاهش یافت و به 4.57 میلیون بشکه در روز رسید که ناشی از شرایط جوی نامساعد بود که بارگیری در بنادر بصره را مختل کرد. تولید نفت ونزوئلا با اندکی کاهش، به 1.17 میلیون بشکه در روز رسید.

    آمار شرکت کپلر نشان داد صادرات نفت اوپک در ماه میلادی گذشته 619 هزار بشکه در روز افزایش یافت و ونزوئلا در 358 هزار بشکه در روز از این افزایش سهیم بود اما عربستان سعودی با 791 هزار بشکه در روز افزایش صادراتش، در جایگاه بالاتری ایستاد و پس از آن امارات متحده عربی با 470 هزار بشکه در روز افزایش صادرات قرار گرفت.

    برچسب ها