عصر خودرو

ایران و ۶ کشور شورای همکاری خلیج فارس در چه سطحی از روابط هستند؟

عصر بازار- در حال حاضر از اعضای شورای همکاری خلیج فارس، رابطه عربستان سعودی و بحرین (که پیش از این در سطح سفیر بود) با ایران به طور کامل قطع شده و سطح روابط با امارات متحده عربی هم از سفیر به حد کاردار کاهش پیدا کرده است.

ایران و ۶ کشور شورای همکاری خلیج فارس در چه سطحی از روابط هستند؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، قطر از حملات صورت گرفته به اماکن دیپلماتیک عربستان در ایران، به شدت انتقاد کرده اما تغییری در روابط نسبتا خوب خود با تهران که در سطح سفارت است نداده است.

    رابطه ایران با کویت همچنان در سطح سفیر است و عمان که نزدیک ترین کشور به ایران در میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس محسوب می شود، در یک جهت گیری کم‌وبیش قابل پیش‌بینی، رابطه سیاسی گرم خود را با ایران پایدار نگه داشته و از اقدام عربستان در قطع رابطه با ایران انتقاد کرده است.

    به این ترتیب از 6 کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس که رابطه راهبری با یکدیگر دارند و عربستان نقش رهبری معنوی برای آنها دارد، دو کشور به طور کامل روابط خود را قطع کردند، یک کشور روابط خود را کاهش داده اما سه کشور دیگر که به طور سنتی مناسبات بهتری با ایران دارند، سطح روابط کامل سیاسی خود با ایران را حفظ کرده اند. سودان هم به عنوان یک کشور عربی -گرچه خارج از حوزه شورای همکاری- روابط خود با ایران را قطع کرده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها