عصر خودرو

محمودرضا الهی فرد، مدیرعامل کارگزاری سی‌ولکس

بورس، توان پذیرش حجم بالای نقدینگی را نداشت

عصر بازار- محمودرضا الهی فرد، مدیرعامل کارگزاری سی‌ولکس در خصوص علت نوسانات شاخص بورس به "عصر بازار" گفت: حجم پایین بازار سرمایه نتوانست پذیرای حجم بالای نقدینگی وارده باشد؛ از این رو ارزش برخی از سهم‌ها بیش از حد انتظار و بیشتر از ارزش واقعی آنها، افزایش یافت. پس از این طوفان افزایش سریع و بیش از حد انتظار قیمت سهام و احتمال کاهش سوددهی برخی سهام شرکت های صادرات محور بواسطه اعمال تحریم های امریکا علیه کشور، روند نزولی قیمت سهام شروع شد.

بورس، توان پذیرش حجم بالای نقدینگی را نداشت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، محمودرضا الهی فرد، مدیرعامل کارگزاری سی‌ولکس در خصوص نوسانات اخیر شاخص بورس بیان کرد: بازار سرمایه طی ماه‌های اخیر نوسات زیادی داشته است. در ابتدا می‌توان مهم‌ترین دلیل را در افزایش قیمت نرخ ارز جست وجو کرد که باعث هجوم سرمایه های بسیاری که شامل پس اندازهای سپرده گذاران بانکی و دارندگان سرمایه های کوچک و بزرگ به بازارهای ارز و طلا برای حفظ ارزش دارایی¬ها شد. در نتیجه این اتفاق قیمت ارز و طلا دچار افزایش ناگهانی و بیش از حد انتظار شد و انتظار تورم در تمام بخش های اقتصاد به خصوص بازار کالا و خدمات بالا رفت. این در حالی است که پس از اشباع بازار طلا و ارز، سرمایه گذاران به سمت بازار کالاها سرازیر شدند و  این بازار نیز  دستخوش سفته بازی‌های بسیاری شد. این امر آثار مخرب تورمی بسیاری بر بازارهای موازی گذاشت.
    الهی فر اضافه کرد: در مرحله بعدی، نوبت به بازار سرمایه و مسکن رسید که میزبان نقدینگی سرگردان اقتصاد باشند. براین اساس حجم بالایی از نقدینگی به سمت بازار سرمایه سرازیر شد. از مهم‌ترین اثرات ورود این سرمایه به بورس، می‌توان به افزایش سریع و گاها بدون پشتوانه قیمت سهام شرکت های بورسی اشاره کرد.
    وی افزود: به عبارت دیگر دو عامل اصلی که زمینه‌ساز افزایش ارزش سهام شرکت های حاضر در بازار سرمایه شد، در وهله نخست به افزایش ارزش دارایی های شرکت‌ها برمی‌گردد که با بالا رفتن نرخ ارز و بواسطه تورم ناشی از آن، افزایش یافت.
    این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: عامل دیگری که در این اتفاق دست داشت، افزایش سوددهی شرکت ها به واسطه بالا رفتن قیمت محصولات آنها بود این موضوع بویژه در مورد شرکت هایی که صادرات محور بوده و یا بخشی از  محصولات آنها صادراتی است، مصداق بیشتری دارد. درواقع می‌توان گفت که حجم پایین بازار سرمایه نتوانست پذیرای حجم بالای نقدینگی وارده باشد؛ از این رو ارزش برخی از سهم‌ها بیش از حد انتظار و بیشتر از ارزش واقعی آنها، افزایش یافت. پس از این طوفان افزایش سریع و بیش از حد انتظار قیمت سهام و احتمال کاهش سوددهی برخی سهام شرکت های صادرات محور بواسطه اعمال تحریم های امریکا علیه کشور، روند نزولی قیمت سهام شروع شد. در این مرحله بازگشت سرمایه ها به سیستم بانکی که ریسک کاهش اصل سرمایه را در بر ندارد، به طور مجدد به گزینه های سرمایه گذاران اضافه شد. در این بین برخی اشخاص که سرمایه آنها پس از ورود به بازار سرمایه، افزایش یافته بود از ترس احتمال کاهش ارزش قیمت سهام و کم شدن ارزش سرمایه آنها، ترجیح دادند که سرمایه خویش را به محل امن تری انتقال دهند.
    مدیرعامل کارگزاری سی‌ولکس در مورد آینده بازار پیشبینی کرد:  با توجه به مطالب ذکر شده، به نظر می رسد در آینده، قیمت سهام بر اساس میزان بازدهی و عملکرد مالی شرکت ها و مقایسه با بازدهی سایر گزینه ها تعیین خواهد شد. در این بین نرخ سپرده های بانکی که رقیب اصلی بازار سرمایه است و میزان توفیق شرکت ها در صدور کالاهای صادراتی خویش و دریافت ارز حاصل از صادرات نیز اثر مستقیمی بر سرنوشت بازار سرمایه دارد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو