عصر خودرو

سهام‌داران ذوب‌آهن بخوانند

عصر بازار- مدیرعامل شرکت ذوب آهن با بیان اینکه این شرکت ۴۰ میلیون نفر سهام‌دار دارد، گفت: علت افزایش قیمت سهام در بازار سرمایه نوسانات قیمت ارز بوده که امیدواریم وقتی نماد ما از حالت توقف درآمد با قیمت منطقی مواجه باشیم؛ تاکنون هم سهام‌داران از افزایش قیمت سهام راضی بوده‌اند.

سهام‌داران ذوب‌آهن بخوانند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، منصور یزدی‌زاده امروز در نشستی خبری مرتبط با بازار سرمایه، با اشاره وضعیت قیمت‌ها در بورس و فرابورس ایران اظهار کرد: 40 میلیون نفر به صورت مستقیم یا غیر مستقیم سهام‌دار ذوب آهن هستند، در نتیجه به هیچ وجه نمی‌توانیم نسبت به نوسانات قیمت سهام در بازار سرمایه و سهامداران‌مان بی‌تفاوت باشیم.

    وی با اشاره به قیمت سهام «ذوب» که در بازار دوم فرابورس ایران معامله می‌شود، اظهار کرد: بخش بزرگی از افزایش قیمت سهم‌ها در بازار سرمایه ایران طی ماه‌های گذشته ناشی از افزایش قیمت دلار بوده است.

    مدیرعامل ذوب آهن با تاکید بر اینکه قیمت سهم‌ها باید منطقی باشد، گفت: قیمت سهام ذوب آهن در چند ماه گذشته به رقم‌های بالایی رسید، انتظار داریم سهم ذوب آهن بعد از اینکه بازگشایی شد با قیمتی منطقی در سهام ذوب آهن روبرو شویم. معتقدیم که قیمت‌ها باید واقعی باشد و قیمت‌سازی را درست نمی‌دانیم. به هیچ وجه با دارایی های مردمی که به بازار سرمایه آمده بازی نمی‌کنیم.

    یزدی‌زاده با اشاره به قیمت‌های شمش و تاثیر آن بر سودآوری شرکت و سهام‌داران خرد گفت: همه ملاحظات را در بحث سهام‌داری خواهیم داشت و قطعا EPS شرکت را مد نظر قرار خواهیم داشت. چه قیمت شمش افزایش پیدا کند چه کاهش داشته باشد ما منافع سهام‌داران را مد نظر خواهیم داشت.

    وی افزود: به نظر من رضایت نسبی برای سهام داران وجود دارد، چرا که قیمت سهام ما از حدود 70 تومان به 260 تومان رسیده است اما شخصا از شرایط موجود رضایت ندارم.

    یزدی‌زاده در پاسخ به اینکه افزایش سرمایه شما از چه محلی بوده است؟ گفت: همه تجدید ارزیابی از محل تجهیزات بوده و این افزایش سرمایه ما را از قانون 141 خارج کرده که این موضوع برای ما بسیار مهم است.

    وی در پاسخ به سوالی درباره نیروی انسانی گفت: شرکتی که با 55 درصد ظرفیت کار می‌کند و همچنان سود ده است از نظر مازاد نیروی کار مشکلی نخواهد داشت.

    او در پاسخ به اینکه اگر قیمت ارز افزایش پیدا نکرده بود، همچنان سودآور بودید؟ گفت: اگر را در نظر نمی‌گیریم و شرایط فعلی را در نظر می‌گیریم. باید منتظر باشیم اتفاق های خوبی از جانب افزایش نرخ ارز باشیم، همچنان که تلخی افزایش نرخ ارز را همه مردم چشیدند.

    وی ادامه داد: جهت گیری تجدید افزایش سرمایه الزاما سودآوری نبوده است، چرا که امکان داشت که سوددهی کاهش نیز یابد ما می خواستیم از مشمولیت در قانون 141 خارج شویم.

    مدیعامل شرکت ذوب آهن درباره بدهی ها و بحث تهاتر نیز گفت: کارهای خوبی انجام شده است؛ از مجموع بدهی‌های بانکی مان که حدود 3800 میلیارد تومان است سه بانک قطعی شده است.

    یزدی‌زاده درباره دارایی‌های شرکت که در قالب زمین و املاک است گفت: دارایی‌هایی همچون زمین که غیر مولد هستند را از طریق بورس کالا به فروش گذاشتیم که ارزش دفتری آن‌ها 62 میلیارد تومان است و سند قطعی دارد و قیمت کارشناسی روز قیمتی از زمین‌های شرکت حدود 215 میلیارد تومان است. در مورد سایر زمین های شرکت هم امیدواریم در فهرست فروش قرار دهیم.

    وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت موجود در بازار سرمایه گفت: ما هم به عنوان بخشی از بازار سرمایه هستیم افراد در مورد بازار سرمایه دو دسته هستند؛ یکی افرادی که می گفتند نرخ ارز باید واقعی شود این موضوع اتفاق افتاده ولی موضوع دیگر اعتماد سازی در بازار سرمایه است که سرمایه ها از بازارهای مختلف به سمت بازار سرمایه بیاید. اگر سرمایه ها از ارز و سکه به سمت بازار سرمایه بیاید قطعا آینده خوبی را برای صنعت و بورس متصور خواهیم بود.

    مدیرعامل شرکت ذوب‌اهن در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه تا کنون چه مقدار از ارز ناشی صادرات خود را در هشت ماه امسال در سامانه نیما اظهار کردید گفت: نیاز ارزی ما با توجه به تولید فعلی 360 میلیون یورو است سال گذشته بیش از این عدد را صادرات داشتیم، سال کذشته از طریق صرافی های رسمی ارز خود را می فروختیم. از دوم اردیبهشت ماه بحث سامانه نیما شکل گرفت. طبیعتا در فروردین ماه حدود 30 تا 40 میلیون یورو فروخته بودیم و از آن به بعد بیش از 50 میلیون دلار ما در سامانه نیما اظهار کردیم. البته بخشی ارزهایی که ما وارد میکنیم درهم و دینار است که در این رقمی که اعلام کرده ام ارزها را به دلار معادل سازی کرده ایم. باقی ارزی که باقی مانده را به عنوان مصرف خودمان استفاده کردیم. 610 میلیارد تومان صادرات ریالی ما به عراق و افغانستان بوده است.

    وی در پاسخ به این سوال ایسنا که به بخشنامه سازمان بورس مبنی بر افشای اطلاعات تولید و فروش در کدال اشاره کرد و پرسید که این موضوع چقدر در افشای درست اطلاعات شرکت شما موثر بوده گفت: ما مشکلی از این بابت نداریم و اطلاعات را میدهیم. فقط تعداد بخشنامه هایی که در رابطه با بخش قسمت در بورس کالا صادر می شود تعداد زیادی است، ما سعی کردیم با تعامل با وزارت صمت کمترین آسیب را از بابت قیمت ها داشته باشد. به دنبال این هستیم که بخشنامه جدید وزارت صمت ابلاغ شود و محدودیت ها برداشته شود و فروش محصولات در بورس کالا شکل عادی به خود می گیرد.

    یزدی‌زاده نیز در پاسخ به ایسنا درباره اظهار ارزهای صادراتی در سامانه نیما گفت: واقعیت این است که کالایی که از کشور صادر می شود منابع ملی است و کشور و دولت حق دارد که بداند که ارز ناشی از خروج آن کالاها به کجا می رود. نمیشود برای خروج ارز از کشور محدودیت گذاشت و در مقابل خروج کالا از کشور ساکت بود. نمیشود گفت که صادر کننده کالا را صادر کند و ارز آن را داخل نیاورد. این ارز باید به منابع کشور اصافه شود نیازهای ارزی کشور حل شود.

    وی افزود: تولیدکنندگان در مقابل انتظار دارند نیاز ارزشان تامین شوند. بخشنامه هایی که می آیند این الزامات را نقض می کند ما می خواهیم ارزی که آورده شده با اولویت به خودمان بدهند. درنتیجه بانک مرکزی باید ارز را مدیریت کند و واحد های تولیدی هم باید ارزشان تامین شود.

    وی درباره مزایای تجدید ارزیابی توضیح داد: شفاف شدن صورت های مالی، به روز شدن افزایش دارایی ها، محاسبه هزینه واقعی تولیدات به دلیل تخصیص هزینه استهلاک و افزایش رتبه اعتباری که بر این اساس نسبت مالکانه از 15 به 33 درصد می رسد. 

    مدیرعامل شرکت ذوب آهن ادامه داد : بحث خروج از ماده 141 برای تغییر در ساختار مالی شرکت و استفاده از تمامی ظرفیت ها و منابع بیرونی است تا شرکت بتواند با در فضای مناسبی سرمایه گذاری داشته باشد. 

    یزدی زاده تصریح کرد : ظرفیت تولید فعلی شرکت 3 میلیون و 600 هزار تن چدن است که برای ارتقاء ظرفیت تولید با توجه به تصویب افزایش سرمایه، برنامه ریزی موثر انجام می شود.

    وی سرمایه در گردش، تامین پایدار آب و تامین پایدار مواد اولیه را سه مولفه کلیدی و مورد توجه شرکت برشمرد و گفت : از زمانی که به عنوان مدیرعامل وارد ذوب آهن اصفهان شدم با همدلی و هم افزایی همکاران برنامه ریزی خوبی در خصوص سه شاخص مذکور بعمل آمد و ذوب آهن  پتانسیل دستیابی به این شرایط را دارد. 

    یزدی زاده تامین مواد اولیه را به عنوان چالش اصلی در زمان فعلی مطرح کرد و گفت : در داخل فنس کارخانه مشکلی که مانع تولید شود وجود ندارد تنها مشکل، تامین پایدار مواد اولیه و به ویژه مواد آهن دار است.

    وی همچنین در خصوص تامین زغال سنگ گفت: در حال حاضر حدود 65 درصد از زغال از داخل کشور تامین می شود اما به دلیل حفظ کیفیت تولید به ناچار حدود 40 درصد نیز وارد می‌شود.

    برچسب ها