عصر خودرو

مهدی افنانی، کارشناس ارشد بازار سرمایه

دلیل اصلی افت، نبود خریدار در بازار است

عصر بازار- مهدی افنانی : از آنجایی که فضای اقتصادی کشوری دگرگون شده، خریداران دچار سردرگمی شده اند و نبود تقاضای مناسب باعث کاهش قیمت سهام شده است. از این رو میتوان دلیل اصلی افت اخیر را به نبود خریدار قوی در بازار مرتبط دانست.

دلیل اصلی افت، نبود خریدار در بازار است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، مهدی افنانی، کارشناس ارشد بازار سرمایه در خصوص نوسانات اخیر شاخص بورس به " عصر بازار " گفت: مدتی است که در بازار بورس و فرابوس شاهد کاهش دسته جمعی قیمت ها و افت شاخص کل به سطح 175 هزار واحد بوده ایم، که بسیاری از فعالان بازار به خصوص فعالان تازه وارد را به شدت نگران کرده است؛ از این  رو دلایل این مهم باید مورد بررسی قرار گیرد. بسیاری در تالار افت روزهای اخیر را به دلیل عرضه اولیه های شرکت هایی مانند شرکت سنگ آهن گوهر زمین و ... می دانستند که بیش از 500 میلیارد تومان از نقدینگی بازار را جذب کردند، این در حالی است که با توجه به حجم پول وارد شده به بازار در ماه های گذشته نه تنها این مورد دلیل اصلی افت بازار نبود بلکه با توجه به رکورد بی سابقه در تعداد مشتریان جدید الورود، باعث جذب نقدینگی در آینده نزدیک نیز شد.
    افنانی افزود: درحقیقت دلیل اصلی افت اخیر را می توان به نبود خریدار قوی در بازار مرتبط دانست. از آنجا که فضای اقتصادی کشوری دگرگون شده، خریداران دچار سردرگمی شده اند و نبود تقاضای مناسب باعث کاهش قیمت سهام شده است. منظور از دگرگونی کاهش قیمت ارز به عنوان یک متغییر اصلی و تاثیر شدید آن بر سود شرکت ها است. با اینکه متاسفانه ثابت نبودن نرخ ارز امکان پیش بینی را از فعالان بازار سلب کرده، اما به نظر می رسد که بانک مرکزی با جدیت بیشتری نسبت به قبل به دنبال سیاست گذاری مفیدتری در حوزه است.
    این کارشناس بازار سهام ادامه داد: البته بخشنامه های جدید بانک مرکزی از جمله استفاده نکردن از POSهای بانکی در خارج از کشور در این دوره بخشی از افزایش قیمت ارز ناشی از سفته بازی را کنترل کرده و قیمت ارز در مرزها از جمله هرات و سلیمانه را کاهشی کرده است.
    افنانی در مورد تاثیر نرخ ارز در بازار سهام بیان کرد: در این مورد باید توجه داشت که منظور از قیمت کاهشی در بازار آزاد است و قیمت خرید ارز از صادرکنندگان در سامانه سنا تقریبا ثابت بوده است.
    افنانی در ادامه با اشاره به اثرگذاری تحریم ها در شرایط فعلی بازار بیان کرد: از طرف دیگر بحث تحریم، نگرانی بسیاری را در مورد فروش شرکت ها به وجود آورده و تحلیلگران را دچار سردرگمی کرده است. به هر حال به نظر می رسد با رسیدن گزارشات شرکت ها در پایان آبان ماه فضای کسب و کار شرکت ها کمی روشن تر شود و تحلیل گران بتوانند تصمیمات قاطع تری در  مورد خرید سهم اتخاذ کنند.
    این کارشناس بورس ادامه داد: موضوع مهم بعدی که تاثیر بسیاری بر اقتصاد کشور دارد؛ کاهش قیمت نفت جهانی است. چراکه سود بسیاری از شرکت هایی که در بازار بورس و فرابورس ایران معامله می شوند مانند، پتروشیمی ها و پالایشی ها به صورت مستقیم تحت تاثیر قیمت جهانی نفت هستند، کاهش قیمت نفت به کمتر از 70 دلار برای هر بشکه می تواند تاثیرات مهمی بر سود شرکت ها به صورت مستقیم و غیرمستقیم داشته باشد. با توجه به جلسات اوپک و تولید کننده های غیر اوپک می توان اتنظار داشت قیمت نفت برای سال آینده میلادی حوالی 70 دلار به ازای هر بشکه ثابت بماند البته تصمیمات سیاسی آمریکا در تحریم نفت ایران و مقدار تولید بقیه تولید کنندگان می تواند نوساناتی را به همراه داشته باشد.
    وی افزود: با این حال متاسفانه تحلیلگران تکنیکال(چارتیست ها) چارت خوبی را در صورت ادامه افت شاخص پیش بینی نمی کنند و امید است با حمایت از بازار در سطوح فعلی بازار آماده رشد در آینده نزدیک شود.
    در پایان این کارشناس بازار سرمایه در خصوص پیشبینی بازار سرمایه گفت: با این توضیحات به نظر میرسد، بازار تاثیر اخبار بد را در قیمت ها لحاظ کرده و سطوح فعلی قیمت ها در بسیاری از صنایع به حدود جذابی رسیده که می توان در بازه میان مدت توجیه برای سرمایه گذاری را به وجود آورد .البته باید دقت داشت که در شرایط فعلی اقتصادی پرتفو ها نیاز به اصلاح خواهند داشت و صنایع که در آینده پتانسیل های لازم جهت رشد قیمتی را دارند می توان به بانکی ها ، خودرو و قطعه سازی، غذایی و دارویی و ساختمانی ومعدنی و فلزی اشاره داشت.

    برچسب ها