عصر خودرو

با وجود ریزش قیمت نفت:

اوپک خم به ابرو نیاورد

عصر بازار- اوپک در برابر بزرگترین ریزش قیمت هفتگی نفت از سال ۲۰۱۶ تاکنون، هیچ نشانه علنی از وحشت بروز نداد و هیچ حرفی از نشست فوق العاده در روزهای آینده نزد.

اوپک خم به ابرو نیاورد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، پنج منبع آگاه به "اس اند پی گلوبال پلاتس" گفتند: اوپک درباره هیچ برنامه ای برای نشست فوق العاده در روزهای آینده گفت و گو نکرده است.

    بهای نفت برنت در معاملات سبک روز جمعه سقوط شدیدی داشت و به پایین مرز 60 دلار در هر بشکه سقوط کرد. این ریزش قیمت در نتیجه انتظارات بازار برای بازگشت اشباع عرضه و ابهام درباره توانایی اوپک و روسیه برای کاهش سریع تولید در ماههای پیش رو، به وقوع پیوست.

    در یک مقطع از معاملات بعدازظهر بازار اروپا، نفت برنت بیش از 6 درصد سقوط کرد و به 58.45 دلار در هر بشکه رسید که پایین‌ترین قیمت از 26 اکتبر سال 2016 بود و با این افت شدید قیمت، بزرگترین کاهش هفتگی نفت برنت از ژانویه سال 2016 تاکنون رقم خورد.

    بازار نفت از سوم اکتبر که قیمتها تا رکورد 86 دلار در هر بشکه صعود کردند، به دلیل رکورد بالای تولید آمریکا، عربستان سعودی و روسیه روند کاهشی پیدا کرده است. بازار در روزهای اخیر به آمار تولید عربستان سعودی که بالای 10.7 میلیون بشکه در روز است و پیامهای توییت دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا متمرکز شده است. ترامپ با ارسال مرتب پیام در توییتر، اوپک را برای پایین نگه داشتن قیمت تحت فشار قرار داده و از عربستان برای مشارکت در افزایش تولید تشکر کرده است.

    رویایی اوپک و آمریکا

    اوپک و 10 تولیدکننده متحد این گروه شامل روسیه در روزهای ششم و هفتم دسامبر برای تصمیم گیری درباره سیاست تولید در سال 2019، در وین دیدار خواهند کرد.

    به گفته تحلیلگران شرکت پتروماتریکس، از نظر سیاسی سازماندهی کاهش تولید هماهنگ میان اعضای اوپک در نشست ششم دسامبر برای عربستان دشوار خواهد کرد. ترامپ حمایت بالایی از محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان داشته و ما هنوز نمی دانیم ترامپ چگونه کاهش تولید اوپک را خواهد پذیرفت.

    نمایندگان تولیدکنندگان خلیج فارس در اوپک به شرطی که نامشان برده نشود به "اس اند پی گلوبال پلاتس" گفتند: تصمیم کاخ سفید برای اعطای معافیت از تحریم‌های ایران به هشت خریدار نفت این کشور، اوپک را غافلگیر کرد. تا پیش از اجرای تحریم‌ها، ترامپ اصرار داشت که قصد دارد فروش نفت ایران را به صفر برساند. این نمایندگان خاطرنشان کردند که از پیش هیچ هشداری درباره این معافیت‌ها دریافت نکرده بودند و احساس کردند با این تصمیم به آنها خیانت شده است.

    با توجه به ماهیت تولید نفت، اوپک و متحدانش نمی توانند هر زمان اراده کردند شیرهای نفت خود را باز و بسته کنند تا فورا به تغییرات قیمت، اختلالات غیرمنتظره و تحولات سیاسی واکنش نشان دهند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو