عصر خودرو

مشاور سازمان خصوصی‌سازی:

۱۷ درصد واگذاری‌ها واقعی بود

عصر بازار- مشاور سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه از واگذاری‌ها راضی نبودیم، رقم سهام واگذار شده در ۹ ماه ابتدای امسال را ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: ۱۷ درصد واگذاری‌ها به بخش خصوصی واقعی بود.

۱۷ درصد واگذاری‌ها واقعی بود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، جعفر سبحانی رقم واگذاری سهام از ابتدای سال تاکنون توسط سازمان خصوصی سازی را 1500 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این رقم از طریق واگذاری سهام بخش‌های مختلف از جمله جایگاه‌های سوخت صورت گرفته است. برای فروش تعدادی از جایگاه‌ها مزایده برگزار شد و مشتریانی هم برای خرید سهام مراجعه کردند که برخی از آنها پیشنهاداتی بیش از 70، 80 درصد قیمت پایه فروش را اعلام کردند.

    مشاور سازمان خصوصی سازی با اشاره به اینکه 20 درصد از جایگاه‌های سوخت فروخته شد، افزود: 45 میلیارد تومان روز گذشته از طریق فروش جایگاه‌های سوخت سهام فروخته شد.

    به گفته وی، معمولا بخش زیادی از فروش سهام در نیمه دوم سال اتفاق می افتد. البته اینکه چه میزان از عرضه های سهام منجر به فروش شود بستگی به عوامل متعددی از جمله شرایط بازار سهام، شرایط پساتحریم، قیمت گذاری سهام و غیره دارد؛ کما اینکه در یک ماه اخیر 2 هزار میلیارد تومان سهام دولتی را عرضه کردیم که بخشی از آن فروش رفت و بخش دیگر فروش نرفت که باید آسیب شناسی در این زمینه صورت گیرد.

    سبحانی از برنامه سازمان خصوصی سازی برای عرضه 20 تا 25 هزار میلیارد تومان سهام تا پایان سال از طریق بورس، فرابورس و مزایده خبرداد و افزود: اگر شرایط بازار مناسب باشد، سهام عرضه شده، فروش خواهد رفت.

    وی گفت: از ابتدای تاسیس سازمان تاکنون 140 هزار میلیارد تومان سهام واگذار شده که 80 هزار میلیارد تومان به بخش عمومی، 28 هزار میلیارد تومان بابت رددیون و 30 هزار میلیارد تومان بابت سهام عدالت بوده است. از 80 هزار میلیارد تومانی که به بخش عمومی واگذار شده، 58 درصد به بخش خصوصی واقعی بوده است. 

    مشاور سازمان خصوصی سازی ادامه داد: از این میزان سهام واگذار شده 48 درصد از طریق بورس، 13 درصد از طریق فرابورس و باقیمانده حدود 39 درصد از طریق مزایده بوده است. در مجموع طی 14 سال گذشته که خصوصی سازی صورت گرفته 17 درصد از واگذاری ها به بخش خصوصی واقعی بوده است.

    این مقام مسئول در سازمان خصوصی سازی ادامه داد: در 2.5 سال دولت تدبیر و امید حدود 90 درصد از واگذاری‌ها به بخش خصوصی واقعی بوده است، زیرا هیچگونه رددیونی بابت واگذاری سهام و هیچ سهامی به صورت بلوکی واگذار نشده است.

    وی خاطرنشان کرد: از مجموع واگذاری های 14 سال گذشته حدود 30 درصد در دولت تدبیر و امید بوده است. یعنی از رقم 80 هزار میلیارد تومان سهام واگذار شده حدود 20 هزار میلیارد تومان در دولت یازدهم بوده است.

    وی با ذکر این مطلب که از واگذاری‌ها راضی نبودیم، اظهارامیدواری کرد که در مدت باقیمانده از سال 94 شرایط به گونه ای باشد که بتوان خصوصی سازی بیشتری را انجام داد. در پساتحریم هم به وسع خودمان شرایط را برای حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای خرید سهام آماده می کنیم و امید است که وضعیت اقتصادی به گونه ای باشد که نتایج مثبتی بدست آید.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها