عصر خودرو

چند نرخی بودن ارز آسیب‌زا است

عصر بازار- یک فعال معدنی معتقد است که چند نرخی بودن ارز، اختصاص ارز دولتی به کالاهای اساسی، لزوم عرضه ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما با قیمت پایین‌تر از نرخ ارز آزاد و صدور بخشنامه‌های متعدد از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، از جمله مهمترین مشکلات تولیدکنندگان داخلی است.

چند نرخی بودن ارز آسیب‌زا است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از ایسنا ،  محمد احرامیان – رئیس هیات مدیره فولاد یزد –   مهمترین راهکار حمایت از تولید داخل را عدم دخالت دولت در اقتصاد عنوان و اظهار کرد: در قانون اساسی اقتصاد شامل سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی است. در حال حاضر همه شرکت‌ها در بخش دولتی و تعاونی زیان‌ده شده‌اند و بخش خصوصی 15 تا 25 درصد اقتصاد کشور را در اختیار دارد.

    وی با اشاره به مشکلات ناشی از نوسانات نرخ ارز در ماه‌های گذشته، ادامه داد: دولت باید یارانه ارزی پرداخت کند؛ یعنی دولت ارز صادراتی را گران‌تر از ارزی که به واردات اختصاص می‌دهد، از صادرکنندگان بخرد تا صادرات رونق پیدا کند و ارزآوری بیشتر شود.

    او افزود: در این فرآیند دولت می‌تواند با گذشت زمان قیمت ارز را کاهش دهد و بازار ارز را کنترل کند.

    احرامیان همچنین اختصاص ارز 4200 تومانی به کالاهای اساسی را اشتباه دانست و اظهار کرد: وقتی کالای اساسی ارزان تهیه می‌شود و نرخ ارز نیز بالا است، برخی افراد اقدام به صادرات کالاهای اساسی می‌کنند.

    وی پیشنهاد کرد که به جای ارزان نگه داشتن کالاهای اساسی، برای آن‌ها کوپن در نظر گرفته شود تا افراد بدون داشتن کوپن، قادر به تهیه این محصولات نباشند. در آن صورت زمینه سودجویی عده‌ای و صادرات کالاهای اساسی یارانه‌ای به خارج از کشور، از میان خواهد رفت.

    برچسب ها