عصر خودرو

در بازارهای جهانی رخ داد؛

رویارویی دلار با چشم‌انداز مبهم افزایش نرخ بهره

عصر بازار- با ابهام درمورد به تفاهم رسیدن چین و آمریکا بر سر اختلافات تجاری، سهام آسیایی بالا و پایین شدند، درحالی‌که نگرانی‌های جدید فدرال‌رزرو در مورد اقتصاد جهانی، دلار را محدود کرد.

رویارویی دلار با چشم‌انداز مبهم افزایش نرخ بهره
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، روز دوشنبه، با توجه به نشانه‌های ضد و نقیضی در مورد چشم‌انداز به تفاهم رسیدن چین و آمریکا بر سر اختلافات تجاری، سهام آسیایی بالا و پایین شدند، در حالی‌ که نگرانی‌های جدید فدرال‌رزرو در مورد اقتصاد جهانی، دلار را محدود کرد.

    گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن، در معاملات امروز چند بار بالا و پایین شد و تقریبا بدون تغییر باقی ماند. همچنین نیکی ژاپن 0.5 درصد رشد کرد و کوسپی کره‌جنوبی هم، 0.39 درصد به ارزش خود افزود.

    در این میان، سهام شرکت‌های برتر چین، سی‌اس‌آی 300 هم 0.5 درصد بالا رفت، کامپوزیت شانگهای 0.91 درصد جهش کرد و کامپوزیت شن‌زن 0.51 درصد رشد را یدک کشید؛ ضمن اینکه در هنگ‌کنگ هم شاخص هانگ‌سنگ توانست 0.72 درصد رشد کند.

    اما سهام استرالیا 0.65 درصد افت کرد. در عین حال، سهام آمریکا تحت شاخص ای‌مینی اس‌اندپی 500 تا ساعت 13:45 به وقت تهران، 0.36 درصد افت کرد و داده‌های تاجران اروپایی هم نشان می‌دهد شاخص‌های مهم این قاره، امروز را با اندکی افت آغاز خواهند کرد.

    روز جمعه وال‌استریت در حالی تقویت شد که رئیس‌جمهور دونالد ترامپ گفته، پس از این که چین لیستی از اقداماتی را که مایل است برای حل مناقشات تجاری انجام دهد، ارسال کرد، ممکن است تعرفه‌های بیشتری بر کالاهای چینی اعمال نکند.

    این اظهارات، گمانه‌زنی‌هایی را مبنی بر این تقویت کرد که در دیدار ترامپ با شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، در حاشیه اجلاس جی 20 در آرژانتین که اواخر این ماه برگزار می‌شود، دو کشور به یک قرارداد تجاری‌ دست پیدا کنند؛ اما همچنان تنش‌های بین دو کشور صحنه اصلی نمایش را در بازارهای جهان به خود اختصاص داده‌اند.

    معاون رییس‌جمهور آمریکا، مایک پنس، در سخنرانی خود اعلام کرد تا زمانی که چین رفتار خود را تغییر ندهد، تعرفه‌های اعمال شده بر 250 میلیارد دلار از واردات چینی، برقرار خواهند بود.

    در این میان، آنچه به فضای مبهم بازارهای مالی افزود، چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا است؛ به این معنا که سیاست‌گذاران فدرال‌رزرو همچنان اشاره می‌کنند که نرخ بهره، مجددا در آینده افزایش خواهد یافت؛ اما به تازگی در مورد نگرانی‌ خود از کند شدن احتمالی اقتصاد جهانی سخن گفته‌اند که باعث می‌شود بازارها این‌طور گمانه‌زنی کنند که چرخه افزایش نرخ بهره، خیلی ادامه نداشته باشد.

    با این تحولات، در بازار ارز، دلار در برابر سبدی از ارزهای مهم جهان، از نرخ 97.693 واحد خود پایین آمد و در نرخ 96.509 معامله شد. در عین حال، یورو در نرخ برابری 1.1400 دلار قرار گرفت، در حالی‌ که نرخ برابری دلار با ین، تا 112.72 ین، تضعیف شد.

    پوند استرلینگ پس از افت شدید خود در پی آشفتگی‌های مربوط به برگزیت، در نرخ 1.2826 دلار، همچنان آسیب‌پذیر باقی ماند.

    برچسب ها