عصر خودرو

افت ۳ درصدی شاخص فرابورس در هفته‌ای که گذشت

عصر بازار- شاخص کل فرابورس ایران در هفته‌ای که گذشت با ۳ درصد کاهش، در ارتفاع یک هزار و ۹۵۷ واحدی قرار گرفت.

افت ۳ درصدی شاخص فرابورس در هفته‌ای که گذشت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، در هفته ای که گذشت طی 5 روز معاملاتی بازارهای اول، دوم و بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران عملکرد مثبتی را به ثبت رساندند. به طوری که معامله‌گران در بازار اول 521 میلیون سهم به ارزش نزدیک به دو هزار میلیارد ریال را دست به دست کردند که نسبت به هفته قبل افزایش 64 درصدی در حجم و رشد 47 درصدی را در ارزش مبادلاتی این بازار نشان می‌دهد.

    در بازار دوم فرابورس نیز در این مدت نقل‌وانتقال یک هزار و 183 میلیون سهم به ارزش افزون بر 5 هزار میلیارد ریال ه ثبت رسید که این ارقام حاکی از رشد هفتگی نزدیک به 30 درصدی حجم و ارزش معاملاتی در این بازار است. در مقابل بازار پایه با کاهش 12 و 3 درصدی در این متغیرها به معاملات هفتگی خود پایان داد.

    بدین ترتیب سه تابلو مبادلاتی بازار پایه در مجموع میزبان جابه‌جایی یک هزار و 683 میلیون سهم بودند که ارزش این حجم از دادوستدها به 3 هزار و 635 میلیارد ریال رسید.

    همچنین نگاهی به معاملات صورت‌گرفته در بازار پایه فرابورس ایران به تفکیک تابلوهای معاملاتی بیانگر آن است که حجم و ارزش مبادلات تابلو «پایه الف» نسبت به هفته گذشته حدود دوبرابر شده و میزان مبادلات تابلو «پایه ب» نسبت به هفته قبل تغییر چندانی نکرده است. در مقابل در تابلو «پایه ج» حجم و ارزش مبادلات به ترتیب 21 و 31 درصد افت کرده است.

    از سوی دیگر در بازار ابزارهای نوین مالی 77 میلیون ورقه بهادار شامل اوراق بدهی، اوراق تسهیلات مسکن و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله تغییر مالکیت یافت که ارزش بیش از هشت هزار میلیارد ریالی را به ثبت رساند.

    در این میان مبادله هشت میلیون ورقه به ارزش 6 هزار و 500 میلیارد ریال مربوط اوراق بدهی و 68 میلیون ورقه به ارزش یک هزار و 421 میلیارد ریال مربوط به صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله بود.

    همچنین استقبال از معاملات اوراق تسهیلات مسکن نیز نسبت به هفته گذشته پنج درصد افزایش یافت و از این رو شاهد خریدوفروش 29/. میلیون ورقه به ارزش 173 میلیارد ریال در تابلو اوراق تسهیلات مسکن بودیم.

    این گزارش می افزاید: شاخص کل فرابورس ایران نیز که در روز پایانی هفته قبل در ارتفاع 2 هزار و 25 واحدی قرار داشت معاملات این هفته را با 3 درصد کاهش در سطح یک هزار و 957 واحدی خاتمه بخشید.

    برچسب ها