عصر خودرو

رئیس شرکت ملی نفت لیبی:

اوپک و غیراوپک برای تثبیت بازار نفت باید همکاری کنند

عصر بازار- رئیس شرکت ملی نفت لیبی در بیانیه‌ای بر لزوم همکاری تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک تاکید کرد.

اوپک و غیراوپک برای تثبیت بازار نفت باید همکاری کنند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، مصطفی صنع‌الله روز پنجشنبه (24 آبان‌ماه) پس از دیدار و گفت‌وگو با خالد الفالح وزیر انرژی عربستان، در بیانیه‌ای اعلام کرد: همکاری کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای حفظ ثبات بازارهای جهانی مهم است.

    وی همچنین در گفت‌وگو با روزنامه اماراتی نشنال، گفت: لیبی امیدوار است از برنامه کاهش احتمالی اوپک و همپیمانانش معاف شود، این در حالی است که ما در حال افزایش ظرفیت تولید خود به روزانه 2 میلیون بشکه تا سال 2022 میلادی هستیم.

    رئیس شرکت ملی نفت لیبی افزود: تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک در 2 سال گذشته شرایط و موقعیت لیبی را در کرده‌اند و آنها از تدوام تولید نفت ما به‌طور کامل حمایت کرده‌اند.

    صنع‌الله تصریح کرد: به دلیل ناآرامی‌های سیاسی، تهدیدهای امنیتی و نبود سرمایه‌گذاری‌های لازم در لیبی، ما با سهمیه تولید نفت خود بسیار فاصله داریم، ما با مشکلات داخلی روبه‌رو بوده‌ایم و در طول این 2 سال دیگر تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک از شرکت ملی نفت لیبی حمایت کرده‌اند.

    وی افزود: ادامه روند افزایش تولید و رسیدن به سهمیه‌ تولید و کسب درآمده برای لیبی حیاتی است.

    برخی مقام‌های اوپک در هفته‌های اخیر در اظهارنظرهایی جداگانه تمایل خود را برای انجام هر اقدامی به‌منظور کاهش عرضه و رشد قیمت‌ها اعلام کرده‌اند.

    تولیدکننگان عضو و غیرعضو اوپک در سال 2016 میلادی و با هدف حمایت از قیمت‌ها در بازار، به یک توافقنامه تاریخی برای کاهش مشترک تولید تا سقف یک میلیون و 800 بشکه در روز دست یافتند.

    در ماه ژوئن سال 2018 میلادی، این راهبرد تا حدودی تعدیل شد، اما با سقوط دوباره قیمت نفت خام، عربستان از آمادگی دوباره خود برای کاهش 500 هزار بشکه در روز در ماه دسامبر خبر داد. اگر چه همکاری روسیه این بار در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

    به‌تازگی عربستان در حال مذاکره درباره پیشنهادی است که می‌تواند سبب شود تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک روزانه یک میلیون بشکه از عرضه خود بکاهند و این در حالی است که بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان در حال دست و پنجه نرم کردن با کاهش قیمت‌های نفت در بازارهای جهانی است.

    این در حالی است که برخی اعضای اوپک به رهبری عربستان و کشورهای غیرعضو این سازمان از جمله روسیه در پی فشارهای دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای پایین آوردن قیمت نفت و جبران کاهش تولید برخی اعضا، در ماه ژوئن تصمیم گرفتند از میزان پایبندی خود به برنامه کاهش عرضه نفت خام (اوپک و غیراوپک در مجموع روزانه یک میلیون و 800 هزار بشکه) بکاهند و آن را به 100 درصد برسانند.

    در همین حال، خالد الفالح امروز (یکشنبه، 20 آبان‌ماه) در حاشیه یازدهمین نشست مشترک وزارتی نظارت بر اوپک و غیراوپک در جمع خبرنگاران در ابوظبی گفت: شرکت دولتی نفت سعودی آرامکو عربستان به دلیل کاهش تقاضای فصلی، در ماه دسامبر روزانه 500 هزار بشکه نفت خام کمتر نسبت به ماه نوامبر به مشتریانش عرضه می‌کند.

    یکصدوهفتادوپنجمین نشست عادی وزیران نفت و انرژی اوپک ششم دسامبر (پنجشنبه، 15 آذرماه) و پنجمین نشست مشترک وزیران نفت و انرژی اوپک و غیراوپک هفتم دسامبر (جمعه 16 آذرماه) در وین برگزار می‌شود.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو