عصر خودرو

نگاهی گذرا به بازار سنگ آهن سال ۲۰۱۵

عصر بازار- سال ۲۰۱۵، سال خوبی برای سنگ آهنی‌ها نبود به طوریکه کاهش شدید قیمت این محصول برخی از معادن سنگ آهن در دنیا را به تعطیلی کشاند.

نگاهی گذرا به بازار سنگ آهن سال ۲۰۱۵
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، دلیل اصلی کاهش قیمت سنگ آهن را می‌توان کاهش رشد اقتصادی چین و نیاز این کشور به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده سنگ آهن برای تولید فولاد دانست و در عین حال در سال‌های اخیر معادن بزرگی در کشورهای مختلف از جمله استرالیا به چرخه تولید سنگ آهن اضافه شده‌اند.

    این امر سبب شد سنگ آهن به پایین‌ترین قیمت خود در طی سال‌های گذشته برسد و حتی کارشناسان پیش‌بینی مناسبی از وضعیت این سنگ معدنی برای دو سال آینده هم نداشته باشند.

    در این بین روزهای پایانی سال 2015 هم برای سنگ آهنی‌ها و هم فولادی‌ها بهتر از ماه‌های اخیر بود، چراکه با توجه به کاهش تولید فولاد در چین به دلیل کاهش تقاضا، قیمت فولاد در بازار جهانی تا حدودی با افزایش همراه بود.

    هرچند که کاهش تولید فولاد نشانه کاهش تقاضاست و به طور کلی این امر برای سنگ آهن نکته مثبتی تلقی نمی‌شود، اما قیمت جهانی سنگ آهن در دو هفته اخیر افزایش یافته است.

    در این میان سنگ آهن ایران نیز که از کمتر از سه ماه پیش قیمت‌گذاری آن توسط موسسه بین‌المللی متال بولتن آغاز شد، از همان ابتدا پس از یک هفته افزایش قیمت، به مدت 9 هفته متوالی کاهش را تجربه کرد که این کاهش قیمت ناشی از کاهش قیمت‌های جهانی بود.

    اما با افزایش قیمت‌ جهانی سنگ آهن، قیمت سنگ آهن با درجه خلوص 60 درصد ایران نیز با افزایش همراه بود و متال بولتن شاخص قیمت این سنگ را در 23 دسامبر سال گذشته برابر با 37 دلار و 44 سنت اعلام کرد.

    این در حالی است که سنگ آهن ایران در هفته پیش از آن یعنی 16 دسامبر 35 دلار و 60 سنت قیمت‌گذاری شده بود.

    افزایش قیمت سنگ آهن ایران در هفته گذشته نیز ادامه یافت و متال بولتن در 30 دسامبر 2015 شاخص قیمت این محصول را برابر 38 دلار و 67 سنت اعلام کرد که نسبت به 16 دسامبر افزایش یک دلار و 23 سنتی را نشان می‌دهد.

    این افزایش قیمت در حالی اتفاق می‌افتد که شاخص قیمت سنگ آهن ایران طی 9 هفته یعنی از 14 اکتبر تا 16 دسامبر از 52 دلار و 50 سنت به 35 دلار و 60 سنت رسیده بود که حاکی از کاهش قیمت حدود 19 دلاری این سنگ طی تنها 9 هفته است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها