عصر خودرو

کمرنگ شدن امیدها برای برقراری صلح میان آمریکا و چین موجب شد؛

سقوط شدید تکنولوژی ها در وال استریت

عصر بازار- افت شدید قیمت سهام شرکت های تکنولوژی در معاملات شب گذشته به دلیل ناامیدی این شرکت ها از برقراری صلح میان چین و آمریکا اتفاق افتاد.

سقوط شدید تکنولوژی ها در وال استریت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، ازارهای آسیایی در معاملات روز سه شنبه در پی افت شدید قیمت سهام شرکت های تکنولوژی در معاملات روز گذشته، افت نسبی را به ثبت رساندند .

    افت شدید قیمت سهام شرکت های تکنولوژی در معاملات شب گذشته به دلیل ناامیدی این شرکت ها از برقراری صلح میان چین و آمریکا اتفاق افتاد.

    بر اساس این گزارش، کمبود قطعات الکترونیکی برای شرکت های تکنولوژی یکی از مشکلاتی است که گریبانگیر شرکت های اپل، آمازون، فیس بوک ، تسلا و ... شده است .

    در این بین شاخص های کلیدی در بازار توکیو، سئول و سیدنی با افت شدیدی رو به رو شدند. در حالی که سهام اپل در پی فشار کمبود قطعات و ادامه جنگ تعرفه ای میان آمریکا و چین با افت 5 درصدی قیمت سهام همراه شد .

    چشم انداز منفی فروش اپل موجب افت شدید قیمت این سهم شد و سنگینی سقوط آن باعث افت دیگر همتایان خود در صنعت تکنولوژی شد.

    کیت وارن، تحلیل گر سرمایه گذاری در شرکت ادوارد جونز سنت لوئیز، در این خصوص اظهار داشت: تمامی نگرانی ها بابت رشد اقتصادی در جهان است. به خصوص تقاضا برای محصولات شرکت هایی مانند اپل فشارهای روانی اقتصادی را افزایش داده است. سرمایه گذاران بیشتر نگران رشد بدون پشتوانه سهام برخی شرکت های تکنولوژی و نگرانی از افت شدید این شرکت ها در آینده نزدیک هستند.

    اما در چین، اوضاع اقتصادی رنگ و بوی دیگری دارد و امید به ادامه مذاکرات صلح تجاری موجب رونق معاملات در بازار سهام این کشور شده است .

    به این ترتیب، شاخص اصلی بورس هنگ کنگ با رشد نسبی، افت چند روز گذشته خود را جبران کرد ه است. اما در بازار آمریکا تمامی شرکت های وابسته به اپل نیز افت قیمت سهام را تجربه کردند.

    شرکت سایرس لاجیک، اسکای ورک سولوشن که همگی شرکت های تولیدکننده قطعات ریز کامپیوتری هستند با افت بیش از 4.4 درصدی قیمت سهام رو به رو شدند.

    از سوی دیگر، افت 7.5 درصدی قیمت سهام گلدمن ساکس به دلیل اظهارات دیروز وزیر اقتصاد مالزی اتفاق افتاد .

    لیم گوآن  دیروز اظهار داشت که مالزی در حال بررسی نحوه بازپس گیری هزینه هایی است که به گلدمن ساکس بابت افزایش سرمایه صندوق دولتی مالزی پرداخت کرده است.

    این مسئله موجب شد گلدمن ساکس بیشترین میزان افت را در شاخص اس اند پی به ثبت رساند و در میان 11 رقیب دیگر خود در صنعت بانکداری منفی ترین سهام را به نام خود ثبت کند.

    اما در این بین، تعطیلات یادبود سربازان جنگ جهانی موجب شد معاملات اوراق قرضه آمریکا بسیار کم رونق باشد. در حالی که در بازار سهام این کشور نیز افت سهام شرکت ها کاملا چشمگیر بود .

    در بازار ارز نیز ، افت قیمت یورو به ثبت رسید در حالی که، تداوم بحران کسری بودجه ایتالیا موجب روند نزولی این ارز به کمترین سطح در  2018 رسیده است. کمیسیون اروپا بودجه انبساطی ایتالیا را مردود اعلام کرده و به آن کشور تا روز سه شنبه فردا فرصت داده است تا مطابق اصول اتحادیه اروپا، بودجه سال آینده را کاهش داده و ارائه کند.

    افت قیمت پوند نیز، همزمان با استعفای وزیر راه و ترابری انگلستان در اعتراض به لایجه برگزیت اتفاق افتاد. در این بین، ترزا می نشست هیات دولت انگلیس در این خصوص را لغو کرد و به نظر می رسد مذاکرات ماه آینده با اروپا در این خصوص نیز لغو شود.

    از سوی دیگر، شاخص دلار با صعود همراه شد و ارزش آن در بالاترین سطح 19 ماه اخیر قرار گرفت.  چشم انداز رشد بهره در ماه دسامبر توسط فدرال رزرو، تضعیف پوند و یورو ناشی از چالش های داخلی و سقوط مجدد بورس آمریکا و تبدیل سرمایه ها به دلار با هدف مدیریت ریسک از عوامل تقویت دلار در معاملات امروز اعلام شده است.

    برچسب ها