عصر خودرو

نگاهی به وضعیت درآمدهای حاصل از فروش نفت

مقایسه درآمدهای نفتی دولت روحانی و دولت قبل

عصر بازار- بررسی آمارهای ارائه شده در خصوص میزان درآمد حاصل از فروش نفت نشان می‌دهد درآمد نفتی دولت روحانی در شش سال گذشته به کمی بیشتر از ۲۹۴ میلیارد دلار رسید.

مقایسه درآمدهای نفتی دولت روحانی و دولت قبل
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از خبرآنلاین، آمارهای ارائه شده نشان می دهد از ابتدای سال 1392 تا پایان بهار امسال بیش از 294 میلیارد و 272 میلیون دلار نفت به فروش رفته است .

    در این دوره زمانی بالاترین درآمد نفتی ایران در سال 1396 به دست آمده است که این میزان درآمد برابر با 65 میلیارد و 818 میلیون دلار است .

    درآمد مذکور اما در قیاس با دوره فعالیت دولت دهم از کمترین درآمد حاصله در یک سال نیز کمتر است. کمترین درآمد نفتی در سال های استقرار دولت دهم در سال 1388حاصل شد . در این سال ایران 66 میلیارد و 210 میلیون دلار نفت فروخته است.

    کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی در سال های اخیر از یک سو و از دست رفتن بخشی از بازارهای نفتی ایران در اثر تحریم اتحادیه اروپا از سوی دیگر مهمترین دلیل کاهش درآمد نفتی ایران است .

    بازار نفت امروز نیز در موقعیتی ویژه برای ایران قرار  گرفته است . در حالی که پس از برجام، ایران تلاش فراوانی برای در اختیار گرفتن بازارهای صادراتی از دست رفته نفت در دستور کار قرار داد و توانست با احیای این بازارها سرزمین های تجاری از دست رفته خود را بازپس گیرد اما ترامپ در اقدامی خلاف عرف بین الملل با خروج از بجام، خط جدید فشار علیه ایران را تدارک دید.

    بر این اساس هر چند در گام اول ترامپ اعلام کرد صفر شدن درآمدهای ارزی ایران را هدفگذاری کرده است اما با شکست آشکار نسبت به اعمال معافیت برای هشت کشور اقدام نمود .

    پیش بینی‌ها حکایت از آن داشت که در صورت خروج ایران از بازار نفت، اقتصاد جهان به واسطه رشد قیمت نفت، درگیر بحرانی جدی شود . در عین حال اروپا این بار با ایستادن رد کنار ایران مانع از اجرای کامل برنامه آمریکا شده است.

    روحانی کدام سال چقدر نفت فروخت؟

    مروری بر آمار فروش نفت در دولت روحانی نشان می دهد وی نیز طالع نفتی بلندی نداشته است . خوش‌شانس‌ترین رییس جمهور در این حوزه همچنان احمدی نژاد است و به نظر می رسد تا سالیان طولانی دولت وی صفت پردرآمدترین دولت نفتی تاریخ را حفظ نماید .

    بر اساس این گزارش ، هر چند در سال 1392 ، میزان درآمد نفتی ایران برابر با 64 میلیارد و 540 میلیون دلار بود اما این رقم در سال 1393 به 55 میلیارد و 406 میلیون دلار کاهش یافت .

    این روند در سال 1394، یکی از سخت ترین سال های اقتصادی ایران تداوم یافت به طوری که در سال 1394 ایران تنها کمی بیش از 31 میلیارد دلار درآمد نفتی به دست آورد.

    سال 1395 برای ایران اما سالی دیگر بود . به نتیجه رسیدن برجام در دی ماه سال 1394، شرایط را برای ایران در بازار نفت متفاوت کرده بود . ایران در این سال با رشد بیش از 41 درصدی صادرات نفت خود روبرو بود به طوری که درآمد نفتی ایران در این مقطع زمانی به بیش از 55 میلیارد و 700 میلیون دلار رسید .

    دولت دوازدهم اما در اولین سال فعالیت خود ،  در سال 1396 بیش از 65 میلیارد و 800 میلیون دلار نفت فروخته است و درآمد فروش نفت در بهار سال جاری نیز برابر با 20 میلیارد و 980 میلیون دلار اعلام شده است .

    به این ترتیب دولت روحانی در شش ساله فعالیت خود بیش از 294 میلیارد دلار درآمد از محل فروش نفت به دست آورده است .

    درآمد نفتی در دولت دهم

    برای آنکه مقیاسی از وضعیت درآمدهای نفتی در شش ساله اخیر حاصل شود کافی است مقطع زمانی 1388 تا 1392 مورد بررسی قرار گیرد .

    دولت دهم در این دوره زمانی عهده دار مسئولیت بود و بررسی ها نشان می دهد در اولین سال فعالیت دولت دهم 66 میلیارد دلار درآمد نفتی به دست آمده است .سال 1389 اما درآمد حاصل از فروش نفت ایران 90 میلیارد و 191 میلیون دلار و در سال 1390 رقم خیره کننده 118 میلیارد و 861 میلیون دلار گزارش شده است .

    تشدید تحریم های نفتی ایران در سال 1391 اما موقعیت را برای ایران تغییر داد به طوری که درآمد نفتی سال 1391 تحت تاثیر عوامل بنیادین بازار نفت و همچنین کاهش سهم ایران به 68 میلیارد و 135 میلیون دلار رسید .

    به این ترتیب در فاصله چهار سال ، دولت دهم یا دولت دوم احمدی نژاد ردآمدی معادل 343 میلیارد و 397 میلیون دلار به دست آورد.به این ترتیب این درآمد چهار ساله از درآمد شش ساله دولت روحانی بیشتر است.

    برچسب ها